Prezentul studiu încorporează multiple studii de caz și are scopul de a observa eficacitatea utilizării modelarii video asupra dezvoltării abilităților de viață cotidiană la elevii cu tulburări din spectrul autist (TSA) din ciclul gimnazial și liceal. În cadrul cercetării, am utilizat modelarea video pentru formarea a cinci abilități de viață cotidiană (igiena mâinilor și a dinților, prepararea unui sandviș cu șuncă și cașcaval, aranjarea mesei, înșiretarea și legarea șireturilor la pantofi, respectarea regulilor de circulație în traversarea străzii prin locuri marcate, semaforizate sau nu) la patru elevi cu tulburări din spectrul autist. Videoclipurile urmărite de elevi au avut o durată cuprinsă între 30 de secunde și 3 minute. Acestea au fost urmărite integral și pe secvențe.
Participanții la studiu sunt patru elevi cu TSA școlarizați în învățământul special, doi băieți sunt elevi în clasa a VIII-a la C.S.E.I. „C-tin Pufan”, un băiat este elev în clasa a IX-a la C.S.E.I. „C-tin Pufan” și o fată este elevă în clasa a X-a la Liceul Teoretic „Șerban Cioculescu” din Drobeta Turnu-Severin.
Datele au fost colectate aplicând Scala Waisman pentru abilități zilnice de viață (W- ADL) la începutul și la sfârșitul intervenției și Grila de observație care a fost completată pentru fiecare elev în parte, pe parcursul fiecărei sesiuni/ședințe, pe întreaga perioadă de desfășurare a intervenției.
Este cunoscut faptul că persoanele cu tulburări din spectrul autist, în special copiii, întâmpină adesea dificultăți în desfășurarea independentă a abilităților de viață cotidiană. Ei au nevoie de asistență în realizarea unor abilități precum perierea dinților, toaleta, spălarea rufelor sau a vaselor, realizarea unor treburi casnice, manipularea banilor. Cu toate acestea, există o lipsă de informații despre cele mai bune modalități de a preda aceste abilități funcționale copiilor cu TSA. Acestea sunt abilități foarte importante pe care copiii trebuie să știe să le desfășoare acasă și la școală și care îi preocupă pe părinți și pe profesori deopotrivă. Părinții copiilor cu TSA acordă o mare valoare copiilor lor pentru a deveni cât mai independenți în desfășurarea abilităților de viață zilnică. Copiii cu deficit de auto-îngrijire necesită îngrijire suplimentară din partea familiilor lor, ceea ce provoacă stres (Jasmin și colab., 2009, apud Meister, C., & Salls, J., 2015).
Instruirea copiilor cu TSA de a atinge independența în abilitățile de viață cotidiană este esențială pentru independența lor ca adulți și integrarea în viața socială. Abilitățile de viață cotidiană sunt învățate de elevi și în cadrul a două terapii care se studiază în învățământul special și anume Terapia ocupațională și Formarea autonomiei personale. Capacitatea unei persoane de a efectua, în mod independent, abilități de viață cotidiană (de exemplu: igiena personală, prepararea mâncării, cumpărături etc.) poate contribui la participarea semnificativă a persoanei în societate și la calitatea generală a vieții acesteia (Carnahan, Hume, Clarke și Borders, 2009).
O intervenție/ tehnică, relativ nouă, care a avut și are succes în predarea abilităților de viață cotidiană este modelarea video.
Modelarea video este o metodă de instruire care poate ajuta copiii cu autism să dobândească independența abilităților funcționale. Modelarea video este o metodă de predare utilă, ușor de aplicat și rentabilă pentru educația individuală. Odată formate abilitățile sociale prin modelarea video, acestea sunt menținute în timp, iar copiii cu TSA capătă curaj de a interacționa cu persoanele cu dezvoltare tipică.
Modelarea video este o metodă de predare utilă, ușor de aplicat și rentabilă pentru educația individuală. Utilizând această tehnică, posibilitatea de a comite o greșeală este mai mică și, prin urmare, face elevul să devină mai încrezător în sine. Odată formate abilitățile sociale prin modelarea video, copiii cu TSA capătă curaj de a interacționa cu persoanele cu dezvoltare tipică.
De asemenea, formarea abilităților de viață cotidiană la elevii cu TSA nu este influențată de vârsta elevului, de nivelul de studii (gimnazial sau liceal), de mediul de proveniență (urban sau rural), de sex sau de mediul familial al acestuia (familie sau plasament).
Există trei tipuri distincte de modelare video: modelarea video de bază (MVB), auto-modelarea video (AMV) și modelarea video de tip punct-de-vedere (MVP).
Avantajele modelării video includ feedback imediat, reluarea secvențelor și costuri reduse (Kellems și colab., 2016; Mechling, 2005). De asemenea, mai există un avantaj, acela de a putea parcurge activitatea pe secvențe mai mici, oprind derularea videoclipului după fiecare secvență, ceea cea îi ajută pe copiii cu TSA să realizeze sarcina pe secvente, apoi integral (Kellems și colab., 2016). Un avantaj al modelarii video este fezabilitatea în realizarea videoclipurilor , editarea și redarea lor pe un singur dispozitiv. Un alt avantaj al utilizării tehnologiei mobile este faptul că video-ul poate fi înregistrat pe un dispozitiv portabil, ceea ce le permite elevilor să-l vizualizeze independent, fără asistența minimă a profesorului sau a unui adult, într-o varietate de stări. Independența în societate și în viața de zi cu zi are o deosebită importanță pentru toți copiii, dar mai ales pentru cei cu tulburări din spectrul autist. Un alt avantaj al utilizării modelarii video, al tehnologiei mobile în general, este acela că permite intervenția individualizată în rândul mai multor elevi (Burton și colab., 2013). Același clip video poate fi încărcat pe mai multe dispozitive.
Nu au fost semnalate dezavantaje în cazul modelării video., doar auto-modelarea video prezintă un dezavantaj, acela că videoclipul filmat poate fi folosit doar pentru un singur copil, cel care a fost actor. Pentru alți copii, filmul respectiv poate servi ca modelare video de bază.
Am început prin a selecta și a alege elevii participanți la studiu, apoi am aplicat Scala Waisman pentru activități zilnice (W-ADL) (Elsevier Inc., 2013) cu 15 itemi (adaptați), 13 itemi reprezentând abilități de viață cotidiană desfășurate acasă și 2 itemi reprezentând abilități de viață cotidiană desfășurate în societate.
Eșantionul studiului prezentat a fost alcătuit din patru elevi (trei băieți și o fată) cu vârsta de 16 și 18 ani (media 17 ani) și cu IQ ≤ 50. Toți au fost diagnosticați cu TSA conform DSM-V de către un psiholog clinician. Elevii sunt școlarizați în învățământul special.
Cei patru elevi participanți la studiu au fost selectați pe baza următoarelor criterii:
1) Să fie diagnosticați cu TSA de către un specialist și să aibă un plan de servicii personalizat (PSP).
2) Să prezinte deficite în abilitățile de viață cotidiană identificate de profesorul diriginte și de părinți.
3) Să aibă capacitatea de a sta antrenați într-o sarcină 15 minute.
4) Să aibă capacitatea de a acorda atenție unui stimul vizual timp de cel puțin 10 minute.
5) Să aibă abilități de limbaj receptiv și expresiv.
6) Să aibă capacitatea de a urma cel puțin 4 instrucțiuni verbale.
7) Să recunoască câteva obiecte necesare în formarea abilităților de viață cotidiană (obiecte pentru igiena personală, articole de îmbrăcăminte, vesela și tacâmurile).
Rezultatele au arătat că modelarea video a fost o tehnică eficientă pentru predarea unei game largi de abilități de viață cotidiană elevilor cu tulburări din spectrul autist pe care aceștia au reușit să și le însușească, ajungând să le realizeze singuri în procent de 100%, unii într-un interval de timp mai scurt, alții într-un număr mai mare de sesiuni. Rezultatele indică, de asemenea, că această procedură ajută la achiziționarea unor abilități de viață cotidiană, dar și faptul că abilitățile dobândite sunt menținute în timp. În perioada de consolidare care s-a derulat în următoarele două săptămâni după încetarea intervenției, elevii au reușit să îndeplinească sarcinile cerute fără a se folosi de suportul video, iar după 2 săptămâni de la finalizarea perioadei de consolidare, au îndeplinit sarcinile vizionând o singură dată, integral, videoclipul corespunzător abilității de viață cotidiană ce trebuia realizată.
Concluziile și recomandările studiului ne sugerează că modelarea video nu este doar o practică bazată pe dovezi pentru a forma abilități de viață cotidiană copiilor cu TSA, ci și faptul că utilizarea modelelor video este benefică datorită tehnologiei reutilizabile și portabile.
Cercetările viitoare ar trebui să exploreze în continuare eficacitatea modelării video asupra formării atât a abilităților de viață cotidiană, cât și a altor activități (de ex.: asamblarea unei jucării, derularea unor jocuri împreună cu colegii, evacuarea în caz de incendiu, dar și activități de predare etc.) la preșcolari și școlarii mici.
Bibliografie
1. DSM 5 – Manual de diagnostic și clasificare statistică a tulburărilor mintale (2013), Ediția a 5-a, 50-59, București: Editura Medicală Callisto
2. Gherguț, A., (2013), Sinteze de psihopedagogie specială. Ghid pentru concursuri și examene de obținere a gradelor didactice, Ediția a III-a, 247-257, Iași: Editura POLIROM
3. Meister, C., Salls, J., (2015), Video modeling for teaching daily living skills to children with autism spectrum disorder: A pilot study, Journal of Occupational Therapy, Schools & Early Intervention, 8(4), 307-318
4. Murray, S., Noland, B., (2015), Modelarea video pentru copiii mici cu tulburari din spectrul autist. Ghid practic pentru parinci si specialisti, București: Editura Frontiera
5. Peeters, T., (2016), Autismul. Teorie și intervenție educațională, Iași: Editura POLIROM
6. Rosen, R., Weiss, P., Zancanaro, M., Gal, E., (2017), Usability of a video modeling computer application for the vocational training of adolescents with autism spectrum disorder, British Journal of Occupational Therapy, 80(4), 208-215
7. Roșan, A., (2015), Psihopedagogie specială, 272 – 284, Iași: Editura POLIROM
8. Stoica, M., Vlasie, E., (2012), Dezvoltarea abilităților de viață, Curriculum la decizia școlii, clasele V-VIII, Aprobat O.M.E.C.T.S. Nr.3960 / 03.05.2012
9. Video ”Prepararea sandvișului”: youtu.be/AvKW8E462ds accesat 7.03.2021
10. Video ”Aranjarea mesei”: youtu.be/YKWPFrTQq9I accesat 15.02.2021
11. Video ”Reguli de circulație pentru pietoni”: youtu.be/H_vqmgqEUcs accesat 25.03.2021