De ce sa învățăm matematică

Studiul matematicii ca disciplină științifică a început în antichitate și a evoluat în mod continuu de-a lungul secolelor. Se crede că primele concepte matematice au fost dezvoltate de civilizațiile antice, cum ar fi babilonienii, egiptenii și grecii. Matematica greacă a atins un nivel înalt de dezvoltare în perioada clasică, în special cu contribuțiile unor matematicieni precum Euclid, Arhimede și Pythagoras. După prăbușirea Imperiului Roman de Apus, studiul matematicii a continuat în perioada medievală, cu contribuții semnificative din partea matematicienilor arabi și persani. Renașterea europeană a adus o nouă perspectivă asupra matematicii, cu matematicieni precum Leonardo Fibonacci, Nicolaus Copernicus și Galileo Galilei, care au contribuit la dezvoltarea științei matematice.
De-a lungul timpului, matematica s-a dezvoltat într-un domeniu vast, cu numeroase subdomenii și specializări, cum ar fi algebra, geometria ,aritmetica ,trigonometria, teoria probabilităților și altele. Astăzi, studiul matematicii începe de obicei în școala primară și continuă in școala gimnaziala, liceu  și învățământul superior.

Există multe  lucrări care pot oferi informații valoroase și perspective diferite asupra dezvoltării matematicii de-a lungul timpului. Câteva exemple de cărți relevante în domeniul istoriei matematicii:

1. „Istoria matematicii”, de Carl B. Boyer și Uta C. Merzbach – Această carte este o lucrare clasică și comprehensivă despre istoria matematicii, care acoperă perioada antichității până în secolul al XX-lea. Lucrarea oferă informații detaliate despre dezvoltarea matematicii în diferite civilizații și despre contribuțiile importante ale matematicienilor din diverse epoci.
2. „Mathematics: From the Birth of Numbers”, de Jan Gullberg – Monografia urmărește istoria matematicii de la origini până în secolul al XX-lea. Oferă o perspectivă largă asupra dezvoltării matematicii și relatează evenimente și descoperiri importante din diferite perioade istorice.
3. „A Short Account of the History of Mathematics” de W.W. Rouse Ball – Această carte clasică furnizează o prezentare concisă a istoriei matematicii, începând cu antichitatea și până în secolul al XIX-lea. Este o resursă utilă pentru a obține o înțelegere generală a dezvoltării matematicii în diferite perioade.
4. „The Crest of the Peacock: Non-European Roots of Mathematics”, de George Gheverghese Joseph – Această carte explorează istoria matematicii din perspectiva civilizațiilor non-europene, subliniind contribuțiile importante ale matematicienilor din India, China, Egipt și alte culturi.

Majoritatea copiilor consideră că matematica este o disciplina dificilă care necesită mult timp și mult efort.  Cu toate acestea, învățarea matematicii este recomandată pentru copii. Matematica joacă un rol important în dezvoltarea abilităților cognitive, logice și analitice ale copiilor. Prin învățarea matematicii, copiii își dezvoltă gândirea critică, rezolvarea de probleme, abilitățile de raționament și abilitățile de comunicare.

Iată câteva motive pentru care este benefic să înveți matematica în copilărie:

  1. Dezvoltarea gândirii logice: Matematica implică învățarea și aplicarea unor reguli și concepte logice. Aceasta ajută la dezvoltarea abilităților de gândire deductivă și de rezolvare a problemelor.
  2. Îmbunătățirea abilităților de rezolvare a problemelor: Matematica implică rezolvarea de probleme, care dezvoltă abilitățile de analiză și rezolvare creativă a situațiilor dificile.
  3. Dezvoltarea abilităților de comunicare: Matematica nu se limitează doar la calcule, ci implică și explicarea și justificarea răspunsurilor. Prin rezolvarea problemelor și discutarea conceptelor matematice, copiii își dezvoltă abilitățile de comunicare și argumentare.
  4. Utilitatea în viața de zi cu zi: Matematica este prezentă în multe aspecte ale vieții de zi cu zi, cum ar fi gestionarea banilor, măsurătorile și înțelegerea probabilităților. Învățarea matematicii îi ajută pe copii să devină mai înțelepți și mai autonomi în deciziile lor.
  5. Dezvoltarea personala: matematica dezvolta logica si gândirea creative, înțelegerea situațiilor pe termen lung si eventualele consecințe ale acțiunilor lui.

Este important ca educația matematică să fie adaptată la nivelul de dezvoltare al copiilor, la vârsta si stilul de învățare și să fie prezentată într-un mod interactiv și plăcut. Prin jocuri, activități practice și exemple din viața reală, copiii pot fi încurajați să se implice și să se bucure de învățarea matematicii.

În general, toți copiii sunt capabili să învețe matematica. Capacitatea de a înțelege și aplica conceptele matematice este prezentă în fiecare copil. Cu toate acestea, ritmul și modalitatea în care copiii învață matematica pot varia în funcție de diferite factori, cum ar fi abilitățile individuale, stilul de învățare și experiența anterioară.

Este important ca procesul de învățare a matematicii să fie adaptat nevoilor și ritmului fiecărui copil. Unele copii pot înțelege mai ușor conceptele matematice și pot rezolva probleme mai rapid, în timp ce alții pot avea nevoie de mai mult timp și de mai multă practică pentru a le stăpâni.

Educația matematică trebuie să fie prezentată într-un mod accesibil și captivant, folosind metode interactive și materiale vizuale pentru a facilita înțelegerea. Profesorii și părinții pot juca un rol important în identificarea abordărilor adecvate și în oferirea sprijinului necesar pentru copii în timpul procesului de învățare a matematicii.

Prin încurajare, sprijin și furnizarea de exemple concrete, fiecare copil poate să își dezvolte abilitățile matematice și să obțină succes în acest domeniu.

Bibliografie
1. Jo Boaler – „Mathematical Mindsets: Unleashing Students’ Potential through Creative Math, Inspiring Messages, and Innovative Teaching”
2. Jo Boale „What’s Math Got to Do with It?: How Teachers and Parents Can Transform Mathematics Learning and Inspire Success”
3. Carl B. Boyer și Uta C. Merzbach  – „Istoria matematicii”
4. W.W. Rouse Ball –  „A Short Account of the History of Mathematics”

 

prof. Tatiana Chisevescu

Liceul Constantin Brâncoveanu, Horezu (Vâlcea) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/tatiana.chisevescu

Articole asemănătoare