Să fii cadru didactic în clasa online

Să fii cadru didactic într-o lume mistuită de schimbări climatice, progres tehnologic și distanțarea socială impusă de noul coronavirus care a îngenunchiat o lume întreagă este o provocare permanentă. Dascălul devine prieten, ghid în gestionarea situațiilor de criză psihologică ce îi cuprinde pe cei mici, maestru în utilizarea platformelor digitate în cadrul lecțiilor online și abia apoi creator de educație. Să încerci să îi apropii pe copii de cărți în această perioadă în care se pune accent pe digitalizare și învățare la distanță este aproape imposibil fără să ne adaptăm discursul și strategiile permanent. Cutia Pandorei s-a deschis în martie 2020 în sala de clasă pentru că, într-o țară mistuită de analfabetism funcțional, iubitoare de gadgeturi am fost nevoiți să utilizăm tehnologia care, pe alocuri, lipsește cu desăvârșire, tocmai pentru a stimula copiilor curiozitatea și dorința de învățare. Cuvintele de ordine trebuie să fie, mai ales acum, echilibrul în schimbarea metodelor de predare, evaluare, învățare.

Cunoașterea psihologiei umane, a copiilor pe care îi păstorim  este una din condițiile de bază ale instruirii și educării în acest domeniu; nu se pot obţine rezultate fără înțelegerea temeinică a caracterului, a modului particular de a se manifesta, de a gândi, de a reacţiona, cât şi înţelegerea stărilor sufletești generale sau accidentale ale elevilor. Ca dascăli trebuie să conştientizăm în permanenţă ideea că noi educăm atât inima, cât şi mintea fiecărui copil aflat în grija noastră, iar orele desfășurate chiar și la școala online constituie în acest sens punți deschise către suflet și gând. Chiar dacă în suflet îl purtăm pe domnul Trandafir trebuie să îmbrăcăm armura modernă a tehnologiei pentru a ne ajuta semenii să nu se dezumanizeze, să aprecieze bucuria pe care ne-o oferă lucrurile simple care ne înconjoară. Parfumul paginilor îngălbenite trebuie alternat cu bucuria lecturii prin intermediul ebook-urilor. Nu ne putem adapta dacă  rămânem ancorați în metodele învățământului din sala de clasă. Incertitudinea își întinde tentaculele tot mai mult, iar cadrele didactice sunt și ele în prima linie pentru a se ocupa de inocența copilăriei pe care o descoperim acum prin intermediul conferințelor video  organizate cu zoom sau google meet, ce ne permit să stabilim noile punți spre cunoaștere. La istorie am descoperit noi teritorii cu ajutorul exploratorilor. Istoriile vechi s-au îmbinat cu cele noi pentru că articole din ziare ne-au ilustrat efectele benefice ale pandemiei în procesul de regenerare al Planetei. La ora de educație civică am citit despre COVID 19 și am identificat comportamentele prosociale ale  oamenilor în vreme de criză. Munca în echipe a continuat cu ajutorul platformei zoom workouts, deoarece în perioada învățării online  am simțit nevoia să diversific inventarul metodelor cunoscute cu  metode moderne și interactive, gândite, pe de o parte, pentru a stârni interesul celor nefamiliarizați cu textele literare  sau, pe de altă parte, pentru a-i stimula să abordeze textele științifice.

Am  realizat că învățătorul este magicianului care le poate prilejui copiilor contactul cu lumea minunată a personajelor literare, atât timp cât își utilizează toate resursele și se lasă ghidat de dorința de a-i ajuta să descopere bucuria lecturii.

În timpul acestei perioade, evaluările formativă de la finalul lecțiilor virtuale le-am realizat folosind fișe de lucru cu răspuns imediat, folosind platforma liveworksheets. După ce finaliza exercițiile, elevul descoperea punctajul obținut, dar și răspunsurile corecte. Foarte îndrăgit de copii a fost și site-ul wordwall.net. Aici am avut posibilitatea să aplicăm metoda RAI (Răspunde, Aruncă, Întreabă) în varianta electronică, folosind „Roata provocărilor”. De pildă, după citirea unui text științific fiecare echipă putea să realizeze o roată cu 3 întrebări, iar colegii din echipele adverse aveau sarcina să găsească răspunsul corect. În această perioadă am putut valoriza mult mai bine materialele 3D în activități transdisciplinare. Aplicația powerpoint mi-a oferit posibilitatea de a strânge laolaltă, în format dinamic și atractiv texte, filme demonstrative, puzzle-uri digitale care puteau fi folosite pentru a păstra atenția elevilor asupra temei studiate.

Pe lângă obiectivul principal al lecțiilor proiectate prin folosirea unor metode de integrare a lecturii în cadrul fiecărei discipline, am dorit să îi stimulez pe cei mici să citească pentru a-și îmbogăți cunoștințele, dar și să își dezvolte competența de redactare și prezentare a informațiilor receptate dintr-un text literar sau non-literar. În tot acest tur de forță, am fost sprijiniți de Narada, care a venit în sprijinul nostru cu o platformă menită să ne ofere mai bine de 3000 de titluri online. În fiecare lună am descoperit titluri noi, adaptate nivelului nostru de vârstă și manualelor școlare din ciclul primar.

Pledez pentru învățământul online dacă efectuarea orelor în sala de clasă nu se poate realiza în condiții de maximă siguranță pentru elevi.

Experiența de la clasă m-a făcut să înțeleg că, dacă ne alegem instrumentele adecvate, putem ajunge la mintea și la sufletul elevului și celor ce vin în contact cu el zilnic, indiferent de modalitatea de efectuare a orelor.

 

prof. Elena-Simona Marin

Colegiul Național Ion Luca Caragiale, Ploiești (Prahova) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/elena.marin1

Articole asemănătoare