Proiectele internaționale eTwinning le-am descoperit prin intermediul acestei platformei iTeach, exact într-o perioadă când toți a trebuit să ne adaptăm și să găsim soluții de susținere nu numai a lecțiilor și legăturilor cu elevii, ci și a noastră, ca persoane. Aceste proiecte internaționale au fost soluția de evidențiere atât a multidisciplinarității, cât și a transdisciplinarității, indiferent de disciplina predată, și, exact cum am observat în cursul „Abordarea bazată pe proiecte”, s-a trecut de la predarea convențională la cea centrată pe elev și pe depășirea unor standard de predare, învățare și evaluare. Temele descoperite au fost variate, nu a contat că s-a discutat de schimbările climatice, de știri false, de nutriție și sănătate, de sporturi, de tradiții și obiceiuri culturale ale elevilor (indiferent de vârstă) sau de legătura dintre activitățile motrice și jocurile digitale. A fost o provocare să descopăr, să învăț, să aflu despre cum pot administra situațiile, cum pot afla ce strategii sunt eficiente și cum pot implica elevii în comunicarea interactivă cu persoane din alte țări și regiuni, păstrând, însă, linia educațională și legătura cu obiectivele și temele lecțiilor noastre. Totodată, evaluarea să fie un reper pentru observarea progresului într-un context nou, centrarea fiind pe elev și învățarea continuă bazată pe colaborare, reflecție și într-un context real direct, cu care elevii se confruntă în educația școlară și extrașcolară.
Proiectul eTwinning „Nature – Toy Factory” – o abordare inovatoare a predării în clasele primare
Proiectul eTwinning „Nature – Toy Factory”, la care am participat în acest an școlar, începând din luna octombrie până în prezent, ne-a oferit oportunități deosebite de învățare tuturor celor implicați: dezvoltarea abilităților de comunicare în alte limbi, utilizarea tehnologiilor digitale, implementarea la clasă a unor metode și procedee inovatoare, învățarea prin cooperare, dezvoltarea deprinderilor de îngrijire și protejare a mediului, dezvoltarea creativității, a lucrului în echipă. Tema proiectului, realizarea unor jucării cu materiale oferite din natură specifice fiecărui anotimp, a atras ca un magnet un număr foarte mare de parteneri (42) din toate colțurile Europei: România, Grecia, Turcia, Italia, Macedonia de Nord și Lituania.
Personalitatea învățătorului de azi
În societatea actuală, rolul învățătorului a evoluat semnificativ de-a lungul timpului. În prezent, un învățător nu mai este doar un transmițător de cunoștințe, ci și un mentor, un ghid și un model pentru elevii săi. Personalitatea învățătorului contemporan joacă un rol extrem de important în dezvoltarea și formarea elevilor săi, influențându-i în mod pozitiv sau negativ pe termen lung. Dascălul de azi trebuie să fie empatic și să aibă o înțelegere profundă a nevoilor emoționale și sociale ale elevilor săi. Într-o societate tot mai complexă și diversă, elevii se confruntă cu diferite probleme și dificultăți care pot afecta învățarea lor. Un învățător empatic este capabil să ofere sprijin emoțional și să creeze un mediu sigur și înțelegător în clasă, în care elevii se simt confortabil să își exprime gândurile și sentimentele.
Importanța studierii textelor literare cu conținut educativ
„A fost odată…”, așa începe povestea fiecăruia dintre noi, cu aceste câteva cuvinte care ne poartă în alte lumi, lumi care la vârsta copilăriei par posibile, și cumva, ducem cu noi mai departe, pe măsură ce înaintăm în vârstă, această nostalgie a copilăriei pe care o regăsim doar în cămările ascunse ale minții noastre sau…în textele literare.
Cadrul didactic are astfel această fericită menire de a educa copilul, de a-l forma, de a-i deschide aripile și de a-i ghida zborul către cunoaștere, o călătorie care-l va ajuta să se descopere pe sine și lumea din jurul lui. Astfel, în cadrul orelor comunicare limba și literatura română, lectura, în general, și textele literare, în special, au un rol covârșitor în dezvoltarea competențelor elevilor și anume: receptarea și exprimarea de mesaje orale în contexte de comunicare, receptarea unei varietăți de mesaje scrise și redactarea de mesaje în diverse situații de comunicare.
Taxonomia lui Bloom în contextul instruirii diferențiate – de la teorie la practică
Diferențierea instruirii este modalitatea prin care profesorul adaptează procesul de predare astfel încât acesta să răspundă nevoilor, intereselor, stilurilor și abilităților de învățare ale elevilor. Implementarea unui program de instruire diferențiat presupune derularea mai multor etape de pregătire, de la evaluarea necesităților elevilor şi a resurselor, la planificarea, implementarea şi evaluarea lui.
Lecția de tip dilemă
Spiritul critic, deprinderea de a se informa înainte de a face alegeri, de a depăși automatismul gândirii în alb și negru, abilitatea de a cântări variabilele și consecințele posibile ale unei decizii, aducând argumente „pro și contra” sunt singurele „vaccinuri” prin care putem forma antigeni la epidemii precum fanatismul, dictatura, violența, discriminarea, polarizarea economică excesivă (săraci – bogați).
Învățarea prin investigare și prin argumentare aduce în centrul atenției perspectiva gândirii etice în toate domeniile. A recunoaște, a anticipa și a rezolva probleme de natură științifică, morală/ etică sau culturală sunt competențe necesare pentru îmbunătățirea capacității de luare a deciziilor prin negociere și de a le impune prin cuvânt și nu prin forță. Aceste strategii de tip rezolutiv stau la baza reușitei personale, dar au și un impact semnificativ asupra societății în diverse domenii. În acest sens, cultivarea „spiritului dilematic” la toate disciplinele devine o necesitate.
Stresul profesional la cadrele didactice
Deşi referirile la problematica stresului sunt foarte frecvente atât în limbajul cotidian cât şi în cercetarea ştiinţifică, încă nu există o definiţie universal acceptată a acestui concept. Se poate realiza o sistematizare a definiţiilor stresului în patru categorii: definiţii bazate pe răspuns, pe stimul, pe interacţiune şi cele tranzacţionale. Stresul profesional la cadrele didactice a fost subiectul multor cercetări în ultimii ani, iar cei care le-au realizat au identificat această profesie ca fiind una deosebit de stresantă (Chaplain, 2008; Guglielmi, Simbula și Depolo, 2009), chiar cea mai stresantă ocupație din lume (Tsutsumi et al., 2002). Chiar dacă predarea poate fi o profesie plină de satisfacții, mai multe studii au arătat că activitatea de predare depășește nivelul mediu de stres, comparativ cu alte profesii (Hakanen, Bakker și Schaufelli, 2006). Stresul profesional afectează 70-89% dintre educatorii din întreaga lume (Sukumar & Kanagarathinam, 2016) și cel puțin 30% dintre aceștia prezintă simptome distincte de burnout (Capel, 1991).
Dincolo de predare, învățare și evaluare, o incursiune în starea de bine a profesorului
Starea de bine reprezintă un sentiment de satisfacție, de împlinire și de echilibru în diverse aspecte ale vieții. Ea include atât aspecte emoționale și psihologice, cât și aspecte fizice și sociale. Starea de bine emoțională se referă la sentimentul de fericire, de bucurie și de mulțumire în viață. Este legată de capacitatea de a gestiona emoțiile și de a avea o atitudine pozitivă față de viață. Starea de bine psihologică implică o bună sănătate mentală și o mentalitate optimistă. Persoanele care se află în această stare se simt mai puțin stresate, mai puțin anxioase și mai rezistente la diversele provocări și dificultăți ale vieții. Starea de bine fizică se referă la un corp sănătos și rezistent. Aceasta include o nutriție adecvată, un stil de viață activ și echilibrat, precum și o stare generală de sănătate bună. Starea de bine socială se referă la calitatea relațiilor și conexiunilor interpersonale. Persoanele care se simt în starea de bine socială au relații pozitive și armonioase, se simt conectate la alte persoane și beneficiază de sprijin social.
Situația copiilor cu cerințe educaționale speciale la nivelul județului Iași, în perioada 2017-2023 (Studiu)
Conform Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție prin cerinţe educaţionale speciale (CES) se înțeleg necesităţile educaţionale suplimentare, complementare obiectivelor generale ale educaţiei, adaptate particularităţilor individuale şi celor caracteristice unei anumite deficienţe/ dizabilităţi sau tulburări/ dificultăţi de învăţare ori de altă natură, precum şi o asistenţă complexă (medicală, socială, educaţională etc.)
Numărul elevilor cu cerințe educaționale speciale încadrați în învățământul de masă la nivelul județului Iași a înregistrat o creștere în perioada de referință 2017-2023, în timp ce numărul profesorilor itineranți de sprijin a cunoscut o foarte mică creștere.
Dezvoltarea limbajului la copiii cu tulburare de spectru autist
Copilăria este o perioadă dinamică şi are un rol foarte important în dezvoltarea optimă a copilului, fiind necesară pentru înţelegerea şi asimilarea diverselor structuri. Fiecare etapă a copilăriei cuprinde anumite achiziţii şi evoluţii ale copilului. O disfuncţionalitate apărută în copilărie poate duce la o tulburare de natură somatică, psihologică sau chiar psihică. Primii ani de viaţă, deşi nu sunt prezenţi, în mintea noastră, în mod conştient, au rolul de a învăţa marile achiziţii specifice acestei perioade: dezvoltarea motricităţii, a limbajului şi a gândirii logice.