Alfabetizarea digitală în școlile din România

Alfabetizarea digitală reprezintă ansamblul de competențe necesare pentru a naviga, evalua și comunica eficient în era digitală. Aceasta nu înseamnă doar capacitatea de a utiliza un computer sau un smartphone, ci implică o înțelegere profundă a mediului digital, gândire critică și abilitatea de a utiliza tehnologia pentru a rezolva probleme și a crea conținut relevant. Tehnologia facilitează accesul la o vastă bibliotecă de resurse educaționale, mult peste ceea ce poate oferi un manual tradițional. Elevii pot accesa cursuri online, tutoriale video, simulări interactive și materiale educaționale adaptate stilului lor de învățare. În era tehnologiei nu putem vorbi despre educaţie fără să implicăm şi educaţia digitală a cadrelor didactice, a elevilor, cât şi a părinţilor.

Implementarea eficientă a alfabetizării digitale în școlile noastre necesită strategii comprehensive, adaptate la contextul local, dar aliniate la standarde internaționale. Abordările trebuie să fie sistematice, implicând toți actorii educaționali și urmărind o transformare durabilă, nu doar intervenții punctuale. Profesorii reprezintă pilonul  principal al alfabetizării digitale, ei nu sunt simpli transmițători de informație, ci facilitatori ai învățării, ghizi în universul digital și modele pentru utilizarea responsabilă a tehnologiei. Succesul integrării competențelor digitale în educație depinde în mare măsură de pregătirea, atitudinea și adaptabilitatea cadrelor didactice. Formarea cadrelor didactice pentru alfabetizarea digitală trebuie să îmbine armonios competențele tehnice cu cele pedagogice. Nu este suficient ca profesorii să știe să utilizeze diverse aplicații sau platforme; ei trebuie să înțeleagă profund cum poate tehnologia să transforme procesul de învățare.

Un aspect particular al pregătirii profesorilor constă în dezvoltarea capacității lor de a evalua critic resurse digitale și de a selecta instrumente adecvate obiectivelor pedagogice. În fața multitudinii de aplicații și platforme educaționale, profesorii trebuie să poată discerne valoarea pedagogică reală și să evite capcanele „digitalizării de suprafață”, în care tehnologia este utilizată fără un impact semnificativ asupra învățării.

Alfabetizarea digitală nu reprezintă doar o componentă tehnică a educației, ci o transformare fundamentală a modului în care pregătim copiii pentru viitor.

Platformele educaționale digitale permit  personalizarea experienței de învățare, adaptând conținutul la ritmul și nivelul fiecărui elev, ceea ce conduce la o mai bună înțelegere și retenție a informațiilor. Instrumentele digitale revoluționează modul în care elevii colaborează între ei și cu profesorii. Platformele colaborative, documentele partajate și proiectele digitale comune facilitează munca în echipă și dezvoltă competențe sociale esențiale. Un exemplu elocvent în acest sens este utilizarea platformei www.esep.eu  în vederea participării la proiecte eTwinning. Atât cadrele didactice cât şi copiii participanţi la proiectele eTwinning îşi dezvoltă competenţe sociale, competenţe digitale, competenţe de comunicare într-o altă limbă decât cea maternă. În ultimii doi ani am participat la astfel de proiecte iar   comunicarea digitală a depăşit limitele fizice ale clasei, permițând colaborări internaționale și expunerea la diverse perspective culturale. Proiectele colaborative digitale cresc motivația elevilor, dezvoltă empatia și îmbunătățesc abilitățile de comunicare și negociere – competențe esențiale într-o lume globalizată. Beneficiile alfabetizării digitale se extind și la dezvoltarea personală a elevilor. Utilizarea responsabilă a tehnologiei stimulează autonomia în învățare, curiozitatea intelectuală și capacitatea de autoorganizare. De asemenea, competențele digitale permit copiilor să devină creatori de conținut, nu doar consumatori pasivi, încurajând creativitatea și exprimarea personală prin diverse medii digitale.  Alfabetizarea digitală adecvată dezvoltă discernământul în evaluarea surselor de informare, o abilitate critică în era dezinformării și a știrilor false.

Colaborarea cu sectorul privat și organizațiile non-guvernamentale, cu primăriile,  poate accelera digitalizarea educației. Proiectele finanțate din fonduri europene reprezintă o oportunitate semnificativă, România având acces la resurse substanțiale pentru digitalizarea educației prin Planul Național de Redresare și Reziliență și alte programe europene. De un astfel de proiect a avut partea şi şcoala unde lucrez, fiecare sală de clasă a fost dotată cu tablă inteligentă, laptop, videoproiector,  fiecare copil beneficiază de o tabletă pe care o foloseşte în scop educativ la şcoală, învăţarea viind acum mai interactivă, atractivă şi…digitală.

O dimensiune esențială a alfabetizării digitale, deseori trecută cu vederea, este implicarea părinților care trebuie informați și educați despre beneficiile și riscurile utilizării tehnologiei în educație, pentru a deveni parteneri în acest proces.  Cu siguranţă succesul integrării tehnologiei în educație depinde în mare măsură de atitudinea și sprijinul familiei. În acest sens am încercat să organizez activităţi  în care părinţii puteau învăța alături de copiii lor despre siguranța online, gestionarea timpului petrecut pe ecrane și resursele educaționale de calitate.

Alfabetizarea digitală nu este un lux, ci un drept fundamental al fiecărui elev iar  responsabilitatea noastră, ca educatori, părinți și cetățeni este să ne asigurăm că generațiile viitoare sunt pregătite să navigheze cu încredere și discernământ în lumea digitală. Fiecare dintre noi putem  contribui la această călătorie digitală, abordând  tehnologia cu curiozitate, responsabilitate și gândire critică. Împreună, putem transforma provocările digitale în oportunități de creștere și dezvoltare pentru întreaga societate românească.

Bibliografie

Istrate, O., Velea, S., Ceobanu, C. (2025). Pedagogie digitală. Iași: Polirom.

Ceobanu, C., Cucoș, C., Istrate, O, Pânișoară, I.-O. (coord.) (2022). Educația digitală (Ediția a II-arevizuită și adăugită). Iași: Polirom.

 

prof. Alina-Valeriana Agavriloaie

Școala Primară, Tăutești (Suceava) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/alina.agavriloaie

Articole asemănătoare