Rolul purtătorului de cuvânt din instituțiile de învățământ

Practicianul de relaţii publice este persoana desemnată să prezinte perspectiva oficială a unei instituţii în relaţiile cu presa, rolul său este „de a transmite informaţii importante pentru public, consistente, şi mai ales, corecte”. Organizaţia este emiţătorul mesajului, iar PR-ul este doar cel care mijloceşte distribuirea lui către publicuri. În realitate însă, situaţia este mai complicată, deoarece un practician de relaţii cu publicul nu este un simplu transmiţător de informaţii, ce are deoseori un rol prim în formularea mesajului care urmează să fie difuzat presei sau comunităţii, ci are şi rolul de a transmite acest mesaj cu succes.

Articol integral

Modelul van Hiele în învățarea geometriei

Geometria este ramura matematicii care stimulează gândirea copiilor, dezvoltă imaginația și creativitatea, contribuie la crearea unor raționamente. Trecerea de la gândirea de ansamblu, de-a lungul claselor primare, spre gândirea analitică, din gimnaziu, apoi liceu, se realizează etapizat, elevii progresează pe măsură ce trec de la un nivel de gândire la altul.
Pierre van Hiele și soția sa, Dina van Hiele-Geldof, cercetători și profesori olandezi, aveau experiență personală cu dificultățile pe care elevii lor le întâmpinau în studiul geometriei. Astfel, ei au tratat aceste aspecte în detaliu. Teoria își are originea în tezele lor de la Universitatea din Utrecht, din 1957. În 1986, van Hiele, publică lucrarea Structura and Insight, în care descrie teoria sa, aceasta influențând astfel programele de geometrie din întreaga lume.

Articol integral

Sportul ca instrument de incluziune și prevenire a absenteismului școlar. Studiu aplicat la Școala Gimnazială Glodeanu Sărat, județul Buzău

Absenteismul școlar continuă să reprezinte o provocare sistemică majoră pentru învățământul românesc, influențând negativ nu doar parcursul educațional al elevilor, ci și perspectivele lor de integrare socială pe termen lung. Potrivit datelor furnizate de Ministerul Educației (2022), rata abandonului școlar timpuriu în România rămâne la un nivel îngrijorător, cu o prevalență semnificativ mai mare în mediile dezavantajate, în special în zonele rurale. Aceste statistici reflectă nu doar vulnerabilități individuale, ci și disfuncționalități structurale ale sistemului educațional, care nu reușește să ofere soluții adaptate nevoilor diverse ale elevilor.

Articol integral

Două voci ale pedagogiei universale care m-au inspirat în activitate

Istoria pedagogiei ne oferă o panoramă amplă asupra felului în care oamenii au înțeles, de-a lungul timpului, educația – atât ca știință, cât și ca practică socială. Dincolo de metode și teorii, pedagogia este o reflecție profundă asupra umanității, o expresie a valorilor pe care dorim să le cultivăm în generațiile viitoare. În acest context, vocile marilor pedagogi reprezintă nu doar repere teoretice, ci și surse de inspirație pentru practicienii educației de azi.

Articol integral

Argumentarea și dezbaterile – metode de învățare interactive bazate pe comunicare

Utilizarea tehnicilor bazate pe argumentare, care provoacă învățarea prin acțiuni și reflecție, este eficientă, deoarece elevii obțin cunoștințe printr-un efort propriu de gândire, învață să susțină opiniile proprii prin argumente, să analizeze argumentele celorlalți și să le contracareze prin contraargumente, să decidă schimbarea atitudinilor în funcție de puterea de convingere a argumentelor.

Articol integral

Individualizarea și diferențierea instruirii – Zona proximei dezvoltări

Abordarea instruirii prin individualizarea și diferențierea instruirii este una esențială în pedagogia modernă, punând accentul pe adaptarea procesului de predare-învățare la particularitățile fiecărui elev. Individualizarea instruirii se referă la adaptarea procesului educațional la caracteristicile individuale ale fiecărui elev: ritm de învățare, stil cognitiv, nivel de dezvoltare, interese, nevoi specifice cu accent pe unicitatea elevului. Diferențierea instruirii reprezintă adaptarea metodelor, conținuturilor, strategiilor și evaluării pentru grupuri de elevi cu caracteristici similare (ex: nivel de performanță, stiluri de învățare, interese). Iar acccentul cade pe diversitatea clasei.

Articol integral

Să te cunoști ca să te poți înălța. Rolul consilierii educaționale în formarea elevului din învățământul primar

Educația modernă pune tot mai mult accent pe dezvoltarea holistică a copilului – nu doar pe dimensiunea cognitivă, ci și pe cea afectivă, relațională și socială. Într-un context marcat de suprasolicitare emoțională, accelerare informațională și slăbirea coeziunii familiale, consilierea psihopedagogică devine un instrument vital pentru asigurarea unei dezvoltări echilibrate. Conform cercetărilor actuale (Cosmovici & Iacob, 1999; Goleman, 2006), stima de sine, autocontrolul și capacitatea de relaționare trebuie cultivate încă din primii ani de școală.

Articol integral

Creșterea eficienței și eficacității feedbackului pentru elevi

Feedbackul eficient presupune ca o persoană să aibă un obiectiv, să întreprindă acțiuni pentru a-l atinge și să primească informații relevante despre performanța sa în raport cu obiectivul. Un feedback eficient este concret, specific și util; oferă informații aplicabile. Feedbackul, asemenea evaluării, compară standardele și așteptările cu performanța reală a elevilor pentru a evalua calitatea muncii. Totuși, scopul feedbackului diferă de cel al evaluării prin faptul că urmărește să evidențieze acele aspecte ale performanței care îndeplinesc standardele și așteptările, mai degrabă decât să noteze performanța.

Articol integral

Integrarea educației STEAM în contextul cerințelor educaționale speciale: o abordare interdisciplinară pentru incluziunea educațională și dezvoltarea competențelor secolului XXI

Educația STEAM (știință, tehnologie, inginerie, arte și matematică) constituie o paradigmă pedagogică emergentă ce urmărește integrarea coerentă și interdisciplinară a acestor domenii, cu scopul de a stimula gândirea creativă, raționamentul critic, precum și dezvoltarea competențelor de rezolvare a problemelor. Componenta artistică adăugată structurii tradiționale STEM acționează ca un catalizator educațional, contribuind la facilitarea înțelegerii unor concepte complexe și la sporirea atractivității și accesibilității procesului de învățare, în special pentru elevii care manifestă cerințe educaționale speciale (CES).

Articol integral

Lecții vii în lumi virtuale – Minecraft Education în școala românească

Minecraft Education este, fără îndoială, una dintre cele mai captivante resurse digitale pe care le-am descoperit ca profesor de informatică și TIC. Am avut ocazia să o explorez atât ca instrument de predare, cât și ca mediu de învățare colaborativă, și pot spune cu entuziasm că este mult mai mult decât un simplu joc. Cu ajutorul acestei platforme, lecțiile se pot transforma în adevărate aventuri logice și creative. Elevii se conectează rapid la ideea de a programa în MakeCode sau de a construi structuri logice cu redstone – pentru ei, nu este doar „teorie”, ci o provocare reală, captivantă, care le pune mintea la contribuție.

Articol integral