Sunt profesor, dar și părinte: provocările și recompensele unui dublu rol

Într-o societate care pune tot mai mult accent pe educație și pe formarea celor mai bune generații de tineri, profesia de cadru didactic a devenit una complexă, în care răspunderea și satisfacțiile se împletesc într-un echilibru fragil. Dar ce se întâmplă atunci când acest rol de profesor se suprapune cu cel de părinte? Cum reușesc cei care îndeplinesc aceste două roluri să își gestioneze viața personală și profesională? Cum influențează carierea didactică viața de familie și invers?

Pentru mulți profesori, a fi părinte este o responsabilitate ce vine cu satisfacții deosebite, dar și cu multe provocări. A fi atât cadru didactic, cât și părinte implică o serie de compromisuri și momente de autoanaliză. Fiecare zi aduce în fața unui astfel de profesionist multiple cerințe, iar timpul este adesea cel mai mare inamic. De multe ori, programul încărcat de la școală, cu pregătirea lecțiilor, corectarea temelor și participarea la activitățile educaționale, se suprapune cu responsabilitățile familiale – grijile legate de educația propriilor copii, activitățile lor extracurriculare sau îngrijirea lor.

Însă aceste provocări nu se opresc doar la nivelul gestionării timpului. Un profesor care este și părinte trăiește deseori dileme etice și emoționale. Cum poate un profesor să își ajute proprii copii în fața unor dificultăți la școală, având în vedere că este subiectiv din postura de părinte, dar și obiectiv din postura de cadru didactic? Cum gestionezi un conflict între copilul tău și un elev al tău? Aceste întrebări sunt doar câteva dintre cele care pot apărea atunci când o persoană trebuie să jongleze cu aceste două identități.

Cu toate că există numeroase provocări, dublul rol de profesor și părinte vine și cu avantaje semnificative, atât pentru individ, cât și pentru comunitate. În primul rând, faptul că un cadru didactic este și părinte îi conferă o înțelegere mai profundă a nevoilor și preocupărilor copiilor. Această experiență personală poate contribui la dezvoltarea unor strategii de predare mai eficiente și empatice, mai ales în fața unor elevi care se confruntă cu aceleași dificultăți ca și propriii copii.

De asemenea, profesia de cadru didactic și rolul de părinte sunt complementare în ceea ce privește dezvoltarea abilităților de comunicare, organizare și management al timpului. Un profesor-părinte învață să își prioritizeze activitățile, să găsească soluții inovative și să pună accent pe echilibrul între muncă și familie. În plus, experiența de a fi părinte poate adânci înțelegerea problemelor emoționale sau sociale cu care se confruntă elevii, iar acest lucru poate influența modul în care sunt abordate lecțiile și relațiile din cadrul școlii.

Dacă există un aspect în care profesorii care sunt și părinți sunt adevărați experți, acesta este managementul timpului. Organizarea riguroasă devine esențială pentru a face față cu succes ambelor roluri. De multe ori, un profesor-părinte va învăța să își planifice fiecare zi în detaliu: orele de predare, pregătirea temelor pentru elevi, dar și activitățile familiale, timpul de calitate cu copiii, mesele în familie și momentele de relaxare.

Uneori, chiar și micile ajustări pot face diferența. De exemplu, un profesor poate să profite de timpul liber între două cursuri pentru a rezolva sarcinile de acasă, iar seara, după încheierea orelor, să se dedice total familiei. Această flexibilitate este esențială pentru menținerea unui echilibru între carieră și viața personală. De asemenea, sprijinul reciproc din partea partenerului de viață sau a altor membri ai familiei poate fi un factor important în menținerea armoniei între cele două domenii.

Faptul că un profesor este și părinte îi permite să aprecieze și mai mult impactul educațional pe care îl are asupra elevilor. Observând evoluția propriei familii și gestionând momentele de dezvoltare și învățare ale copiilor, profesorii pot reflecta asupra propriilor metode pedagogice, ajustându-le și învățând continuu. Acest ciclu constant de învățare – de la propria experiență de părinte la cea de profesor – este un avantaj semnificativ, deoarece îl ajută să fie nu doar un educator mai bun, ci și un om mai empatic și mai înțelegător.

Pe de altă parte, și copiii profesorilor au de câștigat din această dublă experiență. De cele mai multe ori, aceștia beneficiază de o educație mai atentă și mai responsabilă, având un model de dedicare și perseverență în fața provocărilor profesionale și familiale.

A fi profesor și părinte în același timp nu este o sarcină ușoară, dar este o experiență profundă și satisfăcătoare. Provocările care vin la pachet cu acest dublu rol sunt multiple și variate, dar recompensele sunt pe măsură. Profesorii care sunt și părinți au oportunitatea de a influența nu doar viața profesională a elevilor, ci și viața personală a propriei familii, creând un echilibru care le permite să fie nu doar profesioniști de succes, ci și părinți model. În final, dublul rol îi face să aprecieze importanța educației nu doar din perspectiva unui cadru didactic, ci și din cea a unui părinte dedicat în formarea viitorilor cetățeni ai lumii.

 

prof. Veronica Țăroiu

Liceul Tehnologic Ioan N. Roman, Constanța (Constanţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/veronica.taroiu

Articole asemănătoare