Proiectul eTwinning „Nature – Toy Factory” – o abordare inovatoare a predării în clasele primare

Proiectul eTwinning „Nature – Toy Factory”, la care am participat în acest an școlar, începând din luna octombrie până în prezent, ne-a oferit oportunități deosebite de învățare tuturor celor implicați: dezvoltarea abilităților de comunicare în alte limbi, utilizarea tehnologiilor digitale, implementarea la clasă a unor metode și procedee inovatoare, învățarea prin cooperare, dezvoltarea deprinderilor de îngrijire și protejare a mediului,  dezvoltarea creativității, a lucrului în echipă. Tema proiectului, realizarea unor jucării cu materiale oferite din natură specifice fiecărui anotimp, a atras ca un magnet un număr foarte mare de parteneri (42) din toate colțurile Europei: România, Grecia, Turcia, Italia, Macedonia de Nord și Lituania.

Dornici mereu să experimenteze, să exploreze și să învețe lucruri noi, elevii clasei a II-a A, de la Școala Gimnazială Mihail Drumeș din Balș, au participat cu multă însuflețire la acest proiect, și-au adus contribuția atât individual cât și în echipă la realizarea activităților.

Prima  activitate, „The Toy Factory – materials warehouse” (Fabrica de jucării – depozit de materiale) s-a desfășurat pe parcursul lunii noiembrie. Împreună cu micuții drumeșari, am luat la pas parcul școlii și al orașului, de unde am colectat frunze de diferite forme, culori și mărimi, nuci, ghinde, petale de flori, castane, conuri de brad, semințe, fire de iarbă. Ulterior au mai fost aduse materiale și din propriile gospodării. Pentru o zi, clasa noastră a fost un veritabil depozit de materiale. Organizați pe echipe, copiii le-au sortat în plicuri, în cutii, apoi le-au etichetat și le-au organizat în dulap. Prin intermediul acestei activități, copiii au descoperit diferiți arbori, arbuști și plante, au observat alcătuirea lor, au descris forma coroanei copacilor, a frunzelor, fructele acestora, au înțeles de ce trebuie să ocrotească natura, să prețuiască aceste resurse minunate pe care ni le oferă. Fotografiile, videoclipurile din timpul acestei activități au fost încărcate în paginile proiectului și pe grupul de Facebook. În acest fel copiii au observat și activitatea altor colegi din școlile partenere, au făcut comparații cu ceea ce au reușit ei, și-au exprimat propriile păreri, au venit cu propuneri pentru alte activități.

Dacă în prima activitate accentul a fost pus pe colaborarea, pe lucrul în echipă, la nivelul clasei, în cadrul proiectului s-au desfășurat multe activități în care profesori și elevi din diferite țări au elaborat o lucrare comună sau au făcut schimb de lucrări create de copii. În acest sens amintim activitățile: „Read Aloud Day” – 7 februarie și „Internațional Mother Language Day” – 21 februarie.

„Read aloud Day” ( Ziua cititului cu voce tare) a fost marcată prin mai multe acțiuni. Elevii clasei a II-a A au citit împreună, cu voce tare, poezia „Vestitorii primăverii”, de George Coșbuc. Înregistrarea audio a fost inserată în volumul comun Story Jumper. A doua acțiune a constat în confecționarea unor semne de carte decorate cu flori presate, frunze sau petale. Copiii au avut ideea de a scrie pe aceste semne de carte mesaje de încurajare a lecturii, de prietenie, formule de salut pentru că ele urmau să fie trimise prin poștă unor elevi de clasa a III-a din orașul Baia Mare, județul Maramureș. Tema acestei activități și sarcinile propuse au fost utile și mult apreciate de copii. Au fost foarte implicați și atenți ca semnele confecționate să fie bine realizate, să fie originale, pentru a putea fi apreciate de colegii care le vor primi. La rândul nostru, am primit semne de carte de la elevii clasei a III-a de la Școala Gimnazială „Lucian Blaga” Baia Mare, îndrumați de doamna profesor pentru învățământul primar Ileana Moș.

Cel mai emoționant moment a fost atunci când plicul a sosit în școală. Erau nerăbdători și emoționați, dar și foarte curioși să afle detalii despre traseul pe care l-au urmat plicurile. În felul acesta și-au completat cunoștințele dobândite în cadrul orelor de Comunicare în limba română la lecția – „Scrierea funcțională – scrisoarea, cartea poștală”. Fotografiile din timpul confecționării semnelor de carte, din timpul scrierii informațiilor pe plic și trimiterii acestuia, precum și cele în care am surprins bucuria primirii plicului de la colegii parteneri, au fost integrate într-un document colaborativ Canva. A fost un schimb de experiență reușit, care și-a atins scopul, acela de a dezvolta creativitatea, atenția la detalii, dezvoltarea abilităților de comunicare orală și scrisă, de lucru în echipă.

Activitatea 6 – „Internațional Mother Language Day” a fost pe deplin o colaborare creativă. Împărțiți pe echipe de câte trei, parteneri din țări diferite și-au ales câte două litere din cuvântul „NATURA”. Împreună cu elevii aveau să compună, fiecare în limba maternă, două versuri ale unui acrostih. În cadrul orei de Comunicare în limba română, am compus cele două versuri care începeau cu literele „T” și „U”. La ora de Arte vizuale și abilități practice, elevii au realizat postere în care au inclus aceste versuri și ilustrații prin care au elogiat natura. Ulterior, versurile compuse de noi, precum și fotografii ale posterelor, au fost inserate în documentul dedicat Activității 6 – „Newspaper Canva”. Am făcut parte din echipa numărul 9 alături de Dimitra Nakelli, profesor din Grecia și de Gǘl Ȍzkan, profesor din Turcia.  De asemenea fotografii din timpul activităților au fost postate în twinboard, de unde au putut fi văzute de către toți participanții implicați în proiect.

Proiectul „Nature -Toy Factory”, prin activitățile propuse spre derulare, ne-a ajutat să acoperim toate ariile curriculare prevăzute de programa școlară printr-o perspectivă transcurriculară și creativă. Utilizarea noilor tehnologii digitale în cadrul proiectului a facilitat comunicarea, colaborarea dintre parteneri, a oferit un mediu nou, atractiv și aplicativ de învățare atât pentru cadrele didactice cât și pentru elevi.

O parte dintre aplicațiile colaborative online s-au dovedit a fi adevărate provocări pentru partenerii proiectului. Cooggle ne-a ajutat să realizăm o diagramă cu literele realizate de către copii din semințe, petale și alte materiale naturale specifice fiecărei țări. În Genially, am realizat prezentări ale decorațiunilor de Crăciun și de Anul Nou, am inserat jocuri interactive. Story Jumper și Bookcreator au fost aplicații pe care personal nu le utilizasem, am primit foarte prompt ajutorul colegelor și am reușit să încarc la timp materialele. Foarte apreciate de elevi au fost jocurile pe care le-am creat pe diferite platforme electronice de învățare: Jigsaw Planet, Wordwall, Learning Apps, My puzzles, Quizlet.

Prin participarea la acest proiect și elevii au avut posibilitatea să comunice și să colaboreze în cadrul anumitor activități. Astfel, la prima întâlnire online, care s-a desfășurat în preajma sărbătorilor de iarnă, copiii au avut posibilitatea să se vadă, să se cunoască, să schimbe câteva idei, să afle elemente de specific cultural ale partenerilor din alte țări și să comunice în limba engleză. Pe parcursul activităților elevii au avut posibilitatea să-și evalueze activitatea, să își prezinte realizările învățării, să-și îmbunătățească abilitățile digitale.

 

prof. Elena Cîrceanu

Școala Gimnazială Mihail Drumeș, Balș (Olt) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/elena.circeanu

Articole asemănătoare