Relația mamă-copil, între tradiție și modernism

S-au scris foarte multe studii despre rolul mamei în dezvoltarea armonioasă a copilului și încă se mai scriu, căci subiectul este de actualitate acum, când mamele moderne par altfel față de cele din trecut. Femeia mamă tradiționalistă își dedica tot timpul său familiei, casei, creșterii copiilor, fie că nu avea altceva de făcut, fie că așa „trebuie”, conform normelor sociale. Principala ei „muncă” era împlinirea nevoilor membrilor familiei, iar propriile nevoi treceau pe plan secund sau nu erau decât ocazional satisfăcute. În prezent, asistăm  la o transformare a femeii mame, care, o data cu evoluția societății, și-a asumat un rol profesional mai proeminent.

Dacă în trecut situația economică şi financiară a a familiei putea fi susţinută doar prin aportul pe care îl aducea bărbatul tată, prin câştigurile obţinute cu serviciul, în prezent această situaţie este schimbată, iar situaţia economico-financiară a unei familii normale şi a unui trai decent nu se mai poate asigura doar printr-un singur salariu. Această nouă necesitate a schimbat şi rolul femeii mame, care, constrânsă de satisfacerea nevoilor financiare ale familiei, a renunţat la rolul de „casnică” și a pornit pe un nou drum. Mai mult, femeia modernă a învăţat să îşi satisfacă şi propriile nevoi, acelea de împlinire personală. Vorbesc aici despre femeile de carieră, care caută satisfacţia împlinirii profesionale şi  care fac ca viaţa familială să treacă pe locul secund. Ideal ar fi ca o mama cu serviciu şi cu o carieră să înţeleagă că „bunăstarea unui cămin nu depinde de bogăție sau de confort, de frumusețe sau de lux. Totul depinde de Mamă!” ( G. W. E. Russell).

Astfel, femeia mamă modernă încearcă să satisfacă trei roluri: cel profesional, cel relațional (în relația cu soțul și cu copiii) și cel casnic, gospodăresc. De multe ori, obținerea unui echilibru între acestea este greu de atins, căci fie petrece mai mult timp la serviciu, în defavoarea treburilor casnice sau în relațiile cu soțul și cu copiii, fie invers si atunci randamentul la locul de muncă este mai scăzut. Suprasolicitarea femeii mame în rolurile pe care le are o fac să obţină cu greu acest echilibru, căci „o femeie este cel mai puternic reper al căminului: asemenea Mamei Pământ, ea ia toate problemele asupra ei, pentru că este cea mai puternică. Cine altcineva ar putea suporta o asemenea greutate? Doar o mamă!” (Shri Mătăji Nirmala Dev).

Din discuţiile pe care le-am avut cu elevii de-a lungul timpului despre cât timp petrec împreună cu mama pe zi, din păcate am observat că acest timp, mai ales de calitate, este foarte redus. Copiii resimt acest lucru, iar noi, cadrele didactice îl sesizăm din ce în ce mai des în comportamentul copiilor. Pentru copil însă, mama… rămâne mamă, chiar dacă mai toată ziua este ocupată sau plecată. Întrebându-i din nou „Ce este mama pentru tine?”, lăsând la o parte răspunsurile clasice precum „este un înger”, „o stea” sau… „totul”, m-au impresionat răspunsuri precum „Este ceva ce nu am (dat de un elev abandonat) sau „o dorință”. La întrebarea „Ce vrei cel mai mult de la mama ta?”, de cele mai multe ori am auzit răspunsul: „Să îşi petreacă timpul cu mine”, iar acest răspuns transmite… multe şi completează cele descrise mai sus.

În sensul aprofundării şi înțelegerii de către copii a propriilor relaţii cu mamele lor, am înscris elevii în acest an școlar la un proiect internațional, pe platforma eTwinning – „The best mom ever in the world”, proiect care este abia la început, dar care deja a captat cu mare interes atenţia micilor şcolari. Proiectul, iniţiat de prof. Nurcihan Dincer şi prof. Özge Kabasakal din Turcia, alătură încă 13 şcoli din Turcia, România şi Republica Moldova, cu elevi de clase primare. Îmbucurător este faptul că, datorită vârstei elevilor, pentru a realiza diversele activități propuse în cadrul proiectului, aceștia au nevoie de ajutorul familiei pentru accesarea platformei sau realizarea unor studii de analiză, precum de exemplu votul elevilor şi al părinților la alegerea logo-ului proiectului. Am implicat elevii alături de mamele lor la realizarea posterului astfel: acasă, cu mama au pregătit diverse materiale (precum: pietricele, cârlige, agrafe, nasturi ş.a), la școală, fiecare elev a „scris” o literă din numele proiectului (T din plastilină, H din nasturi, E din piese de lego etc.), eu am prelucrat fotografiile şi înregistrările video din clasă şi am realizat posterul cu programul Canva şi un film de prezentare a muncii elevilor, le-am postat pe paginile proiectului şi ulterior, după generarea unui link de vot, a fost votat de către elevi şi părinţi, care fără alte prezentări au recunoscut dintre celelalte postere ale partenerilor de proiect, care este exact al nostru, căci lucrasem împreună la el, în echipă, profesor – copii – mame.   Nu ştiu dacă posterul nostru va fi cel mai votat dintre cele 11 înscrise la vot, dar ştiu sigur că a fost votat cu drag de toţi membrii familiilor copiilor mei. Implicarea şi a familiei nu face decât să aducă un plus, o activitate „împreună cu mama”, momente petrecute împreună.

Mă încântă entuziasmul elevilor, care participă cu deosebit interes la toate activitățile propuse, de exemplu: prezentarea clasei, a orașului natal, a mamei, realizarea afișelor ş.a Pentru ei a contat foarte mult tema acestui proiect, căci nu este primul de acest gen în care i-am implicat, dar acesta, despre „cea mai bună mamă”, i-a motivat şi mai mult în a participa activ si afectiv, exact cum spune bannerul proiectului nostru eTwinning, a încerca să creăm „a big smile on the faces of our mothers” (un mare zâmbet pe fețele mamelor noastre).

Copilul trăieşte un sentiment de mândrie atunci când părinții  săi, mama în special, se implică în activitățile școlii, ale lui personale ca elev, pe lângă ajutorul pe care i-l dă sau nu la efectuarea temelor zilnice. O vrea pe mama lui cea modernă alături de el şi în alte activități…

Implicându-i pe părinţi şi stabilindu-le responsabilități atât în acţiunea comună de educare a propriilor copii, cât şi în participarea la activităţi educative comune, vom avea rezultate şcolare mai bune pentru elevii noştri, vom avea copii care vorbesc „cu inima deschisă” despre familia lor, nu cu rețineri sau chiar rușine… vom avea părinți implicați, care „îşi mai fac timp…” şi vom avea copii fericiți.

Cred că este deosebit de important ca noi, cadrele didactice, să implicăm elevii în activități curriculare şi extracurriculare, alături de familie, alături de mame mai ales, prin care să consolidăm o relație frumoasă între copii şi ceilalți membri ai familiei şi să deschidem ochii mamelor, spunându-le că „atunci când te-ai angajat să fii mamă, acesta este singurul program care ți se oferă” (Jodi Picoul), că „inima mamei este sala de clasa a copilului” (Henry Ward Beecher) și că „o mamă bună prețuiește cât o sută de învățători” (H. Spencer).

Referințe
Pagina eTwinning a Proiectului „The best mom ever in the world” (platforma eTwinning – twinspace.etwinning.net/226551/home )

 

Accesări: 344

prof. Mihaela Păduraru-Comănoiu

Școala Gimnazială Nr. 2, Comarnic (Prahova) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mihaela.padurarucomanoiu

Articole asemănătoare