Importanța formării continue a profesorilor

Formarea continuă a profesorilor este esențială pentru menținerea și îmbunătățirea calității educației într-o lume în continuă evoluție. Pe măsură ce metodele educaționale, tehnologiile și nevoile elevilor se schimbă, profesorii trebuie să se adapteze prin dobândirea de noi competențe și prin menținerea la curent cu cele mai bune practici.

Se pot enumera câteva motive pentru care dezvoltarea profesională continuă a profesorilor este atât de importantă:

  • adaptarea la inovația educațională;
  • îmbunătățirea eficacității predării;
  • respectarea standardelor curriculare în schimbare;
  • abordarea nevoilor diverse ale elevilor;
  • încurajarea învățării pe tot parcursul vieții;
  • asigurarea unei educații de înaltă calitate pentru toţi elevii.

Integrarea tehnologiei, cum ar fi sălile de clasă digitale, instrumentele de inteligență artificială și platformele de învățare online, impune profesorilor să învețe continuu cum să utilizeze aceste instrumente în mod eficient. Formarea îi ajută pe educatori să rămână la curent și se asigură că pot implementa tehnologia pentru a îmbunătăți învățarea, mai degrabă decât pentru a o împiedica. În mileniul al treilea, peisajul educației evoluează rapid, determinat de progresele tehnologice, nevoile societății în schimbare și un accent mai mare pe învățarea personalizată. Profesorii nu mai sunt doar transmițători de cunoștințe, ei sunt facilitatori, mentori și inovatori. Adaptarea la inovația educațională necesită o schimbare de mentalitate, adoptarea învățării continue, flexibilitate și dorința de a experimenta cu noi instrumente și abordări pedagogice.

Ce face Uniunea Europeană pentru profesori? Uniunea Europeană (UE) sprijină profesorii printr-o varietate de inițiative, programe de finanțare și politici educaționale. Principalele moduri prin care UE ajută profesorii:

1. Programe de mobilitate și formare
Erasmus+ este principalul program al UE pentru educație, formare, tineret și sport. Le oferă profesorilor oportunități de formare profesională în străinătate, schimburi de bune practici, predare în alte țări europene.
eTwinning este platformă online care permite profesorilor să colaboreze cu colegi din alte țări UE la proiecte educaționale comune.

2. Dezvoltare profesională continuă
UE sprijină dezvoltarea competențelor prin cursuri online gratuite (de exemplu pe School Education Gateway și European Schoolnet Academy), resurse educaționale deschise și materiale didactice moderne, promovarea inovației digitale în predare.

3. Finanțare pentru proiecte educaționale
Profesorii și școlile pot accesa fonduri europene pentru proiecte educaționale locale și internaționale, digitalizarea învățământului, sprijin pentru incluziune și combaterea abandonului școlar.

4. Politici și sprijin strategic
UE colaborează cu statele membre pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă ale profesorilor, recunoașterea profesională în diferite țări UE, promovarea echității și calității în educație.

5. Recunoașterea competențelor și diplomei
UE încurajează recunoașterea calificărilor între țările membre, mobilitatea profesională a profesorilor în UE.

Integrarea tehnologiei în educaţie este foarte importantă astăzi. Sistemele educaționale, tehnologiile și așteptările societății sunt în continuă evoluție. Formarea continuă permite profesorilor să se adapteze la noi metode pedagogice, tehnologii și medii de clasă diverse, asigurându-se că predarea lor rămâne relevantă și eficientă. Profesorii trebuie să devină competenți în utilizarea instrumentelor digitale, de la sisteme de management al învățării la platforme educaționale bazate pe inteligență artificială. Cu toate acestea, o integrare eficientă înseamnă utilizarea tehnologiei pentru a îmbunătăți învățarea, nu pentru a înlocui o predare bună.

Învățarea centrată pe elev este un obiectiv actual al multor sisteme educaţionale. Inovația necesită o trecere de la instruirea bazată pe prelegeri la abordări care prioritizează acțiunea elevului, cum ar fi dezbateri, rezolvare de probleme, învățarea bazată pe proiecte, clasele inversate și educația bazată pe competențe.

Formarea continuă este esențială. Profesorii au nevoie de sisteme de sprijin, timp pentru colaborare și acces la resurse actualizate pentru a implementa cu încredere practici inovatoare. Primul caz confirmat de COVID-19 în Romania a fost inregistrat pe 26 februarie 2020 iar 11 martie 2020 a fost ziua când pandemia a mutat orele de școală în online. Cu câţiva ani înainte, în 2016, am scris pentru şcoala mea un proiect  Erasmus+ cu titlul Fresh Ideas and Resources in Education (FIRE), proiect aprobat cu un punctaj foarte bun (85 puncte). În cadrul proiectului aprobat s-a urmărit  îmbunataţirea competenţelor de utilizare a unor metode moderne activ-participative de predare-învăţare-evaluare, utilizare de softuri educationale care sa uşureze activitatea de predare-învăţare în laboratoarele TIC precum și internaţionalizarea şcolii, prin  cursuri de formare adecvate. În educație, închiderile masive ale școlilor din cauza COVID-19 au accelerat utilizarea globală a tehnologiilor educaționale. Totuși, beneficiile nu au ajuns la toată lumea.

Educația modernă pune accentul pe utilizarea datelor (evaluări formative, analize ale învățării) pentru a adapta instruirea și a îmbunătăți rezultatele. Profesorii trebuie să fie pricepuți în interpretarea acestor date pentru a adapta lecțiile în mod eficient.

Dezvoltarea profesională continuă îi ajută pe profesori să își actualizeze cunoștințele teoretice, metodologice și practice. Acest lucru duce la strategii de predare mai eficiente și incluzive, beneficiind direct învățarea elevilor și diversitatea din clasă. Inovația nu înseamnă doar instrumente, ci și asigurarea faptului că toți elevii beneficiază de o educaţie de calitate. Predarea sensibilă la cultură, accesibilitatea conținutului digital și sprijinul pentru cursanții diverși sunt esențiale pentru practica educațională modernă.

Pe măsură ce educația se transformă, rolul profesorului trebuie actualizat de la furnizor de conținut la designer, ghid și susținător sau facilitator al învățării. Această schimbare necesită reziliență, creativitate și o comunitate de practică care valorizează experimentarea și reflecția.

Îmbunătățirea eficacității predării poate fi realizată prin programe de dezvoltare profesională bine gândite, realizate în vacanţele şcolare, în niciun caz în timpul cursurilor şcolare deorece poate conduce la  epuizare profesională. Formarea regulată îi introduce pe educatori în noi strategii de predare, tehnici de gestionare a clasei și modalități de a aborda diverse stiluri de învățare. Acest lucru duce la o predare mai eficientă, o implicare sporită a elevilor și rezultate academice mai bune. Cerințele curriculare se schimbă adesea din cauza noilor politici educaționale sau a nevoilor societăţii moderne. Formarea continuă asigură că profesorii înțeleg și implementează aceste actualizări corect și consecvent în toate școlile. Sălile de clasă moderne sunt din ce în ce mai diverse, cu elevi din diverse medii culturale și cu abilități de învățare diferite. Formarea continuă îi echipează pe profesori cu strategii pentru a promova incluziunea, echitatea și sprijinul pentru elevii cu nevoi speciale. Dezvoltarea profesională poate revigora pasiunea profesorilor pentru munca lor, poate oferi sprijin reciproc și poate recunoaște expertiza lor. Acest lucru poate reduce epuizarea profesională și poate crește satisfacția profesională. În sistemele în care formarea profesorilor este continuă și standardizată, elevii au mai multe șanse să primească o educație de înaltă calitate, indiferent de școală sau regiune. Acest lucru ajută la eliminarea decalajelor de performanță și promovează echitatea educațională.

Formarea continuă a profesorilor ar trebui să fie flexibilă, organizată în perioadele vacanţelor şcolare, accesibilă și relevantă pentru nevoile reale ale profesorilor și ale sistemului educațional. Programele trebuie să încurajeze motivația, mai degrabă decât să fie văzute ca simple cerințe administrative. Conținutul ar trebui să fie diversificat și atractiv, abordând diversele experiențe și interese ale profesorilor iar formatorii trebuie să fie bine pregătiţi. Evaluarea ar trebui să se concentreze pe dezvoltarea unor abilități practice și relevante atât pentru predare, cât și pentru piața muncii în general.

Formarea continuă a profesorilor nu este doar un remediu pentru cunoștințele învechite, ci este un proces proactiv, pe tot parcursul vieții, care îi împuternicește pe educatori să prospere în peisaje educaționale dinamice. Investind în dezvoltarea profesională continuă, școlile și sistemele educaționale se asigură că profesorii rămân agenți ai schimbării, capabili să ofere o educație de înaltă calitate, incluzivă și inovatoare.

Bibliografie
1. erasmus-plus.ec.europa.eu/ro
2. catalogue.europeanschoolnetacademy.eu/
3. school-education.ec.europa.eu/en/learn/courses
4. www.scientix.eu/ro/
5. licsfsava.ro/site/start-pentru-proiectul-erasmus-fire/

 

prof. Viorica Stănescu

Colegiul Național Sfântul Sava (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/viorica.stanescu

Articole asemănătoare