Îmbunătățirea predării și învățării cu ajutorul noilor tehnologii

Lumea se schimbă, fie că ne place acest lucru sau nu. Ritmul acestei schimbări este numai rareori mai rapid decât cel normal și aceasta se întâmplă de cele mai multe ori cu inovațiile tehnice și științifice. În asemenea timpuri trăim noi astăzi. Internetul reprezintă o noțiune bine definită care influențează viața a milioane de oameni. E foarte important să folosim web-ul nu numai ca un mijloc de distracție, dar mai ales ca mediu de comunicare interactiv.
Cea mai mare rețea de informații și comunicare din lume ne oferă o mulțime de informații din toate domeniile de activitate și cunoaștere. Internetul, în special, joacă un rol tot mai mare în învățământ.

Și aceasta nu numai fiindcă elevii au posibilitatea să rezolve temele și să elaboreze referatele prin descărcarea informațiilor din Internet. Mult mai importante sunt posibilitățile care se deschid prin dezvoltarea uriașelor biblioteci cu informații, special pentru anumite obiecte de studiu și teme, utile atât pentru profesori, cât și pentru elevi.

Tabla, creta, cartea și caietul au fost instrumentele clasice ale învățământului școlar vreme de secole. Prin contrast, programele moderne de învățare oferă foarte multe avantaje: sunt elaborate în mod remarcabil, într-un spirit cu adevărat didactic și pedagogic, eliminându-se astfel orice confuzii. În plus, beneficiază de animație, sonorizare și sunt mai atractive.

Când elevului i se prezintă lecția în culori atractive, însoțite și de sunete vesele, învățatul poate deveni distractiv. Totuși, trebuie să remarcăm critic că nici cel mai bun program nu poate înlocui în totalitate contactul personal sau statul față în față cu un cadru didactic. Programele de învățare trebuie să fie văzute ca o completare și o extindere a formelor clasice de educare.

Nu ne putem imagina, în secolul XXI, că am putea să ne desfășurăm activitatea la catedră în absența mijloacelor media tocmai datorită impactului pozitiv pe care îl are tehnologia în nobila profesie pe care o desfășurăm. Activitatea didactică presupune în mod obligatoriu din punctul nostru de vedere creativitate, originalitate și ieșirea din tipare anacronice. Tocmai de aceea, a stăpâni mijloacele media  devine o cerință imperioasă în activitatea instructiv-educativă din zilele noastre, acest raționament  stând la baza activităților curriculare și extracurriculare pe care le-am desfășurat până în prezent.

Pentru a servi nevoilor tinerei generații am optat pentru diverse mijloace media care permit desfășurarea unor activități colaborative – Google Docs, wikispaces, VoiceThread, WordPress.

În Google Docs, am creat împreună cu elevii portofolii online, ne-am pregătit pentru examenele naționale fără a ne mai deplasa la instituția de învățământ, am realizat chestionare online pentru evaluarea satisfacției beneficiarilor la disciplina Limba și literatura română, chestionare pentru evaluarea activității desfășurate la Cercul de lectură; am realizat teste de evaluare online mai ales pentru elevii din clasele terminale de gimnaziu.

Site-ul web Wikispaces l-am utilizat în cadrul proiectului “E-vacanță”, realizând materialele necesare pentru acest concurs, chestionar de evaluare a activității elevilor, activități colaborative cu indicarea sursei de documentare pentru elevi.

Pentru a oglindi activitățile extracurriculare desfășurate am creat de curând site-ul WordPress – RAINBOW (denumirea având legătură cu faptul că revista școlii se numește CURCUBEU), WordPress fiind o platformă de tip sursă deschisă pentru publicarea blogurilor. Avantajele majore pe care le oferă WordPress sunt simplitatea și numeroasele plugin-uri create de către comunitate care pot modifica funcționalitatea WordPress-ului transformându-l în aproape orice tip de site web.

Voice Thread este un mediu colaborativ de prezentări multimedia care conțin imagini, documente și fișiere video și care permite utilizatorilor să navigheze printre slide-uri și să posteze comentarii. Acest lucru poate fi realizat fie utilizând voce (cu un microfon sau cu un telefon), fie text, fișiere audio sau video prin intermediul unei camere web.
Personal, l-am utilizat până acum pentru prezentări Power Point, documente personale, dar și pentru postarea unor materiale necesare a fi studiate de elevi în vederea participării la diverse concursuri școlare. Prezentarea aceasta de tip VoiceThread poate fi partajată ulterior cu elevii, cu părinții, cu colegii profesori, care pot posta la rândul lor comentarii. Utilizatorii pot folosi identități multiple și pot alege ce comentarii pot fi făcute vizibile prin intermediul secțiunii de moderare a comentariilor. Prezentările Voice Thread pot fi integrate în orice site web iar  acestea suportă o multitudine de formate: PDF, Microsoft Word, Excel, Power Point, imagini, video.

Am optat, de asemenea, în activitatea instructiv-educativă pentru prezentări Power Point pentru că întotdeauna prezentarea unei teme este mult mai eficientă când se face apel și la elemente grafice-audio-video.Iar Power Point excelează la acest capitol! Nu există limite în crearea unei prezentări; putem da frâu liber imaginației, iar dacă suntem o fire mai artistică – cum e cazul nostru – avem posibilitatea de a realiza o operă de artă.

Concluzionând, considerăm că introducerea internetului și a mijloacelor media în activitatea instructiv-educativă duce la schimbări importante în sistemul de învățământ aducând un plus de valoare actului educativ prin faptul că stimulează gândirea logică a elevilor, îi motivează în activitatea de învățare, le dezvoltă gândirea și, nu în ultimul rând, cresc eficiența activităților educative.

Bibliografie:
1. Bernhard Eder.Willibald Kodym.Franz Lechner,European Computer Driving Licence.Elemente de bază despre tehnologia informației,București, Editura All Educational,2007.
2. Rentrop & Straton, Consilier.PC Simplu și eficient,București, 2003.
3. Alte resurse:
iulianablajan.wordpress.com/
voicethread.com/new/share/6783267/
voicethread.com/new/share/6783261/
voicethread.com/new/share/6428078/
giulia37.wikispaces.com/Anex%C4%83+-+Instrumente+TIC+utilizate+la+realizarea+eseului
giulia37.wikispaces.com/Cum+realizam+un+eseu
giulia37.wikispaces.com/Comisia+local%C4%83
giulia37.wikispaces.com/Eseuri
giulia37.wikispaces.com/Grupuri+de+lucru
giulia37.wikispaces.com/Proiect+e-vacanta+-+surse+de+informare
giulia37.wikispaces.com/Proiect+e-vacanta+-linkuri
giulia37.wikispaces.com/Proiect+e-vacanta+-surse+de+informare
giulia37.wikispaces.com/Sondaj+de+opinie
www.zoomerang.com/Survey/WEB22EFTY2MBCB

 

prof. Iuliana Blăjan

Școala Gimnazială Constantin Ioan Motaș, Mediaș (Sibiu) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/iuliana.blajan

Articole asemănătoare