Provocare acceptată! Un exemplu de bune practici online

Suspendarea cursurilor din data de 11 martie 2020 m-a găsit, la clasa a VII-a, la capitolul (unitatea de învăţare sau, mai nou, domeniul de conţinut) despre Al Doilea Război Mondial. În fiecare an şcolar această temă, care se predă în 7-10 ore, suscită o atenţie sporită şi un interes deosebit din partea elevilor. Pur şi simplu îi fascinează. Prin urmare, am decis că trebui să finalizez cumva capitolul în contextul dat, indiferent de tardivele recomandări oficiale.

Elevii aveau deja pe caietele de notiţe mai bine de jumătate din schema lecţiei şi realizaseră şi harta României Mari în situaţia dezmembrării ei în anul 1940. Am procedat la scrierea schemei în Word şi le-am transmis-o pe Whatsapp. Elevii au avut la dispoziţie o săptămână pentru a transcrie schema în caiet şi pentru a citi lecţia din manual. Având în vedere că unii dintre ei lipsiseră, şi-au putut astfel completa notiţele într-o formă unitară. Cei care nu reuşiseră să-şi realizeze harta României în anul 1940 au avut acum răgazul necesar pentru a o finaliza. Întotdeauna schemele pe care le realizez la fiecare oră sunt cât se poate de concise. Prefer formularea de idei principale cu liniuţă de la capăt, enumerarea trăsăturilor pe care le marchez cu „buline” (puncte îngroşate), explicare noţiunilor noi cu steluţă (*) şi împărţirea informaţiilor prin numerotare respectând triada cauze – desfăşurare – urmări. Din acest punct de vedere, disciplina istorie este avantajată, fiind mai uşor comprehensibilă.

Dar cum puteam eu să verific că elevii mei din clasa a VII-a şi-au însuşit noile conţinuturi? Sub influenţa social media le-am lansat… o provocare. Textul ei, transmis pe Whatsapp, a fost: Bună ziua! Astăzi, joi, aveam în mod normal istoria la ultima oră. Este un moment bun pentru a transcrie pe caiete toată schema lecţiei despre Al Doilea Război Mondial, asta dacă nu aţi făcut-o deja. Apoi citiţi lecţia şi din manual, iar luni, 30 martie, ora 12.00 vă lansez o PROVOCARE:
– Vă trimit un quiz pe baza schema lecţiei despre Al Doilea Război Mondial
– Quizul este deschis numai 1 oră, între 12.00 şi 13.00
– În acest interval puteţi să rezolvaţi quizul de câte ori este necesar pentru a obţine 100 de puncte. Ce ziceţi de provocare?

Dintr-o clasă cu 26 de elevi care au citit mesajul am primit numai un singur răspuns, de la un elev mai năzdrăvan: Provocare acceptată! În rest, niciun alt fel de reacţie, încât am avut oarecare îndoială în ceea ce priveşte prezenţa la rezolvarea quizului online.
Context relevant: clasa fusese familiarizată cu rezolvarea de quizuri realizate în Google Forms încă din luna septembrie 2019, din momentul în care am decis că este imperativ necesară introducerea în desfăşurarea orelor a unei componente ce implică tehnologia atât de îndrăgită de elevi. Având mai toţi smartphone-uri la şcoală şi fiind mereu dornici să le folosească, trebuia doar să găsesc „ceva” prin care să fiu şi eu mulţumită ca profesor de maniera în care se desfăşoară ora, dar şi elevii să aibă partea lor de satisfacție în ceea ce priveşte utilizarea telefoanelor inteligente în timpul orei.
Sunt nepreţuite amintirile legate de reacţiile pe care le-am avut de la clase în momentul în care le-am spus pentru prima dată „scoateţi-vă telefoanele şi rezolvaţi următorul quiz”. De la „chiar putem, doamna, să le scoatem?”, „ce tare” etc. la încurajatorul „dăm şi ora următoare un test pe telefon?”

Motivată de reacţia elevilor şi pentru a veni în sprijinul colegilor interesaţi de integrarea tehnologiei la oră, am realizat un tutorial privind conceperea testelor online folosind aplicaţia Google Forms, pe care l-am postat pe site-ul personal: https://rosioru.ro/2019/12/14/10-pasi-pentru-crearea-unui-test-pe-smartphone-sau-tableta-folosind-google-forms/

Revenind la provocarea lansată am avut grijă ca în următoarele zile să le-o reamintesc, prin trimiterea unor mesaje pe care „le vedeau” dar la care „nu reacţionau” până când am avut din nou o singură „interpelare” care solicita o precizare din partea mea: „Primim notă?”. Şi încă o dată mi s-a consolidat convingerea că elevii din ziua de azi funcţionează altfel decât elevii din generaţiile de acum 20-30 de ani: sistemul capitalist al primirii unei recompense cât de mici, a unei recunoaşteri, a unui punct în plus, nu contează ce, atâta timp cât „primesc ceva”, primează astăzi la toţi elevii. Eludând un răspuns tranşant, am răspuns cu o întrebare: „Tu ce crezi?” Dezarmant, răspunsul elevului a fost: „Eu sper că da!”. I-am trimis un emoticon trifoi şi aceasta a fost întreaga conversaţie pe Whastapp.

Cu oarecare emoţie, luni la ora 09.50, le-am trimis din nou mesaj prin care în anunţam: „Bună dimineața! La 12 vă trimit linkul pentru quizul cu Al Doilea Război Mondial”. Din nou „nimeni, nimic”. Până la ora 11.55 când am primit următorul mesaj:5 minute; da, mai erau exact cinci minute până la ora la care le promisesem că le trimit linkul de la quiz. Am intrat în joc şi:
[11:57, 30.03.2020] Mirela Roșioru: 3
[11:58, 30.03.2020] Elev: 2
[11:58, 30.03.2020] Mirela Roșioru: să nu vă grăbiţi
[11:58, 30.03.2020] Mirela Roșioru: (emoticon trifoi)
[11:58, 30.03.2020] Mirela Roșioru: (emoticon cu ochelari de studiu)
[11:59, 30.03.2020] Mirela Roșioru: citiţi cu atenţie
[12:00, 30.03.2020] Elev: 12:00

Şi le-am transmis linkul quizului promis: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeAIIBqYLQSu7HJTEnbwU71HUx5K6x3RjTB7E5H8gxZsPQ_4w/viewform
Din nou, nicio altă reacţie. Linişte deplină pe grupul de Whatsapp. Nu ştiam câţi dintre cei 26 de elevi sunt la calculator sau cu telefoanele în mână: unul, doi sau zece? Mister total. Pentru mine au urmat  aproape 20 de minute de incertitudine. Oare erau „prezenţi” şi rezolvau quizul sau nu? Îmi deschisesem foaia de calcul tabelar care colectează răspunsurile şi aşteptam. După 15 minute au început să apară răspunsurile şi punctajele corespunzătoare. Prima rezolvare a fost de 66 de puncte. A urmat un moment psihologic important: să-i determin pe elevi să rezolve în mod repetat quizul până la obţinerea punctajului maxim. Atunci am început să le scriu mesaje pe Whatsapp prin care anunțam cine a rezolvat de 100 de puncte.
[12:18, 30.03.2020] Mirela Roșioru: 1. elev – 100 de puncte
[12:23, 30.03.2020] Mirela Roșioru: puteţi să-l repetaţi până obţineţi 100 de puncte
[12:23, 30.03.2020] Mirela Roșioru: important e să-l rezolvaţi până la ora 13

[12:26, 30.03.2020] Mirela Roșioru:
1.elev -100 de puncte
2.elevă -100 de puncte
[12:29, 30.03.2020] Mirela Roșioru:
1.elev -100 de puncte
2.elevă -100 de puncte
3.elevă -100 de puncte
[12:30, 30.03.2020] Mirela Roșioru:
1.elev -100 de puncte
2.elevă -100 de puncte
3.elevă -100 de puncte
4. elevă -100 de puncte
[12:33, 30.03.2020] Mirela Roșioru:
1.elev -100 de puncte
2.elevă -100 de puncte
3.elevă -100 de puncte
4.elevă -100 de puncte
5.elevă -100 de puncte
6.elev -100 de puncte etc., etc.

Fiecare elev a rezolvat de cel puţin două ori quizul pentru a obţine punctajul maxim. Recordul a fost rezolvarea lui de cinci ori! Obiectivele mele au fost atinse, iar satisfacția profesională mi-a făcut întreaga zi: provocarea fusese acceptată iar elevii mi-au demonstrat live că au învăţat!

Avantajul Google Forms este şi că îţi oferă statistici individuale şi de grup. O analiză strict cantitativă a rezolvării quizului despre Al Doilea Război Mondial arată astfel:
– Număr itemi obiectivi: 30 x a câte 2 puncte + 10 puncte din oficiu, total: 100 de puncte
– Total nr. elevi: 26, dintre care „prezenţi”: 24 (procent de: 92, 30%) „absenţi”: 2 (7,70%)
– Număr total de rezolvări: 71.

– Număr de rezolvări de 100 de puncte: 19

Cel mai mic punctaj obţinut la rezolvarea quizului: 92 de puncte

Feedback-ul elevilor la întrebarea din finalul quizului ,Ai mai dori să dai un test online?, este edificator: E minunat, Sunt interesante, Deoarece este mai uşor, Sunt foarte bune pentru copii, Mi se pare un mod util de a ne folosi telefoanele, Fiindcă este foarte interesant, Îmi place să joc, îmi plac, Sunt frumoase, Am ales DA deoarece mi se pare mai distractiv în acest fel, Este foarte interesant conceptul, Pentru ca este o metoda bună pentru a folosi telefonul, Este o metoda distractivă de a folosi telefonul și la altceva decât joaca, îmi plac, E ușor de realizat şi primeşti răspunsurile imediat, Este o modalitate nouă și interesantă, Pentru că e bine, Deoarece este o formă interesantă de a da teste, Deoarece îmi place să fac teste online, Îmi place acest joc, Îmi plac testele online sunt mai interesante decât cele pe hârtie, e minunat, Opinia mea este că sunt foarte interactive pentru copii, Deoarece este mai interesant şi mai simplu, În opinia mea aceste teste sunt foarte atractive pentru copii, Pentru că mi se pare o metodă amuzantă de a folosi telefonul, Pentru că este foarte distractiv și îmi place să fac acest joc, Am ales da deoarece este o nouă formă de a da test folosind tehnologia cea ce mi se pare interactiv şi amuzant, Aş mai vrea să rezolv teste deoarece sunt interesante şi aflu lucruri noi, În opinia mea, consider că testele online sunt un pas înspre tehnologie și consider tehnologia foarte importantă, Pâine în cuptor, Este mai uşor, Da pentru ca mi se pare o metoda buna de a ne folosi telefonul, Deoarece îmi place istoria!

„Secretul” implicării pro-active din partea elevilor este destul de nuanţat: de la existenţa unui colectiv omogen, la o bună colaborare cu părinţii şi o legătură emoţională, un respect reciproc, preexistent, toate câştigate în timp. Apreciez că această combinaţie nuanţată preexistentă în relaţia director – profesori a făcut ca „mutarea” în online să fie lipsită de excese în unele unităţi de învăţământ, în timp ce lipsa ei a terminat derapaje regretabile în alte unităţi de învăţământ.

 

prof. Mirela Roșioru

Școala Gimnazială 29 Mihai Viteazul, Constanța (Constanţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mirela.rosioru

Articole asemănătoare