Recenzie: „Predarea gândirii creative: Dezvoltarea elevilor și studenților care generează idei și gândesc critic” – Bill Lucas și Ellen Spencer

Transformările rapide și complexitatea crescândă a provocărilor contemporane impun educației responsabilitatea de a cultiva capacitatea de gândire creativă, competență care devine esențială pentru adaptare și evoluție în realitățile secolului XXI. Volumul „Predarea gândirii creative: Dezvoltarea elevilor și studenților care generează idei și gândesc critic” (Lucas & Spencer, 2017/2020) se situează la intersecția dintre cercetarea educațională contemporană și practica pedagogică, oferind un cadru sistematic pentru cultivarea creativității în contexte școlare. Lucrarea face parte din seria „Pedagogie pentru o lume în schimbare”, o inițiativă editorială care răspunde nevoii de reconceptualizare a obiectivelor educaționale în secolul XXI. Prin abordarea sa bazată pe dovezi empirice și pe filosofia predării dispoziționale, cartea propune o perspectivă integrată asupra dezvoltării capacităților creative, depășind concepțiile tradiționale care limitează creativitatea la domeniile artistice. Prezenta recenzie critică analizează contribuția volumului la literatura de specialitate, examinând succint fundamentele teoretice, relevanța pedagogică și aplicabilitatea practică a modelului propus de autori.

Cartea „Predarea gândirii creative: Dezvoltarea elevilor și studenților care generează idei și gândesc critic” este scrisă de profesorul Bill Lucas și dr. Ellen Spencer, având la bază filosofia predării dispoziționale, o abordare pedagogică care își propune să cultive în elevi și studenți anumite dispoziții despre care dovezile sugerează că vor fi valoroase pentru ei atât la școală, cât și în viața ulterioară. Cartea a fost publicată în anul 2017, în Anglia, în limba engleză. În România a apărut în anul 2020, la editura Didactica Publishing House, București, fiind tradusă de Anca Zaharia.

Bill Lucas este profesor și director al Centrului pentru Învățare în Lumea Reală (Centre for Real-World Learning – CRL), fiind fondatorul acestuia, în 2008, împreună cu profesorul Guy Claxton. Centrul pentru Învățare în Lumea Reală este o organizație de școli care împărtășesc o viziune comună a obiectivelor educației. Aceste obiective sunt evidențiate în cartea lor crucială „Educating Ruby”. Modelul de creativitate pe care se bazează Predarea gândirii creative este subiectul unui studiu făcut de 14 țări OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică) și conturează dezvoltarea testului de gândire creativă PISA 2021. În 2017, Bill Lucas a fost numit de OCDE drept copreședinte al grupului consultativ strategic pentru testul PISA 2021 de gândire creativă, care se va baza pe activitatea CRL.

Doctor Ellen Spencer este cercetător principal la Centre for Real-World Learning (Centrul pentru Învățare în Lumea Reală). Are un doctorat la Universitatea din Warwick, unde cercetarea ei s-a axat pe impactul politicii asupra îmbunătățirii școlare. Alături de Bill Lucas și Guy Claxton, Ellen este coautoare a cărții Expansive Education: Teaching Learners for the Real World.
Cartea „Predarea gândirii creative: Dezvoltarea elevilor și studenților care generează idei și gândesc critic” are 216 pagini și începe cu o serie de aprecieri pentru predarea gândirii creative. Aceasta este structurată pe șapte capitole. Cuprinsul ei începe cu „Mulțumiri”, se continuă cu o serie introductivă denumită „Capacități și pedagogie”, urmând capitolul 1 „Gândirea creativă”, capitolul 2 „Cultivarea gânditorilor creativi”, capitolul 3 „Punerea în practică”, capitolul 4 „Aprofundarea”, capitolul 5 „Practici promițătoare”, capitolul 6 „Semnele succesului”, capitolul 7 „Provocări creative” și bibliografia.

Cartea „Predarea gândirii creative: Dezvoltarea elevilor și studenților care generează idei și gândesc critic” ocupă un loc important în literatura de specialitate datorită conceptului abordat și anume „creativitatea”. „De ce contează astăzi gândirea creativă?” este întrebarea pe care ne-o adresează autorii în primul capitol. Răspunsul nu întârzie să apară: „Cunoașterea este esențială. Abilitățile sunt importante. Capacitățile sunt vitale. Toate sunt necesare în secolul XXI-le, când schimbările au loc rapid, rezerva de cunoștințe umane se extinde și mai rapid.” (Lucas, Spencer, 2020).

Cartea face parte dintr-o serie de cărți orientate către acțiune și cercetare, „Pedagogia pentru o lume în schimbare” cuprinde trei cărți despre capacitățile-cheie, le detaliază și ne învață să le dezvoltăm: Predarea gândirii creative. Dezvoltarea elevilor care generează idei și pot gândi critic; Dezvoltarea tenacității. Dezvoltarea elevilor care perseverează  în fața dificultăților; Pasiune pentru învățare. Dezvoltarea elevilor curioși care se bucură de provocările din lumea reală.

Tema cărții este una de actualitate, fiind abordată și de alți autori precum Ken Robinson și Lou Aronica în lucrarea „Școli creative” sau de Russell Grigg și Helen Lewis în cartea „Gândirea creativă și critică în scoală”.

Subiectul cărții, după cum se observă și în titlul acesteia, este gândirea creativă. Autorii definesc gândirea creativă ca fiind „ceea ce faceți atunci când sunteți creativi, iar creativitatea este rezultatul acestei situații”. Aceștia consideră că gândirea creativă este o activitate socială care vine ca răspuns la o problemă cu care se confruntă un individ sau un grup (Lucas, Spencer, 2020).

Structura acesteia este una specifică seriei din care face parte și anume: o definire clară a capacității și de ce contează aceasta, o prezentare clară a pedagogiilor pentru cultivarea capacității, exemple practice pentru inițiere, mai multe ilustrații și descrieri detaliate ale abordărilor, practici promițătoare – studii de caz ale școlilor care adoptă aceste abordări, provocări – o reamintire a unor capcane și cum să le depășim, sugestii privind modul în care pot fi urmărite progresele elevilor.

Aceasta este un ghid pentru profesori și lideri de școală care doresc să introducă sau să încorporeze capacitățile gândirii creative în școlile lor. Oferă sugestii practice despre modul în care capacitățile gândirii creative pot fi dezvoltate cel mai bine în cazul elevilor, construind atât încredere teoretică, cât și practică în tiparele pedagogice care funcționează bine. Cartea se adresează nivelurilor primar și gimnazial (Lucas, Spencer, 2020).

Cele șapte capitole ale lucrării abordează gândirea creativă prin cinci dimensiuni (curiozitatea, stăruința, colaborarea, disciplina, imaginația) oferind o viziune amplă a creativității. Aceste capacități de gândire creativă, consideră autorii, contează cel mai mult pentru elevii din școală și mai târziu în viață. Fiecare se poate aplica unui tip de activități creative din lumea reală, de la știință, până la artele spectacolului. Apoi sunt prezentate cinci pedagogii de semnătură pentru a aduce practic aceste capacități la viață în sala de clasă: învățarea bazată pe probleme, comunitatea clasei bazată pe învățare, experimentele jucăușe, mentalitatea orientată pe dezvoltare, practica deliberată. Acestea sunt tipurile de metode de  învățare, fiind cel mai strâns asociate cu ceea ce vrem să învățăm. După părerea autorilor „astfel de metode sunt ADN-ul unic sau amprenta de gândire creativă” (Lucas, Spencer, 2020).

Stilul scriitorilor este unul colocvial, ideile sunt transmise direct, concret, pentru a putea fi puse în practică.

Consider că punctele tari ale cărții sunt multitudinea de idei de predare – învățare – evaluare pe care ni le oferă, cu exemple de pus în practică; un punct slab consider ca ar putea fi concentrarea exclusivă asupra nivelului primar și gimnazial, fără a include dimensiunea educației timpurii. Oportunitățile sunt multiple, principala fiind învățarea cultivării gândirii creative, învățarea predării pentru dezvoltarea capacităților, dezvoltarea profesională pentru gândirea creativă etc. Amenințările au legătură cu dificultățile inerente aplicării în practică a ideilor cărții și adoptarea metodelor de predare – învățare – evaluare,  din cauza factorilor externi precum conducerea școlii, inspectorat, părinți etc.

Este deosebit de valoroasă prezentarea practicilor educaționale din alte țări, alături de inițiativele internaționale care analizează gândirea creativă și evidențiază particularitățile acestor abordări oferind repere utile pentru profesorii și directorii care caută inspirație. Cartea transmite o stare de spirit orientată spre modernitate, inovație și schimbare.

În concluzie, volumul lui Lucas și Spencer reprezintă o contribuție semnificativă la corpusul de cercetare dedicat pedagogiilor orientate spre dezvoltarea capacităților transversale. Valoarea sa constă în echilibrul realizat între rigoarea teoretică – ilustrată prin fundamentarea în cercetarea OCDE și în modelul de gândire creativă validat internațional – și aplicabilitatea practică, demonstrată prin multitudinea de exemple concrete și studii de caz. Cartea reușește să operaționalizeze un construct complex precum creativitatea într-un set coerent de dimensiuni (curiozitate, stăruință, colaborare, disciplină, imaginație) și să le coreleze cu strategii pedagogice concrete (învățare bazată pe probleme, comunitate de învățare, experimentare, mentalitate de dezvoltare, practică deliberată).

Recomand cartea „Predarea gândirii creative: Dezvoltarea elevilor și studenților care generează idei și gândesc critic” nu doar cadrelor didactice, ci și cercetătorilor în științele educației, formatorilor de profesori și factorilor de decizie educațională. Lucrarea poate funcționa simultan ca instrument de dezvoltare profesională, sursă de inspirație metodologică și punct de plecare pentru investigații empirice ulterioare privind eficacitatea pedagogiilor creative în contexte educaționale diverse. Adoptarea principiilor prezentate necesită însă o abordare critică și contextualizată, adaptată la particularitățile sistemelor educaționale naționale și la nevoile specifice ale comunităților școlare.

Referințe bibliografice

1. Lucas, B., & Spencer, E. (2020). Predarea gândirii creative: Dezvoltarea elevilor și studenților care generează idei și gândesc critic. București: Didactica Publishing House.
2. Teaching Creative Thinking. (f.a.). Crown House Publishing. Preluat în 6 februarie 2023, din www.crownhouse.co.uk/teaching-creative-thinking.
3. Winchester, U. of. (f.a.). Professor Bill Lucas. University of Winchester. Preluat în 6 februarie 2023, din www.winchester.ac.uk/about-us/leadership-and-governance/staff-directory/staff-profiles/lucas.php .
4. Winchester, U. of. (f.a.). Professor Stephanie Spencer. University of Winchester. Preluat în 6 februarie 2023, din www.winchester.ac.uk/about-us/leadership-and-governance/staff-directory/staff-profiles/spencer-1.php .

 

prof. Mădălina Balea

Grădinița Nr. 272 (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/madalina.balea

Articole asemănătoare