Inteligența artificială în școală: argumente pro și contra

Inteligența artificială a pătruns rapid în sistemele educaționale la nivel global, generând o dezbatere academică intensă în comunitatea educațională și un val de opinii în societate. Această tehnologie emergentă ridică întrebări fundamentale despre natura învățării, rolul tehnologiei în procesul educațional și impactul pe termen lung asupra dezvoltării cognitive a elevilor. În contextul în care instrumentele AI devin din ce în ce mai accesibile și mai sofisticate, ne confruntăm cu o dilemă, la toate palierele educației: ar trebui să adoptăm o poziție mai restrictivă sau mai permisivă în ce privește utilizarea IA în școli?
Întrebarea nu este tehnologică, ci profund pedagogică, cu implicații privind autonomia intelectuală, dezvoltarea gândirii critice și pregătirea elevilor pentru o societate din ce în ce mai digitalizată. Prezentul material constă într-o introducere ce aduce în prim plan unele argumente pentru ambele perspective ale dezbaterii, în așteptarea unor argumente viitoare bazate pe cercetări științifice și pe observații mai structurate din practică.

Argumente pentru mai puțină inteligență artificială în școală

• ” Un studiu al MIT Media Lab a relevat că studenții care au folosit ChatGPT pentru a scrie eseuri au prezentat conexiuni cerebrale mai slabe și retenție mai precară comparativ cu cei care au scris fără instrumente IA sau care au folosit motoare de căutare tradiționale, sugerând că dependența puternică de IA poate diminua gândirea critică și învățarea. Eseurile create cu asistența IA au fost mai omogene și generice, studenții având dificultăți în a-și aminti ce au scris – punînd în evidență un fenomen pe care cercetătorii îl numesc „datorie cognitivă”, unde dependența de AI duce la procesare superficială și mai puțină „proprietate” asupra ideilor. Cu un eșantion de 54 de studenți și încă nerevizuit, studiul subliniază necesitatea unei integrări atente a instrumentelor AI în educație, deoarece utilizarea timpurie sau excesivă poate împiedica dezvoltarea temeinică a abilităților cognitive și învățarea profundă.” Sursa: Schreiner, M. (2025, 18 June). ChatGPT might be draining your brain, MIT warns – what ‘cognitive debt’ means for you. The Decoder. the-decoder.com/mit-study-shows-cognitive-debt-through-chatgpt-heres-what-it-means-in-real-world-practice/  ; Studiul MIT: arxiv.org/pdf/2506.08872v1

• Un profesor asistent de la o școală elementară din Statele Unite observă că elevii folosesc IA la aproape orice: „Google s-a transformat acum în «zoaiele IA» și nu poți căuta ceva fără un răspuns IA. La întrebările de la științe sociale, copiii, în loc să caute în manuale și în cărți, vor nota orice a spus IA-ul. Când trec cu ei peste întrebări, nu îmi pot spune cum și-au obținut răspunsul. Nici măcar nu cunosc jumătate din vocabularul pe care îl folosește IA-ul. Elevii noștri folosesc IA pentru a-și face temele și sarcinile din clasă. Veți spune că ar trebui să blochez Google. Problema este că au nevoie de Google pentru a accesa literalmente totul – fie că este vorba de iReady, Amplify, Renaissance, AU NEVOIE DE EL! Înainte, pentru a copia, trebuia să sari peste atât de multe obstacole, încât învățai foarte mult despre subiect din cauza tuturor provocărilor de care trebuia să treci.” Sursa: Reddit, acum o lună. https://www.reddit.com/r/education/comments/1kim0ss/ai_is_ruining_education/

Argumente pentru mai multă inteligență artificială în școală

• Eurobarometrul Comisiei Europene arată că majoritatea oamenilor din Europa cred că tehnologiile digitale, inclusiv inteligența artificială, au un impact pozitiv asupra locurilor lor de muncă, economiei, societății și asupra calității vieții. 62% dintre europeni văd pozitiv roboții și IA la locul de muncă, iar 70% cred că îmbunătățește productivitatea. (2025, febr.) europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/3222

• McKinsey subliniază că IA poate fi un catalizator pentru o creștere economică fără precedent și schimbare societală în practic fiecare aspect al vieții. Va remodela interacțiunea noastră cu tehnologia și interacțiunile dintre noi. Provocarea IA la locul de muncă nu este o provocare tehnologică, ci una de business, care îi cheamă pe lideri să re-alinieze echipele, să lupte împotriva reticențelor privind IA și să-și reconfigureze companiile pentru schimbare. Cea mai mare barieră în scalare nu sunt angajații – care sunt gata – ci liderii, care nu navighează suficient de rapid. (2025, ian. 28) www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/our-insights/superagency-in-the-workplace-empowering-people-to-unlock-ais-full-potential-at-work

• OECD examinează impactul IA generative asupra productivității, inovației și antreprenoriatului. Studiul evidențiază măsura în care IA automatizează sarcinile, îmbunătățește abilitățile și transformă operațiunile din business. Cercetarea abordează rolul IA în stimularea creativității, accelerarea cercetării și dezvoltării și reducerea barierelor de intrare pentru afaceri, menționând provocările legate de încredere și expertiza umană. Concluziile sugerează că eficacitatea IA depinde de experiența utilizatorului și de sarcina îndeplinită, colaborarea om-IA fiind esențială pentru maximizarea potențialului acestora. Analiza identifică lacune în cercetarea actuală, în special privind efectele pe termen lung ale IA asupra afacerilor și înțelegerea de către angajați a limitărilor sale, subliniind necesitatea unor studii suplimentare pentru a ghida utilizarea sa responsabilă și eficientă. (2025, iune) www.oecd.org/en/publications/the-effects-of-generative-ai-on-productivity-innovation-and-entrepreneurship_b21df222-en.html

• Barometrul Global AI Jobs al PwC din 2025 relevă că IA poate face oamenii mai valoroși, nu mai puțin valoroși – chiar și în locurile de muncă cele mai automatizabile. PwC a analizat aproape un miliard de anunțuri de locuri de muncă de pe șase continente pentru a descoperi impactul global al AI asupra locurilor de muncă, competențelor, salariilor și productivității. (2025, iunie 3) www.pwc.com/gx/en/issues/artificial-intelligence/ai-jobs-barometer.html

• Un studiu al Harvard Business Review arată că IA generativă face oamenii mai productivi, dar și mai puțin motivați. (2025, mai 13 – Harvard Business Review) hbr.org/2025/05/research-gen-ai-makes-people-more-productive-and-less-motivated

• [Material suplimentar] Educația se schimbă și IA face parte din această schimbare – Anthropic aduce asistentul AI Claude în campusurile universitare. Sursa: Bastian, M. (2025, aprilie 2). Anthropic brings AI assistant Claude to university campuses. The Decoder. the-decoder.com/anthropic-brings-ai-assistant-claude-to-university-campuses/

O discuție deschisă

Dezbaterea privind utilizarea inteligenței artificiale în educație reflectă de fapt, într-o manieră acută și cu consecințe din ce în ce mai serioase, tensiunile mai vechi dintre inovația tehnologică și valorile pedagogice tradiționale. Pe de o parte, cercetări preliminare cum este studiul MIT Media Lab sugerează că dependența excesivă de IA poate genera „datorie cognitivă” și poate diminua capacitatea de gândire critică a elevilor. Pe de altă parte, studiile economice și organizaționale indică faptul că AI poate fi un catalizator pentru productivitate și inovație, pregătind elevii pentru o piață a muncii în transformare.

Desigur, provocarea principală nu constă în alegerea uneia dintre cele două poziții extreme, ci în găsirea unui echilibru optim care să maximizeze beneficiile AI, eliminând sau măcar minimizând riscurile psihopedagogice. Acest echilibru necesită o abordare nuanțată, bazată pe cercetări longitudinale riguroase (care deocamdată lipsesc) și pe o înțelegere aprofundată a mecanismelor prin care IA influențează procesele de învățare.

Viitoarele decizii educaționale ar trebui să se bazeze pe dovezi empirice solide și pe analize critice, nu pe speculații sau pe adoptarea (indiferentă) a tendințelor tehnologice.

 

* * *

În procesul de elaborare a textului au fost consultați asistenți digitali cu IA (Copilot, Claude, Elicit) pentru găsirea surselor suplimentare de informare, pentru completări, pentru îmbunătățirea coerenței, clarității și acurateței. Toate sugestiile IA au fost evaluate și selectate de autor, căruia îi aparțin în întregime ideile și contribuția intelectuală din acest text.

 

prof. Olimpius Istrate

Universitatea din București, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Dep. Formarea Profesorilor (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/olimpius.istrate

Articole asemănătoare