În realitatea economică și socială actuală, problema alegerii studiilor și a carierei la adolescenți este importantă atât pentru elevi, cât și pentru buna funcționare a sistemului educațional și a societății în ansamblu. Prin decizia urmării unor studii sau a unei cariere, pe baza unor criterii bine stabilite și în conformitate cu propriile aspirații și posibilități, adolescenții își asigură succesul academic și profesional, contribuind totodată la creșterea calității mediului educațional și a resurselor umane din domeniul profesional. Importanța acestei alegeri este dată de nevoia de realizare personală și profesională a fiecărui individ în parte. Aflați într-o perioadă de tranziție între copilărie și maturitate, elevii care finalizează gimnaziul încearcă să se afirme pe plan social pentru a-și stabili identitatea personală și profesională. Interesul acordat alegerii carierei se justifică prin faptul că oamenii își petrec cea mai mare parte din viață la muncă și prin ideea că modul lor de viață, depinde în bună măsură de opțiunile și deciziile de carieră pe care le-au luat de-a lungul timpului.
Avantajele eTwinning
Luând în considerare interesul meu în metodele moderne de predare a limbii engleze, precum proiectele și pasiunea mea pentru tehnologiile digitale, mi se pare necesar să abordez tema proiectelor eTwinning în studierea limbii engleze și nu numai. În plus, în ultimii zece ani școlari, am observat că elevii mei au dezvoltat o curiozitate aparte pentru acest tip de proiecte. În același timp, există o nevoie acută de a utiliza computerul în orele de limba engleză în societatea noastră. Procesul nostru de predare ar putea fi de un real ajutor dacă am integra metodele de tehnologie în cadrul orei pentru a capta atenția elevilor, pentru a-i încuraja să studieze o limbă străină în mod activ și pentru a-i conecta la contextul actual.
Principii didactice și pedagogice ale lui Comenius
Comenius este considerat un mare umanist și pedagog. El consideră anumite învățături folositoare și altele nefolositoare. Pentru a discerne binele de rău, urâtul de frumos, minciuna de adevăr, renumitul pedagog face câteva recomandări. Comenius împarte cunoștințele mai întâi în folositoare și păgubitoare, adică bune sau rele și ne atrage serios atenția ca de la început să se învețe cu toată prudența cele bune, fiindcă este mai ușor să te înveți, decât să te dezveți”.
Perspective europene cu privire la formarea continuă a personalului didactic și consilierea în carieră
Formarea profesională continuă a personalului didactic este din ce în ce mai vizibilă atât la nivel european, cât și la nivel național. Se accentuează rolul său în creșterea calității muncii și a vieții, nefiind privită doar ca modalitate de dezvoltare personală a cadrelor didactice. Formarea continuă se dorește a fi implementată ca un proces de lungă durată și învățare permanentă, fără întrerupere, care permite fiecarui cadru didactic să se adapteze în mod real la cerințele profesionale.
Profesionalizarea carierei didactice prin activități de mentorat și coaching
Deși aspectul profesionalizării carierei didactice face obiectul a numeroase strategii și planuri naționale ambițioase, noțiunile de mentorat și coaching sunt neglijate, izolate drept fenomene conexe, preferându-se a se accentua rolul seminariilor și cursurilor de formare oferite de terți. Prezentul articol vizează definirea mentoratului și coachingului drept dimensiuni esențiale cu rol și impact formator, a căror valoare, deși necuantificată prin credite sau certificate, poate fi apreciată doar privind beneficiarii direcți și indirecți ai acestor activități acționând împreună în context educațional. Contextul marketing-ului educațional a contribuit la evoluția terminologiei utilizate în pedagogia modernă, mentoratul și coachingul fiind termeni adesea menționați împreună în context generalizat, desemnând activități de îndrumare (dirijată sau dedirijată) a unui novice de către un profesionist sau expert. Deși bazați pe principiile unui parteneriat strategic, sfera de acoperire a termenilor diferă, astfel încât utilizarea termenilor drept sinonime nu este justificată. În context educațional, mentoratul este o activitate asociată global cu o creștere a calității, prin acțiuni ce vizează în mod specific dezvoltarea resursei umane, cu precădere în cazul debutanților. Îl putem defini, așadar, drept un act managerial asumat, un element al stilului e organizare și conducere a unei unități școlare.
Dezvoltarea și menținerea motivației pentru învățare
Motivația învățării școlare se referă la totalitatea factorilor care determină, organizează și susțin eforturile de învățare ale elevilor. Pornind de la ideea că motivația constituie un factor cheie în succesul școlar, abilitatea profesorului de a motiva elevii este una dintre cele mai importante abilități necesare în context școlar pentru creșterea eficienței învățării. Crearea unui climat educațional motivant pentru învățare, bazat pe relații interpersonale pozitive, o atmosferă plăcută și suportivă în clasă, presupune o foarte bună cunoaștere a factorilor motivaționali, cât și a individualității elevilor și constituie o provocare pentru profesor.
Leadershipul colectiv în organizațiile școlare – construirea unei culturi de responsabilitate și colaborare
Leadershipul colectiv reprezintă o abordare eficientă și necesară în contextul organizațiilor școlare, unde dezvoltarea elevilor și succesul instituției depind de implicarea și contribuția tuturor membrilor comunității școlare. Leadershipul colectiv în organizațiile școlare este esențial pentru a promova un mediu de învățare și dezvoltare armonios. Prin încurajarea implicării și responsabilității tuturor membrilor comunității școlare – profesori, elevi, părinți și personal de suport – se creează un sentiment de apartenență și angajament față de misiunea și valorile școlii.
Activitatea de management a unui cadru didactic
Conceptul de managementul educațional, explicat ca activitatea și arta de a conduce, a apărut în secolul al XX-lea, inspirat din sfera economicului. Începuturile le aparțin americanilor Fredrick Winslow Taylor si Henry Fayol, managementul educațional fiind privit ca o acțiune ce include un ansamblu de norme, funcții, metode de conducere, orientare macrostructural, intermediar și microstructural, toate pentu a obține succes în educație. Profesorul Ioan Jinga prezenta conceptul de management educațional, în cartea sa Conducerea învățământului, ca „ştiinţa şi arta de a pregăti resursele umane, de a forma personalități, potrivit unor finalități acceptate de individ și de societate sau de o anumită colectivitate. El cuprinde un ansamblu de principii şi funcţii, de norme şi metode de conducere care asigură realizarea obiectivelor sistemului educativ (în ansamblu sau la nivelul elementelor componente), la standarde de calitate şi eficiență cât mai înalte.”
Tranziția spre învățământul de masă a elevilor cu CES – întrebări și răspunsuri
Tranziția spre învățământul de masă a elevilor cu CES reprezintă o provocare permanentă pentru profesorii de psihopedagogie specială, logopezi, profesorii consilieri, kinetoterapeuți, familie și alte persoane care interacționează în mod real, cu acești copii. Fiecare dintre acești actori își doresc ca elevii, educabilii în genere, să dobândească acele resorturi adaptative încât să se poată realiza în bune condiții acest deziderat. Personal, am urmărit de-a lungul anilor, ca generațiile de elevi pe care i-am educat, să reușească, la finalul clasei a VIII-a, să depășească cu bine, toate barierele determinate de tulburările cu care s-au confruntat la un moment dat și să realizeze achizițiile necesare în vederea susținerii examenului de Evaluare Națională, acesta fiind o condiție pentru accesarea în învățământul de masă. Procesul de integrare a elevilor cu nevoi speciale în învățământul de masă este un parcurs sinuos pe care, din păcate, nu toți îl pot urma. Este comparabil cu alergarea de rezistență, cu un cros pe care unii îl pot finaliza, alții din păcate, nu.
În ce constă acest proces? În primul rând, constă în mobilizarea intrinsecă a voinței elevilor, în activarea tuturor motivelor care duc la stabilirea unui scop, în vederea creșterii determinării pentru a parcurge acest traseu.
Eco-grădinița – educație în aer liber
Am ales să vă scriu câteva cuvinte despre o grădiniță deosebit de interesantă și anume despre o grădiniță în aer liber și beneficiile sale în formarea copilului. Grădinița din Cork, Irlanda – grădiniță în aer liber – reprezintă un fel de start, reper al unei dezvoltări și formări a copiilor în cadrul naturii. Astfel, copiii petrec toată ziua afară bucurându-se de o experiență și o educație unică, se conectează cu natura, inspirând aerul proaspăt și profitând de exercițiile de care au nevoie; de asemenea, cei mici reușesc să-și dezvolte abilitățile de comunicare, imaginație și gândire, construindu-și în mod autentic și trainic încrederea și rezistența, dar cel mai important, distrându-se mult.