A fi profesor înseamnă a practica social funcția de dascăl. Profesia de profesor pentru orice formă de învățământ implică o serie de responsabilități, roluri, deziderate, competențe, calități, aptitudini, care o fac să fie diferită de multe alte profesii, al căror „obiect” al muncii este omul. În cadrul școlii, profesorul este cel ce conduce activitatea didactică desfășurată în vederea atingerii obiectivelor și formării competențelor, prevăzute în documentele școlare, dând sens și finalitate educativă tuturor componentelor implicate în procesul educațional. Unele dintre aspectele importante în ceea ce privește această profesie le reprezintă competențele profesionale care includ ansamblul de capacități cognitive, afective, motivaționale și manageriale, care interacționează cu trăsăturile individuale, de personalitate ale cadrului didactic, conferindu-i acestuia calitățile necesare efectuării unei prestații didactice care să asigure capacitatea de formare a competențelor la formabili.
Competențele profesionale ale cadrului didactic din învățământ derivă din rolurile pe care le îndeplinește în cadrul unității școlare în care activează. Practica evidențiază diversitatea rolurilor unui cadru didactic, iar Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 definește la art. 167 principalele roluri ale cadrului didactic:
„a. planificator și organizator al procesului de predare-învățare-evaluare;
b. facilitator al învățării;
c. conector între toți beneficiarii procesului de educație, direcți sau indirecți;
d. dezvoltator de resurse educaționale și instrumente de evaluare curentă;
e. suport pentru elevi, prin consiliere și mentorat;
f. promotor al inovației în educație.”
Profesorul este un expert al actului predare-învățare-evaluare, deoarece selecționează, prelucrează din punct de vedere didactic toate informațiile ce urmează a le transmite. De asemenea, este un agent motivator, pentru că declanșează și întreține permanent interesul, atenția, curiozitatea și dorința elevilor pentru activitatea de învățare. Pe de altă parte, el este creatorul situațiilor de învățare cât mai favorabile pentru atingerea obiectivelor pedagogice proiectate, își dezvoltă abilitățile tehnice/ digitale în mod real, uzual, continuu.
Este un vizionar ce-și imaginează strategiile de predare-învățare-evaluare care să asigure succesul școlar pentru toți elevii instruiți, dezvoltând resurse educaționale accesibile și instrumente de evaluare continuă. Cadrul didactic este un lider ce conduce grupul de elevi, având capacitatea de a gestiona situațiile de criză declanșate spontan; un prieten, confident al elevilor, sprijin în diferite situații; consilier-observator al comportamentului elevilor, un îndrumător persuasiv și empatic. Ca promotor al inovației în educație, profesorul este un model prin întreaga sa personalitate, prin acțiunile și comportamentul său.
Ca manager, el supraveghează întreaga activitate din clasă, asigură consensul cu întregul corp profesoral, cu părinții și cu ceilalți factori.
În școala de astăzi, profesorul este conducătorul unui proces simultan informativ și formativ, orientând și sprijinind elevii să ajungă la formarea competențelor.
Rolul de mediator în procesul cunoașterii sau de consiliere completează, cumva, rolul tradițional de transmițător de informații. Relațiile de colaborare între profesor și elevi se extind dincolo de lecția propriu-zisă. Astfel, profesorul este cel care îi însoțește pe elevi în excursii tematice, în tabere, în biblioteci, la concursuri, olimpiade. Profesorul se implică în activitatea educațională cu întreaga personalitate: motivații, aptitudini, competențe, experiențe profesionale. A preda nu înseamnă doar transmitere de cunoștințe, ci presupune o atitudine față de elevi, ca expresie a concepției pedagogice asumate și a propriilor trăsături de personalitate. În cadrul activităților educative se creează multiple raporturi interpersonale între toți participanții, iar reușita profesorului depinde de multe ori de modalitatea de interacțiune cu elevii săi.
Empatia, o calitate dominantă a caracterului dascălului, nu înseamnă o cunoaștere de tip analitic, ci presupune capacitatea acestuia de a-și înțelege elevii, sub aspectul potențialului de care dispune, al atitudinilor și sentimentelor sale, al semnificației conduitei manifestate.
Profesorul trebuie să adopte un stil democratic, caracterizat prin relații deschise bazate pe încredere și acceptare reciprocă, reușind să colaboreze cu elevii săi într-o atmosferă armonioasă, liniștită. De aceea este necesar ca fiecare cadru didactic să fie preocupat de cultivarea relațiilor bune cu elevii săi.
A fi profesor înseamnă a deveni profesor, după o perioadă lungă de formare, adică a-ți transforma meseria într-o carieră. Cadrul didactic trebuie să știe să le capteze elevilor atenția și să le-o mențină pe tot parcursul lecțiilor, indiferent de factorii externi ce ar putea perturba procesul didactic. De asemenea, profesorul trebuie să formuleze cu claritate obiectivele urmărite în cadrul fiecărui demers didactic, să reactualizeze cunoștințele dobândite în lecțiile anterioare, ce constituie un liant cu cele ce urmează a fi predate, să creeze situații de învățare adecvate, să aplice metode interactive moderne, să dirijeze armonios învățarea, să obțină feedback relevant, real. Acest deziderat focalizează preocuparea profesorului pentru formarea continuă ce este reglementată și obligatorie în Legea învățământului. Aceasta trebuie să asigure evoluția în carieră a cadrului didactic, perfecționarea continuă trebuie să fie în acord cu propriile nevoi, dar și cu schimbările din societate, „profesorul este figura centrală a reformei educaționale contemporane”, un facilitator al interacțiunii cu elevii.
Competențele ce construiesc profilul profesorului ideal sunt enumerate în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, acestea reflectând valorile care stau la baza sistemului de învățământ: colaborarea, diversitatea, excelența, echitatea, incluziunea, integritatea, profesionalismul, respectul și responsabilitatea.
Închei această prezentare cu un citat ce reflectă cel mai bine rolul cadrului didactic în formarea elevilor: „Un profesor are un efect în perpetuitate; nu putem spune niciodată unde se încheie influența lui.” (Henry B. Adams).
Bibliografie
Albulescu I., Predarea și învățarea disciplinelor socio- umane, Editura Polirom, Iași, 2000;
Cucoș C. (coordonator), Psihopedagogie pentru examene și grade didactice, Ediția a III-a revăzută și adăugită, Editura Polirom, Iași, 2009;
Jude. I, Educație și socializare, Editura Academiei române, București, 2008;
Ordin nr. 7.386/11.11.2024 pentru aprobarea Profilului și standardelor profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ