Ca profesor cu experiență îndelungată, atât în predare, cât și în conducerea școlilor, și prin analiza literaturii de specialitate, voi încerca să evidențiez abilitățile critice necesare persoanelor care lucrează în școlile de astăzi.
Voi încerca să demonstrez prin exemple că abilitățile de lider și cele manageriale nu se exclud reciproc, ci se completează. Însă, mai întâi trebuie să înțelegem ce înseamnă fiecare dintre aceste două abilități importante. În ceea ce privește definiția termenului „leadership”, nu există o definiție clară. De fapt, dacă cineva citește lucrările cercetătorilor din ultimii ani, va găsi peste 60 de definiții și toți sunt de acord că nu poate exista o definiție comună.
Voi menționa o definiție care cred că cuprinde majoritatea teoriilor și care afirmă că „leadershipul ar putea fi definit ca procesul de influențare a gândurilor, sentimentelor, atitudinilor și comportamentelor unui grup mic sau mare de oameni, formali sau informali, de către o persoană (lider), într-un mod în care aceștia să își ofere, în mod voluntar și cu plăcere, cea mai bună contribuție pentru atingerea obiectivelor eficiente care derivă din misiunea grupului și ambiția sa pentru progres sau pentru un viitor mai bun” (Bourandas, 2005).
În ceea ce privește „definiția managementului educațional”, Saiti (2007: 30) pune un accent mai mare pe:
a) rolul oamenilor (profesori, elevi, personal administrativ),
b) resursele (de exemplu: cărți, materiale de birou) și obiectivele care trebuie atinse, armonizând obiectivele personale ale membrilor cu cele ale organizației,
c) sălile de clasă și, în general, spațiul în care se desfășoară activitatea,
d) organizarea resurselor disponibile (oameni, timp, materiale educaționale) astfel încât obiectivul să fie realizat cu costuri minime.
Analiză
Bazându-mă pe diverse cercetări, dar și pe experiența mea personală în managementul unităților școlare, pot spune că una nu o exclude pe cealaltă; adică abilitățile de lider ale unei persoane pot fi combinate cu abilitățile sale manageriale pentru a-și îndeplini sarcinile mai eficient. De fapt, putem spune că este o condiție necesară ca un lider să aibă și abilități manageriale pentru a face față activităților complexe pe care le impune școala de astăzi.
Gândirea strategică, luarea corectă a deciziilor, negocierea eficientă și competența organizațională, care derivă din abilitățile manageriale ale unei persoane, sunt elemente esențiale pentru a defini funcționarea unei școli.
Pe de altă parte, inteligența, sociabilitatea, încrederea în sine, inteligența emoțională și carisma, care derivă din abilitățile de lider ale unei persoane, sunt elemente esențiale pentru crearea unui mediu educațional pozitiv care să promoveze dezvoltarea întregii comunități educaționale.
Trebuie să facem o distincție între abilități, deoarece, când vorbim despre abilități în unitățile școlare, ne referim la întregul personal, care este de fapt forța sistemului, nu doar la directori. Oamenii de la bază până la vârf sunt: elevii, profesorii, mentorii, coordonatorii interni, directorii de școli, consilierii educaționali, supraveghetorii, directorii educaționali, supraveghetorii regionali, directorii regionali educaționali, secretarii generali ai ministerului, ministrul.
În ceea ce privește abilitățile de lider ale profesorilor:
Literatura de specialitate definește „leadership-ul profesorilor” în diverse moduri (Harris & Muijs, 2001). Cel mai frecvent, este interpretat prin rolurile formale de lider. În aceste roluri, profesorii sunt responsabili atât de gestionarea, cât și de responsabilitatea pedagogică a clasei.
Leadership-ul profesorilor este perceput ca un set de comportamente și practici asumate colectiv. Se concentrează în principal pe relațiile și conexiunile dintre indivizi într-o școală (Camburn, Rowan & Taylor, 2004). Având în vedere această afirmație și ținând cont de faptul că scopul principal al profesorului este de a transmite cunoștințe elevilor și de a încerca să-i motiveze să le dobândească, cred că se poate trage ușor concluzia că nu este necesar să aibă un mare bagaj de abilități manageriale.
În ceea ce privește abilitățile de lider ale directorilor de școli:
Abilitățile de lider sunt necesare în gestionarea cotidiană a comunității școlare, unde trebuie să gestioneze:
a) personalități diverse în cadrul corpului didactic, deoarece fiecare dintre acestea aduce cu sine propriile experiențe, convingeri, probleme etc. De exemplu, să schimbe atitudinea de indiferență pe care unii profesori ar putea-o avea în școală.
Pentru a asigura o funcționare armonioasă a unei școli, relațiile dintre colegi trebuie să fie echilibrate, bazate pe cooperare, solidaritate și respect reciproc, dar în același timp, fiecăruia dintre ei trebuie să i se stabilească clar limitele și obligațiile.
b) gestionarea elevilor. Managementul în acest domeniu se descompune în multe componente, cum ar fi relațiile dintre elevi, relațiile elevi-părinți, relațiile elevi-profesori etc.
Directorii care au abilități de lider trebuie să inspire profesorii școlii, să-i ghideze astfel încât să atingă obiectivele educaționale stabilite și să-i încurajeze în fiecare efort, pentru a crea un mediu de lucru pozitiv și plăcut. Ei trebuie să ofere exemplul prin propriul comportament și, dacă este necesar, să ofere sprijin și asistență psihologică profesorilor școlii lor când este necesar.
Directorii care au abilități de lider au dezvoltat „arta” comunicării, care îi ajută să colaboreze mai bine cu profesorii, părinții și toți factorii externi cu care un director vine în contact pentru nevoile școlii sale. De exemplu, să încerce să schimbe imaginea negativă pe care părinții o au față de școală și să-i facă să fie activi în formarea personalității copiilor lor, fără a aștepta ca școala să-și asume rolul lor.
Trebuie să aibă abilități de lider pentru a putea încuraja inovația și creativitatea atât în predare, cât și în management.
În ceea ce privește abilitățile manageriale ale directorilor de școli:
Abilitățile manageriale sunt necesare pentru a gestiona finalizarea zilnică a corespondenței, respectarea legilor și reglementărilor, pentru a putea stabili obiectivele strategice necesare, pentru a angaja profesorii suplinitori din fonduri europene (ESPA), polițiștii școlari. De asemenea, abilitățile manageriale sunt necesare pentru a ține și actualiza registrele oficiale (Registrul elevilor, Jurnalul vieții școlare, Registrul corespondenței comune, Registrul confidențial etc.), documentele, arhivele electronice și pentru a menține zilnic sistemul informatic My School.
Abilitățile manageriale sunt necesare pentru a gestiona corect și conform legii bugetul școlii, deoarece sunt responsabili în fața autorităților competente pentru gestionarea resurselor puse la dispoziție, informând sistematic sistemul central de control (E-management).
Abilitățile manageriale sunt necesare pentru a implementa fără abatere noua lege, referitoare la autoevaluarea școlilor, precum și a profesorilor, legea mentorilor, coordonatorilor interni, deoarece, în caz contrar, vor suporta sancțiuni administrative sau nu vor avea dreptul de a se prezenta la concursul pentru selecția directorilor.
În final, dar nu mai puțin important, trebuie să aibă abilități manageriale pentru a gestiona „crizele” care apar zilnic în viața școlii.
Concluzie
După toate cele menționate, cred că, în ceea ce privește unitățile școlare de astăzi, nu există o competiție între cele două abilități – leadership și management. De fapt, așa cum am menționat și mai sus, acestea se completează reciproc.
Dacă dorim o școală organizată, în care profesorii să fie mulțumiți de mediul în care își desfășoară activitatea, elevii să fie încântați să învețe, iar părinții să aibă încredere că educația și personalitatea copiilor lor vor fi cultivate, atunci trebuie să existe echilibrul între un lider eficient și un manager competent. Fiecare membru al unității școlare, în funcție de rolul și poziția sa, trebuie să combine într-o anumită măsură aceste două calități, astfel încât să contribuie la atingerea obiectivelor comune ale școlii.
Bibliografie
Bourandas, D. (2005). Leadership: The Path to Continuous Success. Athens: Kritiki.
Saitis, C. (2007: 30). Organization and Operation of School Units. Athens: Private Edition.
Barnes, C., Camburn, E., Kim, J., & Rowan, B. (2004). School Leadership and Instructional Improvement in CSR Schools. In Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Diego, CA.
Harris, A., & Muijs, D. (2004). Improving Schools through Teacher Leadership.