Misiunea profesorului în școala de astăzi

Misiunea profesorului, în școala zilelor noastre, este aceea de a forma elevi cu abilități de gândire și de învățare de care vor avea nevoie după ce au părăsit sala de clasă. Să le inspire o dragoste de învățare pe tot parcursul vieții prin crearea de lecții interesante, autentice, captivante și relevante pentru viitorul lor. Se vorbeşte adesea de aşteptările pe care le are şcoala vis-a-vis de elevi. Dar foarte rar vorbim despre aşteptările pe care le au elevii referitor la şcoală. Acestea sunt foarte importante deoarece constituie un fel de angajament pe care un potenţial elev îl face, sau nu, faţă de o anumită şcoală, şi care îl poate păstra angajat conştient în procesul de învăţare. Pentru exemplificare, se pot enumera doar câteva: relaţiile, relevanţa informaţiilor primite, autenticitatea lor, evaluarea, aplicabilitatea, oportunitatea de a alege, competiţia.

În ceea ce priveşte relaţionarea, este important pentru un copil – mai ales pentru un adolescent – ca educatorul să îl cunoască îndeaproape, să-i cunoască interesele şi talentele, pe de-o parte pentru a i le valorifica la nivel optim, iar pe de alta pentru a îi întări stima de sine, pentru că dacă elevul este tratat doar ca o altă „faţă” în mulţime şi nu este stimulat să dezvolte relaţii cu ceilalţi elevi, cu profesorii, antrenorii, consilierii şcolari etc., atunci acesta nu va putea integra.

Relevanţa şi autenticitatea informaţiilor primite este esenţială. Elevii care sunt admişi la un liceu teoretic, de exemplu, se aşteaptă să primească informaţii care îi vor servi la integrarea în comunitate, pe piaţa muncii sau într-un anumit mediu academic la absolvire şi nu să participe la un aşa-numit „hei-rup” în care să fie nevoit să memoreze noţiuni fără logică sau sens doar pentru a primi o notă, fără valoare, aşa cum, trebuie să recunoaştem,  se întâmplă astăzi. Este ceea ce învăţăm semnificativ pentru comunitatea din care facem parte, pentru viitorul nostru sau – de ce nu – pentru familia noastră?

Poate părea exagerat, sau chiar nepotrivit, dar pentru unii dintre elevi momentul zilei este important. Ritmul interior al fiecăruia este diferit, aşa ca programul oferit de o anumită şcoală poate fi un criteriu după care un elev va opta sau nu pentru repectiva instituţie.

Evaluarea are un rol cheie. Albert Einstein spunea că: în fiecare este un geniu, dar dacă judeci un peşte după abilitatea de a se căţăra într-un copac, atunci acesta va petrece toată viaţa crezând că este un prost. În fiecare copil se află ceva bun şi dacă acest lucru nu este identificat în şcoală, atunci, educatorul nu s-a uitat indeajuns de bine. Evaluarea ar trebui să fie mult mai flexibilă şi mai adaptată elevului pentru ca acesta să înţeleagă unde a greşit şi să înveţe din greşeli. O notă fără feedback este inutilă, adolescenţii simt nevoia de a experimenta iar dacă eşuează într-o primă etapă, trebuie sa fie încurajaţi să continue şi nu să fie catalogaţi ca eşecuri.

Aplicabilitatea informaţiilor primite trebuie să devină foarte importantă, pentru că, învăţând pe de rost nişte noţiuni care nu vor fi folosite în activităţi ulterioare în scopuri practice, nu vom face altceva decât să ne irosim inutil timpul. Tot ce învăţăm trebuie să ne folosească, să aibe relevanţă practică sau teoretică, ca bază a unor descoperiri şi acumulări ulterioare.

Nevoia de a alege este un alt reper. Şcoala trebuie să ofere o gamă mai largă de opţiuni atunci când sunt introduse disciplinele opţionale şi posibilitatea de a studia în grupuri mai mici. Asistenţa şi îndrumarea în ceea ce priveşte alegerile în şcoală este în egală măsură importantă.

Competiţia, fără a fi cel mai puţin interesant aspect, se referă la o competiţie constructivă şi nu la compararea unor note sau calificative obţinute la un test. Publicarea în revista şcolii poate fi foarte reconfortant pentru un adolescent. Confucius spunea: natura ne aseamănă, educaţia ne deosebeste, extrapolând putem spune că şi competiţia ne deosebeşte şi ne face să ne dorim mai mult.

În concluzie, misiunea fiecăruia dintre noi, profesorii, cei care formăm caractere, este să ne asigurăm că oferim în fiecare lecție tot ce le este necesar și de folos elevilor noștri pentru a fi liderii de mâine. Să oferim deci elevilor noștri un mediu în care să poată înflori și să se dezvolte în indivizi fericiți, echilibrați și rezistenți, cu o conștiință socială puternică și atitudini pozitive față de sine, sănătate, probleme spirituale și morale, respect pentru ceilalți și pentru mediul înconjurător!

 

prof. Camelia Cioacă

Colegiul Național Alexandru Odobescu, Pitești (Argeş) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/camelia.cioaca

Articole asemănătoare