Proiectele internaționale eTwinning le-am descoperit prin intermediul acestei platformei iTeach, exact într-o perioadă când toți a trebuit să ne adaptăm și să găsim soluții de susținere nu numai a lecțiilor și legăturilor cu elevii, ci și a noastră, ca persoane. Aceste proiecte internaționale au fost soluția de evidențiere atât a multidisciplinarității, cât și a transdisciplinarității, indiferent de disciplina predată, și, exact cum am observat în cursul „Abordarea bazată pe proiecte”, s-a trecut de la predarea convențională la cea centrată pe elev și pe depășirea unor standard de predare, învățare și evaluare. Temele descoperite au fost variate, nu a contat că s-a discutat de schimbările climatice, de știri false, de nutriție și sănătate, de sporturi, de tradiții și obiceiuri culturale ale elevilor (indiferent de vârstă) sau de legătura dintre activitățile motrice și jocurile digitale. A fost o provocare să descopăr, să învăț, să aflu despre cum pot administra situațiile, cum pot afla ce strategii sunt eficiente și cum pot implica elevii în comunicarea interactivă cu persoane din alte țări și regiuni, păstrând, însă, linia educațională și legătura cu obiectivele și temele lecțiilor noastre. Totodată, evaluarea să fie un reper pentru observarea progresului într-un context nou, centrarea fiind pe elev și învățarea continuă bazată pe colaborare, reflecție și într-un context real direct, cu care elevii se confruntă în educația școlară și extrașcolară.
Așadar, vom găsi mereu ocazii, evenimente, situații prin care vom descoperi noi oportunități de a cunoaște oameni, iar deschiderea noastră către alți oameni ne va face cunoștință cu alte țări și cultura lor. Am descoperit că suntem înnebuniți după sport și orice activitate fizică, iar proiectul eTwinning „Get to Know My Country through Sports” este o modalitate excelentă de a învăța și înțelege sportul din alte țări, precum și celebrii sportivi care reprezintă țările noastre dar și de a petrece mult timp liber cu noi înșine, în contextual autoformării. Sportul ne poate lega, putem vorbi aceeași limbă la masa de ping-pong, în bazin, pe terenul de golf, pe tatami sau pe terenul de fotbal, iar perioada desfășurării acestui proiect a fost exact cu anul desfășurării Jocurilor Olimpice de la Paris (The Olympic Games in 2024).
Acest proiect a avut ca scop principal cunoașterea țărilor în mod individual prin sporturile tipice țării respective. Obiectivul proiectului a fost de a afla care sporturi sunt predominante în fiecare țară, de a cunoaște cei mai renumiți sportivi reprezentativi țărilor implicate în proiect și de a afla dacă este posibil să cunoaștem țara prin sporturile dominante pe acel teritoriu. Primordial a fost obiectivul de a-i face pe elevi să înțeleagă importanța activității fizice pentru o viață sănătoasă.
Lingvistica, terminologia specifică, comunicarea, colaborarea, utilizarea aplicațiilor digitale, creativitatea, cunoașterea informațiilor despre ceea ce constituie bunăstarea, obiceiurile sportive echilibrate, obiceiurile sănătoase de practicare a activităților sportive, importanța activității fizice și implicarea acestora vor marca clar creșterea educațională a acestora, în ceea ce priveşte un mediu de viaţă sănătos. Acest lucru a determinat participarea noastră la prezentul proiect educațional, aspectele de a cunoaște cei mai renumiți sportivi care reprezintă țara și de a afla dacă este posibil să cunoaștem țara prin sport fiind indispensabile și necesare în educația și dezvoltarea copilului.
Promovarea valorilor sportive, cu respect pentru toți participanții, din generație în generație și dezvoltarea utilizării conștiente de către elevi a tehnologiei și a abilităților lor de comunicare au fost alte obiective importante de urmărit și atins. Vârsta medie a elevilor implicați a fost de 16 ani, categoria de vârstă aleasă fiind 15 – 18 ani, grupul de lucru total incluzând 7 profesori și 67 de elevi (din Slovacia, România, Turcia și Cehia), dintre care 34 elevi au fost reprezentanți ai Liceul Teoretic „Jean Monnet”, din București.
Pe durata a 4 luni, procesul proiectului a constat în organizarea de activități legate de alimentația sănătoasă și activități sportive, comunicarea cu partenerii noștri prin instrumente variate (audio și chat), rezultatele noastre așteptate fiind înlocuirea predării convenționale și oferirea studenților de abilități de viață sănătoasă, alături de informații instructiv-educative utile și eficiente.
Obiectivele educaționale și abordările pedagogice au fost:
- cunoașterea sportului reprezentativ și a sportivilor renumiți, în fiecare țară implicată;
- cunoașterea țărilor nu doar prin sport, ci și prin obiceiurile și tradițiile lor;
- crearea de relații și cooperare internațională între elevii din diferite țări, cu obținerea unor câștiguri susținute în tehnologie folosind instrumentele web 2.0. (deși recunosc prea mult implicarea tehnologiei în viața personală, elevii recunosc și că instrumentele web 2.0 au un aspect important în educație, dar le folosesc și în viața de zi cu zi, prin utilizarea diferitelor aplicații);
- cu ajutorul aplicațiilor digitale și temelor de proiect, elevii au găsit un mediu confortabil de învățare și au putut oferi o varietate de produse folosindu-și imaginația;
- crearea propriile produse care le-au crescut motivația și au dorit să lucreze ca o echipă;
- dezvoltarea abilităților digitale și a abilităților de lucru în echipă prin comunicare și colaborare online;
- atât profesorii, cât și elevii au învățat aspecte din alte culturi și valori sociale, astfel încât au progresat prin învățarea prin cooperare.
Impactul sportului este socio-educativ și, în proiectul nostru, a arătat funcția de socializare (copiii au avut discuții prin împărtășirea feedback-ului la întâlnirea online, au creat materiale de grup, au împărtășit opinii pe diferite subiecte tematice), funcția recreativă (prezentare personală prin digital și jocurile digitale), funcția de educație și aculturalizare (schimbul de informații despre sporturi și sportivi, pentru descoperirea diferențelor sau nu între culturile țărilor participante, nediscriminarea, respectul reciproc, aprecierea muncii tuturor partenerilor implicați, competitivitatea bazată pe fair-play), funcțiile inovatoare și creative (copiii au desfășurat activități cu implicare directă, precum și jocuri digitale) și aprecierea valorilor sportive, precum și respectarea sportivilor, dar și practicarea unei activități sportive în beneficiul acesteia. Jocul influențează dezvoltarea socială și emoțională în general, deoarece este o activitate care poate fi folosită cu ușurință în procesul educațional. Dar acest lucru nu se va face în mod tradițional, neapărat, folosind nu doar jocuri fizice, cu păpuși, ci și jocuri digitale, cu reguli clar explicate. Un alt aspect important al acestui proiect a fost implicarea lor, pasiunea de a afla și împărtăși informații despre sporturile tipice, sportivi celebri, sporturile și sportivii lor preferați. Peste 50% dintre studenții participanți au auzit și au participat la alte proiecte internaționale eTwinning, ceea ce este un aspect pozitiv și arată dorința de a participa din nou, elevii fiind atrași nu numai de ceea ce reprezintă aceste proiecte, indiferent de tema aleasă, arătând că sunt conștienți de îmbunătățirea mai multor lucruri în educația proprie prin participarea la proiecte.
Proiectul internațional eTwinning „Get to Know My Country through Sports” a dorit să susțină învățarea activă, să faciliteze elevilor și profesorilor oportunitatea de a face cunoscute tuturor resurse interactive și atractive care să-i stimuleze să joace un rol activ în propriul proces de învățare, și, de asemenea pentru a menține părinții conectați și implicați în educația elevilor prin această caracteristică ludică de a învăța și a munci. Colaborarea și comunicarea au ținut participanții apropiați, discuțiile au fost permanente, cu sprijin și sprijin reciproc. Pe paginile Twinspace, dar și pe pagina de Facebook a grupului au fost încărcate materialele elevilor și profesorilor, iar planul a fost respectat, sarcinile au fost distribuite, iar scopul proiectului a fost îndeplinit și ne putem considera un model pentru alte școli și alți colegi din școlile noastre, diseminarea ajutând la acest lucru.
„Get to know my country through sports – our Logos” in Storyjumper (imaginea nr. 1), Something about us – PADLET students’ presentation (imaginea nr. 2), Our location – PADLET MAP reprezintă o parte din materialele lucrate în mod colaborativ.
S-au realizat calendarul proiectului, prezentări scurte despre sporturi tipice (Typical Sports – Romania), despre sportivi renumiți din țările participante (The most famous sportsmen/ sportswomen in my country – Romania), despre sportivii lor preferați (de ex. Ju-Jitsu – Andrei A., Basketball – My favourite sport – Angel B., Experience the Best – Ștefan M.). Creăm lucruri prin colaborare și vom avea produse comune, alături de un schimb cultural, acestea sunt lucruri certe, iar toate prezentările din cadrul proiectului s-au valorizat într-o lucrare finală colaborativă, în aplicația Emaze (A collaboratively final work)(imaginea nr. 3), dar și pe site.
Cu ajutorul acestui proiect de e-twinning, elevii noștri sunt așteptați să își extindă părerile asupra influenței sportului în dezvoltarea lor, ca activitate motrică adecvată. Mișcarea este indispensabilă și necesară în educația și dezvoltarea copilului. Aceștia au observat și vor observa direct influența mișcărilor fizice asupra educației, a echilibrului între alimentație și exerciții fizice, prin cultura partenerilor din alte țări.
Totodată, elevii sunt așteptați să arate aspectele ușoare și distractive ale predării realizărilor lor cu informații despre ce înseamnă sportul, activitatea și valoarea sportivilor, rezultatele acestora, influența activității motorii asupra dezvoltării personale, dar și sacrificiile antrenamentului metodic. În același timp, sportul influențează stilul de viață, reprezintă echilibrul dintre viața profesională și cea personală și oferă oportunități sociale. La fel ca evenimentele sportive și competițiile în care se întâlnesc oameni din diferite zone, cu principii și culturi diferite, la fel și noi, participanții la acest proiect eTwinning, ne-am întâlnit și am împărtășit cu bucurie o varietate de informații și o sursă comună de inspirație. Copiii au fost extrem de încântați de activitățile prin care au trecut, au oferit feedback pozitiv, au participat cu mare plăcere la toate întâlnirile, au dat dovadă de creativitate și au remarcat îmbunătățirea abilităților de comunicare prin noile perspective învățate în cadrul acestui proiect. În același timp, ei au împărtășit cu bucurie câteva feedback-uri personale și le voi posta aici.
„Acest proiect a fost mai mult decât o simplă activitate: a fost o oportunitate de a construi punți între țările noastre, de a învăța unul de la celălalt și de a ne inspira unul pe altul. Fiecare dintre acești sportivi reprezintă nu numai țara lor, ci și valorile comune pe care le împărtășim: respectul față de adversari, dorința de a ne autodepăși și bucuria participării în proiecte colaborative. România, Turcia, Slovacia și Cehia, patru țări cu istorii și culturi bogate, se unesc în acest proiect ambițios pentru a demonstra că sportul are puterea de a depăși granițele și diferențele. Participarea noastră la aceste Jocuri Olimpice înseamnă mai mult decât câștigarea de medalii, este despre sărbătorirea valorilor noastre comune: fair play, perseverență și cooperare.” – IOAN C., Liceul Teoretic „Jean Monnet”, București, România.
„În primul rând, aș dori să îi felicit pe toți cei care au luat parte la acest proiect, deoarece obiectivele sale au fost nu numai îndeplinite, ci și făcute cu excelență. Contribuția fiecărei țări a fost semnificativă la obținerea rezultatului final. Ritmul în care s-au întâmplat lucrurile ne-a oferit tuturor timp suficient pentru a ne pregăti sarcinile cu meticulozitate. Tuturor ne-a ușor să înțelegem subiectele care au fost abordate, deoarece, de exemplu, în țara mea sportul este întâlnit la fiecare colț și practicat de majoritatea adolescenților, prin urmare ceea ce s-a spus în proiectele noastre a fost din inimă. De asemenea, am învățat multe prin cadrul online al proiectului, deoarece am fost capabil să mă conectez cu ușurință la o mare varietate de informații. Astfel, schimbul valoros de informații a fost atât mai plăcut, cât și mai simplu. Pentru a rezuma totul, mi-a plăcut faptul că am putut învăța multe lucruri noi și obiceiuri diferite, dintre care multe aș vrea să le încerc pe cont propriu, dar în primul rând să pot oferi informații despre sportul meu preferat, ca alți oameni să-l vadă prin ochii mei. Acesta a fost factorul cheie care m-a determinat să aștept mai multe de același fel.” – ANGEL B., Liceul „Jean Monnet”, București, România.
„Pentru mine, sportul este un limbaj universal. În timpul acestui proiect, mi-a plăcut foarte mult să cunosc diferite țări prin sporturile lor, dar și să cunosc colegii mei prin pasiunile lor. Mi-au plăcut prezentările detaliate pentru care a lucrat toată lumea, care au evidențiat aspectele culturale unice ale fiecărei regiuni. Personal, mi-a plăcut cel mai mult sesiunea finală de zoom interactiv, cred că a fost eficientă pentru a aduce materialul la viață și a menține participanții implicați. Cred cu tărie că sportul aduce oamenii împreună și exact asta a făcut acest proiect minunat. – CATINCA S., Liceul „Jean Monnet”, București, România.
Prin urmare, sportul nu este doar despre educație fizică, ci și despre aspecte psihice și ne învață să avem un stil de viață echilibrat. Ceea ce luăm de la sportivi, pe lângă cunoștințele despre rezultatele și înregistrările lor, ne va determina și să avem obiceiuri alimentare adecvate și echilibrate împreună cu activitatea fizică, pentru o viață sănătoasă. Un stil de viață sănătos influențează dezvoltarea socială și emoțională în general, fiind o acțiune care poate fi folosită cu ușurință în procesul educațional. Elevii vor participa la evenimentele create de noi, precum profesorii sau partenerii, dar vor da dovadă de creativitate prin crearea de jocuri, aplicații, prezentări, diferite materiale care pot fi folosite indiferent de sex, cultură, religie, limbă. Ei își vor îmbunătăți abilitățile în limba engleză și, de asemenea, în utilizarea instrumentelor web 2.0., iar cunoștințele și abilitățile vor fi dobândite și dezvoltate într-un mod plăcut și distractiv, jucăuș, interactive și colaborativ. Din toate cele prezentate mai sus se obsevă influența proiectelor asupra formării și educației pe mai multe laturi, ale elevilor, cadrelor didactice, precum și a părinților și a tuturor persoanelor implicate.
La un moment dat am declarat că activitățile făcute cu copiii sunt sursa de inspirație în activitățile mele permanente, dar după ceva experiență în activități școlare și extrașcolare aș spune cu încredere și sinceritate că elevii sunt sursa mea de inspirație, indiferent de vârstă, iar aceste proiecte colaborative au o influență pozitivă în educația copiilor bazată pe o reflecție reală, colaborare, comunicare diferențiată, individual, dar și colectiv, precum și aspectul bidirecțional, prin influențarea mea, ca profesor, în abordarea lecțiilor și activităților alături de elevi și împreună cu elevii.