Schimbări comportamentale cauzate de școala online

În ultimii doi ani, activitatea școlii a fost bulversată de pandemie și de restricțiile impuse de aceasta. Consecințele izolării elevului nu au întârziat să apară însă.
Ne întâlnim tot mai des cu un elev supărat pe societate, un elev recalcitrant, care se revoltă la cel mai mic aspect ce îl scoate din acea dulce rutină a parcursului orelor din poziții de semi-adormire, în pat sau pe fotoliu, confortabil și fără prea multă bătaie de cap. Revenit în bancă la școală, elevul nostru pare că nu-și mai află locul. Încearcă să se așeze cât mai relaxat, dar banca nu-i permite un același confort ca și patul de acasă, astfel că, uneori , îl găsim revărsat peste bancă și intervenim încercând să-l implicăm, să-i explicăm repercusiunile asupra sănătății și dezvoltării sale intelectuale.

Uneori cască prelung, se întinde în bancă. Oftează, ridică mâna și, când erai în miezul predării, încercând să-i captezi atenția, să-l faci să interacționeze, să aibă inițiativă, el îți cere voie la toaletă sau să-i permiți să mănânce. Sclipirea pe care ai avut-o pentru o secundă în ochi pălește, dar nu încetezi să crezi în puterea educației și continui, acordându-i timp după acest moment penibil.

Și poate că într-un alt context, ne-ar fi bucurat relația familiară a elevului cu școala, dar cronica relaxare vine și cu alte aspecte la fel de profunde în comportamentul său. Lipsa puterii de concentrare, incapacitatea de a-și menține atenția focusată pe aspectele educative. Și de aici un întreg ghem de probleme se adună și sporește de la oră la oră, de la săptămână la săptămână, iar elevul traversează o perioadă incertă, nesigură și neînțeleasă. Și cum această umbră în care, de voie , de nevoie s-a complăcut, nu poate trece de la sine, iată că vine și perioada evaluărilor.

Elevul devine dintr-odată agitat, nervos. Dă replici tăioase, acuză școala, profesorii. A uitat cu desăvârșire de formulele de politețe. A pornit o vânătoare acerbă de note. Și-a ascuțit spiritul critic, l-a anihilat pe cel autocritic, face comparații cu tot felul de situații, aduce în apărarea sa un morman de texte și pretexte, acuză sistemul de notare, cere explicații, se adresează extrem de impertinent oricui încercă să-i explice realitatea  extraterestră pe care și-a creat-o. Este momentul său de trăire maximă, de revoltă, de aciditate și virulență. Momentul în care toată energia sa adormită s-a trezit la viață și îi insuflă gesturi necugetate, replici tăioase, injurii, insulte, minciuni, autocompătimiri și, cel mai grav, violență verbal, fizică și șantaj.

Este de la sine înțeles că un astfel de elev se afirmă tot mai des prin acțiunile sale, uneori, teribiliste. Fie apare în statistici ca un generator al bulliyng-ului, fie se definește ca eternul neadaptat, întâi la școală, apoi, la societate. Cert este că tu, ca dascăl, trebuie să devii conștient de existența și de neputința lui de a-și rezolva singur problemele.

Cu siguranță ne-am mai întâlnit cu un astfel de elev și înainte de pandemie, ce vreau să subliniez însă, este faptul că energia negativă a celui prezent se propagă cu o viteză foarte mare și influențează comportamentele colegilor, grupurilor în care, de multe ori, devine un lider, un clovn sau o mascotă reprezentativă. Eu l-am numit elevul-scut, pentru că în spatele lui se ascund multe alte caractere, atitudini și comportamente care și-ar dori să  acționeze asemenea lui. Sunt mulți elevi care rezonează foarte repede cu modul în care acesta se comportă.

Nu putem să nu observăm cât de mult a scăzut, în general, apetitul elevului pentru învățare sau ce discrepanțe de notare există între evaluarea de tip online și cea practicată după revenirea elevului la școală, și multe alte aspecte educative definite de a această trecere de la online la școala normală.  Este clar că elevului i-a fost și îi este greu să facă față acestor schimbări continue, acestor eminențe.

Misiunea grea de a pregăti elevul pentru societatea de mâine ne revine nouă, profesorilor, celor care am parcurs aceste schimbări majore alături de elevii lor. Provocarea este mare, dar trebuie acceptată și fiecare dintre noi putem împărtăși din experiența la clasă cu altfel de elevi, din soluțiile care au dat rezultate  sau chiar din încercările noastre de a schimba atitudinea elevului față de sine, de ceilalți, de valori, de școală și de societate.

 

prof. Otilia Bengescu

Liceul Tehnologic Nr. 2, Târgu-Jiu (Gorj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/otilia.bengescu

Articole asemănătoare