Beneficiile jocurilor didactice în predarea și învățarea limbilor străine

Învățarea limbilor implică muncă grea. Este nevoie de efort în fiecare moment, care să fie întreținut pe o perioadă lungă de timp. Jocurile ajută și încurajează mulți cursanți să-și susțină interesul și munca. Astfel, învățarea limbilor străine implică un efort considerabil și susținut. Deși acest lucru poate suna descurajator, jocurile pot fi folosite pentru a transforma întregul proces într-unul interesant și captivant, care dezvoltă motivația și activează cursanții. În ciuda faptului că sunt frecvent asociate cu distracția și bucuria, jocurile nu trebuie niciodată subestimate, deoarece valoarea lor pedagogică le transformă în instrumente grozave de menținere a atenției și de creare a motivației necesare. Datorită naturii lor captivante, ele fac loc pentru învățarea reală și scad nivelul de stres al cursanților.

Afirmația că dacă elevii se distrează sau râd atunci învățarea nu poate avea loc are la bază o concepție greșită. Dimpotrivă, este posibil și s-a dovedit în mod repetat că limbile străine pot fi învățate în timp ce vă distrați în același timp. Acest lucru se poate realiza cu ușurință prin jocuri. Așadar, într-o lecție în care profesorul își dorește ca toți elevii săi să beneficieze cel mai mult de pe urma învățării și dezvoltării abilităților lingvistice, jocurile sunt acolo pentru a completa toate informațiile lipsă. Să aruncăm o privire la unele dintre cele mai evidente beneficii ale utilizării jocurilor în învățarea-predarea limbilor străine:

Jocurile promovează interacțiunea între elevi. Ideea de interacțiune este o parte integrantă a pedagogiei la clasă și a comportamentului la clasă. Una dintre cele mai bune modalități de a-l promova este prin munca în pereche și în grup. În studiul lor, numit Integrarea funcțiilor lingvistice și a abilităților de colaborare în sala de clasă de limbă a doua, Jacobs și Kline-Liu au subliniat că „multe jocuri pot fi jucate în perechi sau în grupuri mici, oferind astfel un loc pentru ca elevii să-și dezvolte abilitățile de lucru cu altele precum abilitatea de a nu fi de acord politicos și abilitatea de a cere ajutor” . Ideea de competiție între grupuri în jocuri îi face pe toți cursanții dedicați și dispuși să ia parte la activitate, să pună întrebări și să discute cu colegii lor de echipă. În acest sens, unii lingviști au sugerat că „activitățile competitive care vizează perechi contra perechi și grupuri de trei contra grupuri de trei, sunt excelente pentru stimularea colaborării și a ajutorului reciproc în cadrul fiecărei echipe.

Jocurile facilitează însușirea limbilor străine. Ca urmare a elementului de interacţiune al jocurilor, ele creează mediul ideal pentru însuşirea de noi limbi. Ele stimulează și inspiră elevii să participe la activitățile din clasă și să concureze pentru a putea câștiga. În același timp, prin crearea unei atmosfere relaxate, elevii nu mai au probleme de anxietate care altfel i-ar împiedica să performeze bine. Astfel, ei își pot aminti mult mai repede noțiunile practicate atunci când lecția este trăită într-un mod viu. De fapt, se crede că elevii cărora li se predă prin jocuri ajung să rețină 80% din noțiunile de limbă străină în clasă.

Jocurile motivează cursanții. Căutarea de noi metode de motivare a elevilor a fost întotdeauna o activitate centrală în munca unui profesor. În plus, lingviștii și cercetătorii caută în mod constant noi modalități de a motiva cursanții. Jeremy Harmer subliniază că „Motivația este un fel de impuls intern care încurajează pe cineva să urmeze un curs de acțiune… Motivația pe care elevii o aduc la clasă este cel mai mare factor care le afectează succesul.”

În esență, jocurile sunt motivante și distractive, oferind tuturor elevilor, chiar și celor introvertiți, șansa de a-și exprima propriile gânduri și idei. Elementul de provocare pe care îl au toate jocurile le face să fie motivante. Multe jocuri impun elevilor să se deplaseze prin clasă și să producă idei originale, care le stimulează rețelele neuronale și fac ca reținerea informațiilor să fie foarte probabilă.

În multe cazuri, jocurile fac distractive și captivante activități care altfel ar fi plictisitoare și neinteresante. Lecțiile de gramatică sunt adesea considerate monotone și repetitive atunci când sunt predate într-un mod tradițional. Jocurile folosesc limbajul în contexte reale, ceea ce le face ideale în practicarea structurilor limbajului și a punctelor gramaticale.

Jocurile valorifică potențialul elevilor. Datorită faptului că stârnesc curiozitatea elevilor, jocurile le vor spori dorința de a învăța lucruri noi și de a experimenta diferite noțiuni de limbaj. Jocurile trezesc la elevi un potențial înnăscut, neexploatat, cee ce nu se întâmplă în cazul altor tipuri de activități. Psihologii susțin că este o reacție naturală a subconștientului la stimulii activităților legate de joc. După o practică repetată, elevii vor fi gata să folosească elementele de limbaj dobândite cu mare eficacitate.

Jocurile îmbunătățesc rezultatele elevilor. Deoarece implică atât abilitățile productive (vorbire, scris), cât și receptive (citit, ascultare), jocurile acoperă un spectru larg de domenii ale învățării limbilor străine. Când elevii ajung să exerseze o varietate de abilități lingvistice în cadrul unui joc, ei reacționează de fapt situații din viața reală. Acest lucru contribuie la o mai bună performanță lingvistică, deoarece elevii și studenții cărora li se predă prin jocuri tind să obțină un scor mai mare la examenele de limbă. Riedle menționează că „Predăm unei noi nouă generații de studenți, ceea ce presupune ca strategiile de predare neconvenționale să fie puse în practică în sala de clasă. Și atunci când școlile folosesc jocurile, beneficiile elevilor vorbesc de la sine – o dorință mai mare de a învăța și scoruri mai mari la test.’’

Pentru a răspunde la întrebarea „De ce noi, ca profesori, ar trebui să folosim jocurile în clasă?”, este suficient să ne uităm peste gama largă de avantaje pe care le au jocurile. Mai mult, studiile au arătat că învățarea pe de rost în cazul regulilor gramaticale nu este neapărat calea de urmat. Cercetătorii cred că există modalități mai eficiente și mai distractive de a preda gramatica.

În general, jocurile nu oferă elevilor doar o experiență extrem de interesantă și motivantă, ci și o oportunitate de a obține o practică semnificativă a limbajului și de a îmbunătăți toate abilitățile necesare. În consecință, jocurile pot promova interacțiunea, pot facilita dobândirea limbii, exploatează potențialul elevilor, pot motiva cursanții și își pot îmbunătăți rezultatele.

 

prof. Alexandru-Florin Oprean

Școala Gimnazială Horea, Cloșca și Crișan, Brad (Hunedoara) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/alexandru.oprean

Articole asemănătoare