Eco-grădinița – educație în aer liber

Am ales să vă scriu câteva cuvinte despre o grădiniță deosebit de interesantă și anume despre o grădiniță în aer liber și beneficiile sale în formarea copilului. Grădinița din Cork, Irlanda – grădiniță în aer liber – reprezintă un fel de start, reper al unei dezvoltări și formări a copiilor în cadrul naturii. Astfel, copiii petrec toată ziua afară bucurându-se de o experiență și o educație unică, se conectează cu natura, inspirând aerul proaspăt și profitând de exercițiile de care au nevoie; de asemenea, cei mici reușesc să-și dezvolte abilitățile de comunicare, imaginație și gândire, construindu-și în mod autentic și trainic încrederea și rezistența, dar cel mai important, distrându-se mult.

Cei mici iau parte la o mare varietate de activități, cum ar fi construirea de vizuini, realizarea de imagini cu frunze, crearea de lumi fanteziste, gătitul în bucătării cu noroi și îngrijirea mediului înconjurător, precum și o mulțime de oportunități de explorare gratuită a lumii naturale din jurul lor. Personalul didactic este foarte bine calificat, cu o pasiune pentru învățarea în aer liber; cadrele didactice înțeleg cum să acopere toate domeniile curriculum-ului pentru anii timpurii într-un mod practic interesant, pe care copiii îl iubesc.

ECO Preschool, căci așa se numește „curentul”, oferă copiilor oportunitatea de a-și petrece zilele preșcolare în mediul natural, mai degrabă decât într-o sală de clasă, experimentând anotimpurile de prima mână și dezvoltându-și curiozitatea înnăscută și dragostea de a învăța.

În lumea modernă a consolelor de jocuri și a jucăriilor interactive, este ușor să treci cu vederea importanța jocului în aer liber. Mediul natural oferă copiilor și nu numai șansa de a se conecta cu lumea naturală. Acesta livrează experiențe de primă mână de viață și creștere, oportunități nesfârșite pentru creativitate și imaginație, precum și îmbunătățirea tonusului și dezvoltării fizice, nenumăratele beneficii ale jocului în aer liber având un impact real pozitiv asupra vieții copiilor.

Afară este un mediu natural pentru copii. Există o libertate asociată spațiului care nu poate fi replicată în interior. Dacă copiii se simt ca acasă într-un anumit spațiu, pare firesc să-i înveți în acea zonă; educația nu ar trebui să fie o corvoadă, ci o ocupație plăcută, care merită. Copiii care se joacă și învață într-un mediu în aer liber par mai activi, absorbiți, motivați și intenționați și dezvoltă o atitudine mai pozitivă față de învățare.

Mediul în care lucrăm și ne jucăm ne afectează emoțiile. Copiii vor fi adesea mai puțin inhibați afară și mai dispuși să se alăture activităților, să vorbească și să iasă din carapace. În spațiile supraaglomerate comportamentul copiilor se poate schimba, unii pot deveni mai agresivi, în timp ce alții devin mai solitari.

În aer liber este locul perfect pentru a învăța prin mișcare, care este una dintre cele patru modalități prin care copiii pot învăța. Alături de acestea sunt uriașele beneficii pentru sănătate asociate cu a fi în aer liber și activ. La ECO-grădinița există activități precum alergat, cățărat, săpat și legănat din crengi, nevoile de exerciții ale copiilor sunt mai mult decât îndeplinite în fiecare zi reducând astfel riscul de obezitate infantilă. Există diverse modalități prin care joaca în aer liber poate îmbunătăți dezvoltarea personală, emoțională și fizică a copiilor.

Domeniul social este, de asemenea atins, copiii învățând să negocieze în urma unor planuri elaborate alături de prietenii lor. Aceștia pot să construiască un adăpost pentru un arici sau exersând al cui este rândul primul pe leagăn de frânghie. Ei învață să coopereze prin jocuri de grup și se bucură de compania celorlalți în timp ce se joacă și se relaxează.

În ce privește comunicarea și limbajul, copiii sunt motivați să vorbească prin experiențe stimulatoare, iar o zi în pădure le oferă copiilor multe despre care să vorbească. Important este să înțelegem valoarea acestor experiențe, creându-le un mediu relaxat, de susținere, în care copiii se simt în siguranță și apreciați și, cu fiecare ocazie de-a lungul zilei, să promovăm vorbirea de înaltă calitate, care dezvoltă încrederea copiilor și abilitățile de vorbire și ascultare.

Această manieră de abordare contribuie pe deplin la înțelegerea lumii. Copiii învață despre floră și faună, cicluri de viață, vreme, anotimpuri, creștere, habitate, izolație, lumină și întuneric, sunet, forțe…. lista este nesfârșită. Suntem în sala de clasă a naturii și profităm la maximum de ea.

Beneficiile jocului în aer liber ar putea umple un întreg site de la sine! Trebuie doar să le descoperim! În aer liber este locul unde ar trebui să fie copiii noștri!

Bibliografie
Agafiței, Alina,  2018, Ecologie: îndrumător practic,  Ed. PIM, Iași
Arhip, Ana, 1996, Educaţia ecologică şi supravieţuirea omului , Ed. ARC, Chişinău
Berca, Mihai, 2000, Ecologie generală şi protecţia mediului, Ed. Ceres, București
Cătrună, Gheorghe Mandizu, 2003, Ecosfera : viaţa şi mediul ei natural, Editura Coresi, București
Cheptea, Doina, 2017, Micii ecologiști în grădina cu plante : activități de educație pentru mediu în grădiniță, Ed. PIM, Iași

 

prof. Simona Tănase

Grădinița cu Program Prelungit Sf. Sava, Iași (Iaşi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/simona.tanase3

Articole asemănătoare