Profesorul reflexiv – profesorul viitorului

Meseria de profesor este recunoscută drept una dintre cele mai importante și nobile, având un impact direct asupra dezvoltării și evoluției umane. Rolul educatorului nu este doar să ofere cunoștințe, ci să învețe elevii cum să gândească critic și creativ. După cum sublinia Pușkin, scopul unui profesor este să „descătușeze gândurile, să trezească curiozitatea și să aprindă mințile” elevilor. Succesul în educație se bazează pe abilitatea de a fi un profesor reflexiv, care adaptă și îmbunătățește constant metodele de predare.

„Cel mai bun educator este acela care înțelege profund contextul în care trăiește, percepe cu finețe trăsăturile vieții contemporane și trăiește emoțiile acestei vieți.” – Ernest Louis

Într-o eră digitală, în care elevii sunt adesea dispuși să ignore natura și experiențele directe, lecțiile tradiționale nu mai sunt suficiente. Profesorii trebuie să adopte noi metode pentru a transforma lecțiile în experiențe captivante și relevante. Lecțiile trebuie să fie dinamică și atractive, iar profesorii trebuie să își modernizeze constant abordările, transformând lecțiile obișnuite în momente magice și interactive.

Un profesor reflexiv este caracterizat printr-o mare responsabilitate și dedicare pentru îmbunătățirea continuă a practicii sale educaționale. Aceștia analizează și abordează dilemele didactice, sunt conștienți de contextul instituțional și cultural în care activează și își asumă responsabilitatea pentru dezvoltarea profesională continuă. De asemenea, sunt implicați în dezvoltarea curriculum-ului și în eforturile de schimbare a școlii.

În acest context, lecția trebuie să fie reimaginată constant pentru a răspunde nevoilor și intereselor elevilor. Elevii nu mai sunt doar spectatori, ci devin parteneri activi care contribuie la procesul educațional. Lecțiile noi trebuie să încurajeze participarea activă, să motiveze și să dezvolte abilități esențiale pentru viață. Profesorul reflexiv trebuie să creeze un mediu educațional care promovează autonomia, încrederea în sine și dezvoltarea abilităților critice ale elevilor.Reflexivitatea reprezintă un standard de excelență accesibil prin autoanaliză, schimbare continuă, problematizare și prin stimularea elevilor să învețe. Misiunea unui profesor reflexiv este de a asigura învățarea atât pentru fiecare elev în parte, cât și pentru întreaga clasă.

Profesorul ar trebui să folosească resursele educaționale asemenea unei bărci cu pânze care navighează înspre orizont, orientându-se spre cele trei direcții esențiale: progresul, provocarea și varietatea. Acestea sunt elementele care transformă lecția obișnuită într-o experiență educațională proaspătă și captivantă.

Reflexivitatea în educație presupune autoanaliză constantă și adaptare la nevoile elevilor. Un profesor reflexiv analizează ce funcționează și ce nu, ajustează lecțiile și utilizează metode de predare inovatoare pentru a asigura eficiența învățării. Lecția nouă trebuie să transforme învățarea într-o experiență captivantă, care să provoace și să motiveze elevii, oferindu-le oportunitatea de a contribui activ la procesul educațional.

În concluzie, profesorul reflexiv este esențial pentru sistemul educațional modern, deoarece contribuie la crearea unui mediu de învățare stimulativ și adaptabil. Aplicând metode noi și tehnici inovatoare, profesorii nu doar că îmbunătățesc rezultatele școlare ale elevilor, dar și contribuie la dezvoltarea unei societăți mai informate și echitabile. Lecția nouă și abordarea reflexivă sunt necesare pentru a răspunde provocărilor educaționale contemporane și pentru a pregăti elevii pentru viitor.

Bibliografie

1. Pollard, A (2008). Reflective Teaching: Evidence-informed Professional Practice. Bloomsbury Academic
2. Schön, D. A. (1983). The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. Basic Books.
3. Zeichner, K. M., & Liston, D. P. (2013). Reflective Teaching: An Introduction. Routledge

 

prof. Romina Claudia Tunsu

Grădinița cu Program Prelungit Dumbrava Minunată, Satu Mare (Satu-Mare) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/romina.tunsu

Articole asemănătoare