Erasmus+, o experiență premergătoare școlii online

În anul 2019, am avut șansa de a participa la primul schimb de experiență în cadrul programului Erasmus+, „Optimizarea procesului educativ prin mijloace moderne specifice sec XXI”. Încă de la început, am fost încântată de posibilitatea participării, fiind o temă de actualitate, necesară pentru a aduce un plus de calitate actului educativ. Elevii actuali sunt născuți în universul tehnologiei, fiind conectați în permanență și manifestând un interes crescut în utilizarea unor multitudini de aplicații în cadrul orelor și nu numai. Ulterior, odată cu apariția pandemiei și desfășurării școlii în mediul online, am descoperit și am apreciat și mai mult utilitatea aplicațiilor pe care le-am aflat în cadrul schimbului de experiență.

Majoritatea aplicațiilor prezentate au fost total noi, dar am reușit și să descopăr tainele unora de care mai auzisem înainte, dar nu am avut curajul să le cercetez. Pas cu pas, ca unor învățăcei veritabili, ni s-a dat ocazia să explorăm fiecare aplicație în parte, după ce ni se explicau pașii de lucru, valorificând experiența prin aplicații practice, adaptate pentru nivelul de vârstă al elevilor fiecărui participant la curs. Astfel, am descoperit că nicio aplicație nu este prea greoaie sau prea facilă pentru elevi, depinde doar de noi, cadrele didactice, cum ne folosim creativitatea și măiestria pentru a le folosi la clasă și nu numai. La reîntoarcerea la școală, am prezentat colegilor din școală, și nu numai, experiențele și cunoștințele acumulate, având astfel ocazia să aprofundăm cele descoperite.

Odată cu revenirea la catedră, am încercat să strecor în orele mele o parte din aplicațiile despre care am aflat în cadrul cursului. Copiii au fost mai mult decât încântați de această abordare a orelor și mi-am dat seama cât de fascinați sunt ei de „mărețul internet”. În afară de satisfacțiile didactice, am avut bucuria să le arăt că internetul și tehnologia înseamnă mai mult decât filmulețe și jocuri, ci poate să îi ajute să învețe cu adevărat lucruri noi. La momentul respectiv având clasa pregătitoare, am considerat că pe măsură ce vor crește, voi avea ocazia să le prezint mai multe aplicații dintre cele descoperite la curs în cadrul orelor desfășurate împreună.

Din păcate, aceasta dorință a mea nu a fost posibilă la momentul respectiv, deoarece am fost „trimiși acasă” de pandemie. La început, am așteptat răbdătoare ca lucrurile să revină la normal, să ne întoarcem la clasă, să explorez împreună cu elevii mei noile minuni pe care le puteam face cu tehnologie. Pe măsură ce perioada de școală online s-a prelungit, am început să reiau fiecare aplicație în parte pe care am aflat-o în cadrul cursului și să o transform într-o modalitate distractivă de învățare, dar și de substituire a prezenței mele în fața lor.

Surprinzător a fost să descopăr cât de repede au reușit elevii să folosească aplicații și instrumente digitale, fără mari dificultăți, și chiar să descopere lucruri noi, încă necunoscute mie.

Primul pas în comunicarea cu ei la începutul școlii online a fost consolidarea și îmbogățirea  site-ului clasei, creat ca aplicație practică când ne-a fost prezentat weebly.com. În primă fază, acesta a fost gândit ca pe un cloud, în care aveam să încarc fotografii de la diverse evenimente ale clasei și pe care să îl împărtășesc părinților și copiilor la finalul anului. Fiind nevoiți să ne adaptăm, cu ajutorul acestui site, am reușit să transmit o multitudine de materiale, într-un timp foarte scurt, într-o modalitate accesibilă tuturor elevilor. În acea perioadă am folosit foarte mult aplicațiile wordwall.ro și learningapps.ro, care mi-au oferit posibilitatea să îmi creez resurse proprii, dar și să utilizez resursele puse la dispoziție de ceilalți creatori.

Odată cu începerea noului an școlar în mediul online, am avut posibilitatea să utilizez și alte aplicații dintre cele prezentate în cadrul cursului, cum ar fi wordart.com, worksheets.com, kahoot.it și altele. Acestea mi-au fost de un real folos pentru a face mai atractivă predarea de acasă, dar și în consolidarea și evaluarea cunoștințelor transmise elevilor. Deși la început am fost sceptică în a folosi o multitudine de aplicații care erau extrem de interesante, dar aveam impresia că nu vor reuși să le acceseze, fiind prea mici, pe măsură ce am observat că uneori se descurcau chiar mai bine decât mine, am introdus noi aplicații. Acestea au reprezentat nu numai o modalitate utilă, distractivă și eficientă de a ne desfășura orele, ci le-a oferit și elevilor mei ocazia să devină „învățători”. Bineînțeles că nu toți au fost la fel de pricepuți la început în utilizarea aplicațiilor, dar colegii lor au putut să le explice și să îi ajute.

Un avantaj al acestei perioade grele pe care o traversăm este că ne-a determinat pe toți să ne adaptăm vremurilor, să acordăm o mai mare importanță tehnologiei, să o folosim spre binele elevilor noștri și chiar să învățăm de la ei lucruri noi, fiind mult mai intuitivi în acest domeniu.

Experiența Erasmus+ m-a învățat că trebuie să fiu deschisă la nou, în pas cu vremurile și pregătită întotdeauna pentru ceea ce va veni. Dacă la început am considerat utilizarea aplicațiilor descoperite un moment de relaxare și întrerupere a rutinei demersului didactic, astăzi pot spune că ele au devenit indispensabile procesului de învățământ, fiind mult mai potrivite profilului elevilor actuali, indiferent dacă școala se desfășoară în mod tradițional, față în față, sau este în mediul online.

 

prof. Hrista Octavia Niculescu

Școala Gimnazială Nr. 19, Brașov (Braşov) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/hrista.niculescu

Articole asemănătoare