Reforma învățământului în România subliniază importanța comutării accentului de pe latura informativă a procesului educativ spre cea formativă, ce are ca scop şi consecință armonizarea laturii cognitive a persoanei cu cea afectivă, atitudinală şi comportamentală. Învățământul modern românesc trebuie să aibă ca scop nu doar absolvenţi bine informaţi, ci formarea de persoane cu abilităţi sociale şi sisteme axiologice ferm conturate. Scopul ultim al educaţiei îl constituie pregătirea pentru viaţă a elevului, responsabilitate care revine, cu precădere, cadrului didactic. În calitate de actor principal al procesului instructiv-educativ, acesta se confruntă continuu cu o serie de provocări cărora trebuie să le răspundă cu profesionalism şi tact pedagogic. Atât formarea profesională iniţială cât şi cea continuă a cadrelor didactice constituie premisa care asigură calitatea actului de învăţământ.
Îmbunătăţirea accesului şi a participării la oportunităţile de formare continuă a cadrelor didactice debutante sau a celor din mediul rural, prin implementarea unui program de formare inovativ, bazat pe resurse digitale, corelat cu servicii de consiliere şi sprijin adecvat (tutorat), pentru debutanţi, în vederea menţinerii în cariera didactică, reprezintă obiectivul general al acestui proiect. Prin implementarea acestuia, se urmăreşte:
- identificarea statutului real al cadrului didactic debutant (cum sunt percepuţi şi cum percep ei comunitatea şcolară);
- identificarea celor mai frecvente dificultăţi întâmpinate de învăţătorii debutanţi şi de cadrele didactice care predau în mediul rural;
- dezvoltarea oportunităţilor de carieră în învăţământ, atât pentru debutanţi, cât şi pentru cadrele didactice din mediul rural, în vederea asigurării unei mai bune corelări între formarea profesională iniţială şi cea continuă, în vederea armonizării laturii cognitive cu cea afectivă atitudinală şi comportamentală.
Formarea iniţială a cadrelor didactice nu asigură o pregătire metodică şi socio-profesională necesară unei integrări eficiente în cariera didactică. Această situaţie generează dificultăţi în toate fazele de exercitare a profesiei didactice: proiectare/ întocmire de documente, managementul clasei, predare, evaluare. Durata şi calitatea pregătirii practice din formarea iniţială este sub cerinţele impuse de exercitarea profesiei de cadru didactic, debutanţii având nevoie de mai multe exemple, demonstraţii şi cooperare, în vederea facilitării şi optimizării inserţiei profesionale.
Este nevoie de medierea adaptării debutanţilor în colectivele didactice şi, în general, în mediul educaţional specific din şcoală. Ştim cu toţii câte dificultăţi de comunicare şi relaţionare apar între debutanţi şi colegii lor, adesea ostili/ indiferenţi. Pentru remedierea acestor deficienţe, şi nu numai, este necesară formarea continuă a debutanţilor, în şcoală sau în afara ei, lucru care se poate realiza în cadrul unor cursuri de formare şi perfecţionare.
Îmbunătăţirea şi profesionalizarea formării continue a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar asigură, în acelaşi timp, şi accesul la un învăţământ de calitate şi pentru elevii din mediul rural. Proiectul urmăreşte să provoace schimbări conceptuale şi practice în procesul educativ desfăşurat în şcolile din mediul rural, contribuind la dezvoltarea unei oferte educaţionale în concordanţă cu cerinţele procesului de învăţământ şi ale curriculum-ului şcolar, plin implementarea unui program integrat de formare continuă.
Se urmăreşte, de asemenea, îmbunătăţirea calificării cadrelor didactice, abilitarea acestora de a construi o ofertă educaţională modernă şi diversificată, centrată pe nevoile de dezvoltare ale elevilor şi pe nevoile specifice comunităţii locale, care să corespundă standardelor naţionale de calitate.
Structurarea unor competenţe profesionale ale cadrelor didactice care să permită formarea la elevi a unor capacități de învăţare de-a lungul întregii vieţi, precum şi de integrare socială armonioasă, reprezintă un alt obiectiv major urmărit în cadrul acestui proiect.
Pornind de le câteva caracteristici ale activităţii didactice care să favorizeze o pregătire de calitate a elevilor, cadre didactice bine pregătire în specialitate şi cu o solidă pregătire metodică, utilizarea metodelor interactive de predare, competenţe în utilizarea IT, diversificarea strategiilor didactice/ flexibilitatea demersului didactic, adaptarea strategiei didactice la nevoile elevilor/ lucru diferenţiat cu elevii (centrarea pe elev), implicarea elevilor în activităţi extracurriculare, trebuie acordată o atenţie deosebită, în cadrul strategiilor de formare, aspectelor privitoare la:
- ameliorarea procesului didactic;
- ameliorarea relaţiilor cu elevul;
- strategiile de formare a competenţelor manageriale.
Scopul acestui proiect este de a provoca schimbări conceptuale şi practice şi în procesul educativ desfăşurat în şcolile din mediul rural, de a sensibiliza din ce în ce mai mult cadrele didactice la conceptul de formare continuă şi de a contribui la crearea unei culturi a învăţării pe tot parcursul vieţii.
Dezvoltarea profesională a resurselor umane implicate în activităţile sistemului educaţional reprezintă un criteriu de analiză complex şi relevant, oferind, în acelaşi timp, şi o imagine a ceea ce înseamnă nivelul calitativ de furnizare a serviciilor specifice puse în valoare de personalul respectiv.