Cum predăm gramatica unei limbi străine prin jocuri didactice?

Indiferent de modul în care este interpretată gramatica, cert este fapul că ocupă un loc central în procesul de predare și profesorii ar trebui să găsească cele mai utile instrumente pentru a o face cât mai interesantă și interactivă pentru elevii lor. Rinvolucri afirmă în cartea sa Grammar Games că „gramatica este, poate, atât de serioasă și centrală în învățarea unei alte limbi, încât ar trebui căutate toate căile care să concentreze energia elevului pe sarcina de a o stăpâni și de a o interioriza. O modalitate de a concentra această energie este prin destinderea oferită de jocuri.” Cercetările actuale privind însuşirea limbii a doua au arătat importanţa unor aspecte precum: natura organică a limbajului, dezvoltarea competențelor de comunicare prin cooperare, experimentarea limbajului şi corectarea erorilor în timpul lecţiilor. O privire mai atentă asupra modului în care aceste aspecte influențează predarea unei limbi străine poate oferi o perspectivă asupra modului în care gramatica poate fi predată eficient.

În ceea ce privește natura organică a limbajului, aceasta se referă la ideea că elevii nu învață niciodată perfect un lucru sau doar un singur element la un moment dat, ci de fapt învață numeroase lucruri în același timp și imperfect. În ceea ce privește dezvoltarea competențelor comunicative prin colaborare, profesorii ar trebui să aibă în vedere faptul că un număr mare de jocuri se concentrează pe decalajul informațional. În consecință, ele creează contextul ideal pentru ca cursanții să folosească limba în mod comunicativ. Aspectul de rezolvare a problemelor generate de jocurile competitive întărește scopul comunicativ al unor astfel de activități. Cel de-al treilea aspect, reprezentat de experimentarea limbajului, presupune încercarea diverselor lucruri cu scopul de a vedea dacă funcționează. În acest fel, prejudecățile elevilor cu privire la modul în care funcțiile limbajului sunt contestate sau confirmate. Nu în ultimul rând, ideea de corectare a erorilor este strâns legată de aspectul menționat anterior, deoarece elevii greșesc atunci când experimentează limbajul.

Există oameni care susțin că gramatica nu este foarte importantă, dar nu ar putea greși mai mult. După cum subliniază Scrivener, este desigur posibil să se vorbească fără a respecta nicio regulă gramaticală, bazându-se doar pe vocabular. În plus, învățarea gramaticii este la fel de importantă pentru a avea acces la nivelurile superioare ale limbii. În schimb, cuvântul gramatică este perceput în mod negativ de către elevi. Ar putea fi o sarcină ușoară pentru profesor să convingă elevii că învățarea gramaticii se poate dovedi a fi o experiență distractivă. Este la latitudinea profesorului să rezolve această problemă, deoarece nu este obligatoriu să urmeze metode tradiționale în predarea gramaticii, cum ar fi stabilirea regulilor, efectuarea exercițiilor gramaticale sau testarea, dar poate fi creativ și poate adopta abordarea care implică jocuri, ca un mod organic de a învăța limba.

Aceasta arată că predarea gramaticii nu poate fi neglijată și că jocurile sunt, fără îndoială, cel mai firesc mod de a dobândi noi cunoștințe, întrucât jocul este cel mai simplu mod de a intra în contact cu mediul și de a înțelege principiile acestuia prin procesul natural de încercare și eroare.

După cum am menționat anterior, jocurile sunt o parte vitală a echipamentului profesorului, deoarece oferă nu numai practică, ci și distracție și provocări în timpul unei activități. Când predăm gramatica prin jocuri trebuie să ținem cont de câteva aspecte în momentul alegerii unui joc. În primul rând, profesorii trebuie să ia în considerare vârsta elevilor. Acest lucru este foarte important deoarece nu putem folosi același joc pentru a preda prezentul perfect elevilor de clasa a 6-a și de clasa a 10-a (în cazul limbii engleze).

În plus, profesorii trebuie să ia în considerare următoarele aspecte înainte de a folosi jocuri pentru a preda gramatica în clasă.

  • Pregătire – Jumătate din succesul unei lecții se rezumă la cât de bine pregătit este profesorul. Profesorii ar trebui să se gândească în avans la activitățile pe care intenționează să le folosească și să se întrebe: Este bine pentru elevii mei? Este adaptat la nivelul lor gramatical? Este nevoie de resurse speciale? Activitatea implică lucru în grup, în pereche sau individual? Cât de mari vor fi grupurile?
  • Organizare – Înainte ca elevii să facă activitatea, profesorul trebuie să îi instruiască cu privire la ceea ce se așteaptă să facă. Dacă activitatea o cere, elevii trebuie să facă schimbări de locuri pentru a forma grupurile necesare. În timpul activității, profesorul trebuie să monitorizeze elevii, să ofere ajutor dacă este solicitat și să se asigure că jocul nu durează mai mult decât era planificat inițial.
  • Așteptări – profesorii trebuie să fie bine pregătiți pentru orice situații imprevizibile. Orice se poate întâmpla în orice moment. Elevii pot întâmpina diverse dificultăți și profesorul trebuie să fie pregătit să le rezolve.

În același timp, când predă gramatica, Scott Thornbury îi sfătuiește pe profesori să se gândească întotdeauna la următorul set de reguli:

• Regula contextului: gramatica trebuie predată întotdeauna în context.
• Regula de utilizare: gramatica trebuie predată întotdeauna pentru a facilita înțelegerea și producerea de către cursanți a limbajului real (activități de comunicare)
• Regula economiei: Profesorii ar trebui să maximizeze întotdeauna timpul pe care îl petrec exersării elementului de gramatică și să minimizeze timpul petrecut cu prezentarea lui.
• Regula relevanței: Profesorii ar trebui să acorde întotdeauna prioritate predării gramaticii cu care elevii au probleme, mai degrabă decât a ceea ce studenții știu deja.
• Regula de educare: Profesorii ar trebui să fie întotdeauna conștienți de faptul că predarea nu provoacă neapărat învățare. În loc să predea gramatica, profesorii trebuie să se concentreze pe asigurarea condițiilor potrivite pentru învățarea gramaticii.
• Regula de adecvare: Profesorii trebuie să adapteze întotdeauna conținutul pe care îl prezintă la nivelul, nevoile, interesele, așteptările și stilurile de învățare ale elevilor.

Odată ce aceste aspecte și reguli au fost luate în considerare, profesorii sunt gata să implementeze jocul ca metodă de predare a gramaticii. Printre cele mai instructive jocuri de învățare a limbilor se numără cele care se ocupă de structuri specifice. Ei nu doar exersează tiparul de bază, dar o fac și într-un mod plăcut și ușor, care oferă studenților contextul pentru a face exerciții de gramatică cu plăcere, concentrându-se pe distracție. Aceste jocuri gramaticale se referă la noțiuni precum folosirea timpurilor verbale, substantivelor (numărabile sau nenumărabile), articole, întrebări Da/Nu, întrebări Wh, întrebări etichetă, comparativ și superlativ, adverbe, modale, demonstrative etc.

Implementarea jocurilor bazate pe aceste subiecte gramaticale necesită adesea o anumită pregătire înainte de lecție. În multe cazuri, profesorul trebuie să pregătească materialele, să facă fișe pentru fiecare elev sau echipă în timp ce se gândește la diferitele aspecte și situații neașteptate care ar putea apărea în timpul lecției. Acesta este de departe cel mai important aspect al planificării lecției, deoarece implică procesul profesorului de interiorizare și vizualizare a desfășurării lecției în toate etapele ei imaginate.

Să analizăm procesul de implementare a unei astfel de lecții în cazul elevilor de liceu. Tema lecției este Utilizarea adverbelor, iar elevii sunt elevi de clasa a VII-a. Jocul este o versiune a Charades, în care jucătorii trebuie să mimeze cuvintele de pe unele cărți selectate, astfel încât echipele lor să poată ghici cuvântul. În cazul nostru, cardurile vor fi o combinație de carduri cu verbe și carduri cu adverbe.

Înainte de lecție, profesorul pregătește două seturi de cărți. Fiecare set este imprimat pe hârtie de culoare diferită. Un set conține carduri cu verbe, în timp ce celălalt conține carduri cu adverbe. Profesorul taie apoi cardurile individuale de verb și adverb și le pune în două boluri separate. Ar trebui să existe cel puțin o fișă de verb și adverb pentru fiecare elev din clasă.

În timpul lecției, profesorul va împărți clasa în două sau mai multe echipe de elevi cu niveluri mixte. Elevii vin pe rând în fața clasei și aleg un card cu verbe. Apoi, elevul care alege cardul trebuie să mimeze acțiunea verbului în clasă. Echipa lui este prima care are șansa de a ghici cuvântul. Dacă echipa elevului nu ghicește cuvântul, cealaltă echipă are dreptul să încerce. Odată ce cuvântul a fost descoperit, echipa care ghicește sensul obține un punct. Apoi, același elev alege o altă carte din setul de adverbe și joacă cuvântul de pe cardul său de adverbe în raport cu verbul pe care l-a jucat anterior. De exemplu, dacă elevul a mimat acțiunea de a mânca, iar cardul lui de adverb are cuvântul zgomotos, atunci elevul trebuie să facă pantomimă la acțiunea de a mânca într-o manieră zgomotoasă. Membrii echipei sale trebuie să ghicească și adverbul (de exemplu, mănâncă zgomotos). Când cineva ghicește adverbul corect, acea echipă câștigă încă 2 puncte.

Această activitate îi învață pe elevi despre rolul adverbelor, prin aceea că modifică sau limitează acțiunea exprimată de verb într-o propoziție; adverbele oferă informații specifice cu privire la modul în care se desfășoară acea acțiune. De exemplu, vorbirea este o acțiune pe care toată lumea o poate vizualiza. Dar acțiunea de a vorbi poate fi descrisă în multe moduri diferite. A vorbi rapid creează o imagine vizuală destul de diferită de cea a cuiva care vorbește calm sau timid. Fiecare dintre aceste adverbe modifică verbul în moduri diferite.

Partea interesantă și distractivă a acestui joc vine și din combinațiile ciudate de verbe-adverbe pe care le aleg elevii. Ei ar putea alege combinații precum bea suspicios sau aleargă inocent, ceea ce face ca pantomima unor astfel de combinații să fie extrem de distractivă și provocatoare. Profesorul le va spune elevilor că nu toate combinațiile funcționează împreună.

La sfârșitul activității, profesorul poate evalua gradul de însușire a noilor structuri cerând elevilor să sublinieze adverbul în zece propoziții diferite. Se pot folosi și alte activități de feedback. După ce au participat la o astfel de lecție, studenții vor fi foarte motivați și interesați să rămână implicați pe toată durata lecției.

În consecință, abordarea care implică utilizarea jocurilor în predarea și învățarea gramaticii bate cu siguranță orice abordare tradițională în care gramatica este prezentată ca un set de reguli care trebuie să fie memorate de către elevi și consolidate cu exerciții nesfârșite, plictisitoare, care nu reușesc să implice cursanții.

Bibliografie
Thornbury S. How to Teach Grammar, Pearson Educational, 1999
Scrivener J Teaching Grammar, Oxford, 2003
Rinvolucri M. Grammar Games, Cambridge University Press, 1984

 

prof. Alexandru-Florin Oprean

Școala Gimnazială Horea, Cloșca și Crișan, Brad (Hunedoara) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/alexandru.oprean

Articole asemănătoare