Descoperirea factorilor care contribuie la succesul elevilor prezintă interes major pentru persoanele care se ocupă de educația tinerilor. Cercetările indică faptul că participarea la activități extracurriculare corelează pozitiv cu dezvoltarea elevilor atât pe plan academic, cât și pe plan personal. Acestea sunt mijloace la fel de utile în schema generală de dezvoltare a copilului, sunt o parte integrantă a vieții școlare și funcționează ca o completare necesară și utilă a schemei generale de educație (Pukkinen, Hytti, Heinonen & Stenholm, 2024).
Implicarea în activități extracurriculare oferă oportunități importante pentru dezvoltarea elevilor, cum ar fi relațiile între semeni, comportamentul social adecvat și dobândirea abilităților de bază pentru performanța academică (Metsapelto & Pulkkinen, 2011).
Realizări academice
Elevii care participă la activități extracurriculare experimentează rezultate academice mai bune. Cei care participă frecvent la activități extracurriculare tind să aibă note mai mari, scoruri mai bune la teste și experiențe educaționale mai pozitive în general (Fredricks, 2011). De exemplu, participarea la activități extracurriculare este asociată cu o creștere de 2% a scorurilor la testele de matematică și știință (Lipscomb, 2007, p. 470). Prin urmare, elevii ar trebui să fie încurajați să participe la astfel de activități de-a lungul anilor de școală.
Elevii își exersează abilitățile în timp ce participă la activitățile extracurriculare, iar acestea contribuie la succesul lor academic. Acest lucru se întâmplă în primul rând prin intermediul jocurilor organizate, prin care elevii învață să urmeze instrucțiunile. Ei învață să asculte instrucțiunile și să le aplice pentru a obține rezultatul dorit. În al doilea rând, tot prin activități organizate, elevii învață importanța persistenței și a motivației (Fredricks, 2011). Ei înțeleg că îndeplinirea obiectivelor necesită adesea concentrare și muncă asiduă. În al treilea rând, elevii învață stabilirea obiectivelor și rezolvarea problemelor (Wormington, Henderlong Corpus, & Anderson, 2012). Aceste abilități sunt dobândite în timpul participării la activități extracurriculare și contribuie la succesul școlar al elevilor.
Dezvoltare personală
Cercetările indică faptul că participarea la activități extracurriculare întărește încrederea în sine a adolescenților (Strapp & Farr, 2010) , imaginea de sine și stima de sine ((Blomfield & Barber, 2009), rezistența și capacitatea de a accepta critici constructive (Fredricks & Eccles, 2008). Prin activități, elevii își construiesc cunoștințe în domeniile lor de interes și învață mai multe despre ambițiile, punctele forte ((Fredricks & Eccles, 2008), talentele și posibilele anxietăți pe care aspiră să le depășească, își dezvoltă abilitățile de gestionare a timpului (Burgess, 2013), își construiesc abilități de conducere (Barnett, 2008) care îi vor sprijini pe tot parcursul vieții și învață să accepte critica constructivă (Mckeyane, 2013). Construirea conceptului de sine al elevilor și dezvoltarea caracterului va încuraja încrederea, ceea ce îi va inspira pe elevi să se simtă confortabil, fiind indivizi unici. Multe dintre aceste abilități comune activităților extracurriculare sunt necesare la locul de muncă, dar nu sunt evaluate și practicate în mod regulat în sala de clasă (Lipscomb, 2007).
De exemplu, elevii își pot perfecționa abilitățile de conducere participând în Consiliul Elevilorilor, își pot dezvolta o mai mare rezistență și disciplină prin sporturi competitive și își pot exercita creativitatea în cluburi axate pe artă și design. Oportunitățile de dezvoltare personală sunt vaste și toți elevii învață importanța gestionării timpului prin actul de a echilibra viața școlară de zi cu zi cu o activitate extrașcolară. Aceste activități servesc și ca un spațiu sănătos și productiv pentru recreere și relaxare departe de temele școlare.
Abilități sociale
Activitățile extracurriculare oferă, de asemenea, posibilitatea elevilor de a intra în legătură cu colegii care au aceleași interese, păreri, obiective și de a interacționa cu cei din afara cercurilor de prieteni, ceea ce le va crește motivația de a se angaja pe termen lung într-o activitate care crește și plăcerea. Prin activități de grup organizate, elevii își construiesc abilități de lucru în echipă, câștigă încredere în abilitățile lor de comunicare, exersează empatia față de colegi și învață ce este fair-play-ul, spiritul sportiv și participarea activă. Elevii caută continuu un sentiment mai mare de apartenență (Knifesend & Graham, 2012), iar a avea un sentiment de apartenență este crucial pentru dezvoltarea socială sănătoasă a elevilor. Elevii care participă la activități extracurriculare beneficiază nu numai de o creștere academică și personală mai puternică, dar se bucură și de o percepție mai pozitivă asupra comunității lor școlare. De asemenea, activitățile extracurriculare oferă elevilor oportunități de a se conecta cu grupuri sociale pozitive, care îi influențează pe elevi să evite alegerile negative (Veltz & Shakib, 2013).
Implicarea în comunitate
Elevii au nevoie de mai multă expunere la întreaga comunitate, mai degrabă decât la rețeaua școlară mică, iar participarea la activități extracurriculare creează o rețea între indivizi și comunitatea lor (Gatto, 2005). Elevii pot învăța importanța de a da înapoi comunității și de a-i ajuta pe cei care au nevoie (Christison, 2013). Aceste activități generează un sentiment de apartenență la comunitate în ansamblu (Barber și colab.,2013), care îi inspiră să fie membri contributivi ai societății. De exemplu, implicarea în activități care oferă divertisment, cum ar fi un joc sportiv sau o piesă de teatru la școală, încurajează membrii comunității să participe și să sprijine evenimentul. Aceste evenimente favorizează relațiile între școli, elevi și membri ai comunității, cum ar fi părinții și prietenii elevilor. Elevii care au părinți și colegi care sunt implicați în comunitate au mai multe șanse să se ofere ei înșiși să se implice la rândul lor (Barber și colab., 2013).
Activitățile extrașcolare joacă un rol indispensabil în formarea unor indivizi bine echilibrați, încrezători, pregătiți pentru viitor, contribuind semnificativ la creșterea lor personală și academică. Ele oferă elevilor oportunitatea de a dezvolta abilități de viață importante, care nu sunt de obicei cultivate în sala de clasă, cum ar fi abilitățile de conducere, interacțiunea socială și gestionarea timpului. Mai mult, implicarea în aceste activități promovează o mai bună sănătate fizică și psihică, conducând la o experiență educațională mai echilibrată și împlinită. În ciuda potențialelor provocări, cum ar fi constrângerile de timp și riscul de excludere, beneficiile participării extracurriculare depășesc cu mult dezavantajele. Prin urmare, instituțiile de învățământ ar trebui să acorde prioritate integrării diverselor programe extracurriculare pentru a promova o abordare mai cuprinzătoare a dezvoltării elevilor (Kakungulu. 2024).
Bibliografie
1. Barber, C., Mueller, C. T., & Ogata, S. (2013). Volunteering as purpose: Examining the longterm predictors of continued community engagement. Educational Psychology: An International Journal of Experimentation Education Psychology, 33(3), 314-333. doi:10.1080/01443410.2013.772775
2. Barnett, L. (2008). Perceived benefits to children from participating in different types of recreational activities. Journal of Park and Recreation Administration, 26(3), 1-20.
3. Blomfield, C. J., & Barber, B. L. (2009). Brief report: Performing on the stage, the field or both? Australian adolescent extracurricular activity participation and self-concept. Journal of Adolescents, 32(3), 733-739. doi:10.1016/j.adolescence.2009.01.003
4. Burgess, J. (2013). Extracurricular school activities and the benefits. More4kids. Retrieved October 20, 2024, from www.education.more4kids.info/168/extracurricular-school-activities/
5. Christison, C. (2013). The Benefits of Participating in Extracurricular Activities. BU Journal of Graduate Studies in Education, 5(2), 17-20.
6. Fredricks, J. A., & Eccles, J. S. (2008). Participation in extracurricular activities in the middle school years: Are there developmental benefits for African American and European American youth? Journal of Youth and Adolescence, 37(9), 1029-2043. doi:10.1007/s10964-008-9309-4
7. Fredricks, J. A. (2011). Extracurricular participation and academic outcomes: Testing the overscheduling hypothesis. Journal of Youth and Adolescence, 41(3), 295-307. doi:10.1007/s10964-011-9704-0
8. Gatto, J. T. (2005). Dumbing us down: The hidden curriculum of compulsory schooling. Gabriola Island, BC: New Society.
9. Kakungulu S. J. (2024). The Role of Extracurricular Activities in Student Development. EURASIAN EXPERIMENT JOURNAL OF HUMANITIES AND SOCIAL SCIENCES, 5(2):26-30.
10. Knifesend, C. A., & Graham, S. (2012). Too much of a good thing? How breadth of extracurricular participation relates to school-related affect and academic outcomes during adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 41(3), 379-389. doi:10.1007/s10964-011- 9737-4
11. Lipscomb, S. (2007). Secondary school extracurricular involvement and academic achievement: A fixed effects approach. Economics of Education Review, 26(4), 463-472. doi:10.1016/j.econedurev.2006.02.006
12. Mckeyane, N. K. (2013). The disadvantages of not being involved in extracurricular activities in high school. Global Post. Retrieved October 20, 2024. everydaylife.globalpost.com/disadvantages-not-being-involved-extracurricular-activitieshigh-school-10804.html
13. Metsapelto, R. L., & Pulkkinen, L. (2011). Socioemotional behavior and school achievement in relation to extracurricular activity participation in middle childhood. Scandinavian Journal of Educational Research, 56(2), 167-182. doi:10.1080/00313831.2011.581681
14. Pukkinen T, Hytti U, Heinonen J, Stenholm P. (2024) Curricular and extracurricular entrepreneurial activities supporting entrepreneurial self-efficacy and desirability of rural youth. Entrepreneurship Education and Pedagogy. 2024 Jul 10;7(3):315-46. sagepub.com
15. Strapp, C. M., & Farr, R. J., (2010). To get involved or not: The relation among extracurricular involvement, satisfaction, and academic achievement. Teaching of Psychology, 37(1), 50- 54. doi:10.1080/00986280903425870
16. Veltz, P., & Shakib, S. (2013). Interscholastic sports participation and school based delinquency: Does participation in sport foster a positive high school environment? Sociological Spectrum: Mid-South Sociological Association, 32(6), 558-580. doi:10.1080/2732173.2012.700837
17. Wormington, S. V., Henderlong Corpus, J., & Anderson, K. G. (2012). A person-centered investigation of academic motivation and its correlates in high school. Learning and Individual Differences, 22(4), 429-438. doi:10.1016/j.lindif.2012.03.004
18. www.cis.edu.sg/admission-articles/the-importance-benefits-of-extracurricular-activities-in-school