Educația pentru sănătate – între cerințe și posibilități de realizare

Scopul educației pentru sănătate în învățământul românesc actual este de a asigura acțiuni coerente de calitate, ancorate în mod real și eficient în realitatea de zi cu zi. Tot mai mulți copii și tineri adoptă un stil de viață nesănătos față de ei înșiși și față de cei din jur, de cele mai multe ori ca urmare a unei informări deficitare sau ca răspuns la avalanșa de produse alimentare nesănătoase popularizate excesiv în magazine, în media, pe site-uri comerciale…

„Sănătatea nu este numai o problemă individuală, ci privește tot atât de mult societatea în întregime, sănătatea nu este totul, dar fără sănătate, totul este nimic.” (A. Schopenhauer )

Pentru a pregăti copilul pentru o viață sănătoasă, responsabilitatea revine deopotrivă școlii, părinților, dar și societății civile. Obiectivul de bază al educației pentru sănătate în învățământul primar constă în formarea și dezvoltarea în rândul micilor școlari a unei concepții și a unui comportament igienic, scopul apărării sănătății, dezvoltării armonioase și fortificării organismului, adaptării lui la condițiile de mediu natural și social.

Opționalul, „Educația pentru sănătate”, derulat la nivelul claselor primare cu aprobarea Ministerului Educației Naționale, s-a dovedit foarte eficient și atractiv pentru copii, prin suportul de curs bine structurat, care are rolul nu doar de a informa, ci și de a forma obiceiuri sănătoase, priceperi și deprinderi de igienă personală, de petrecere a timpului liber în mod responsabil pentru recreere și odihnă.

În cadrul orelor de dirigenție sau în săptămâna Școala altfel, se pot desfășura activități de educație pentru sănătate folosind o serie de metode activ-participative, care oferă posibilitatea elevilor de a se implica mai interesați la propria lor formare. Astfel de metode ar fi :

Jocul de rol:  Două sau mai multe persoane joacă după un scenariu prestabilit: un copil mănâncă un sandviș cu mâinile murdare. Ceilalți copii trebuie să-l convingă că se poate îmbolnăvi. Alt scenariu: doi copii trebuie să-și determine un coleg să nu se mai joace la calculator în timpul liber și să meargă pe un teren de fotbal sau handbal. Cu ce argumente îl pot convinge?

Brainstorming-ul: Este o tehnică de strângere de informații , de stimulare a creativității, de deschidere a comunicării. Se creează o situație de lucru: elevii pot fi împărțiți pe echipe și puși să alcătuiască un meniu sănătos pentru micul dejun. Câștigă echipa care a ales cel mai echilibrat meniu.

Folosirea simțurilor: Un copil este legat la ochi și pus să detecteze alimentul proaspăt sau alterat.

Chestionarul: Elevilor li se cere să răspundă la o serie de întrebări care să pună în valoare adoptarea unor obiceiuri de igienă personală corecte. El  poate fi realizat oral , inițial elevii stând în picioare și așezându-se jos ori de câte ori au răspuns greșit la o întrebare. Câștigă cel care a rămas în picioare  până la sfârșit, rezultând că nu a încălcat nicio regulă în ceea ce privește stilul de viață sănătos.

La nivelul școlii noastre, Școala Gimnazială „Mihail Drumeș” Balș, se desfășoară anual proiecte educative pe teme de educație pentru sănătate în parteneriat cu cabinetul medical școlar, cu Serviciul de Ambulanță Olt, cu cabinete medicale și stomatologice din oraș.

Unul din proiectele care s-a bucurat de mare succes în rândul școlarilor mici a fost Proiectul Educativ „Cum acordăm primul ajutor?” Activitățile s-au desfășurat în parteneriat cu Serviciul de Ambulanță Olt și au avut caracter practic. Au fost efectuate demonstrații de dezinfectare și pansare a unei plăgi, oprirea sîngerărilor cu garoul, imobilizarea brațului rupt sau a piciorului fracturat apoi pe rând elevii voluntari au pus în practică cele observate. Au învățat ce substanțe se folosesc pentru dezinfectare, cât timp se ține garoul etc.

În cadrul săptămânii „Să știi mai multe, să fii mai bun!”, am organizat activități de educație pentru sănătate la care au participat medicul și asistentele de la cabinetul medical școlar. Activitățile au avut un rol informativ, dar și formativ. Elevii au primit pliante despre importanța igienei mâinilor pentru prevenirea hepatitei virale A, au participat la concursuri de educație pentru sănătate. Au fost organizate și activități de preparare a unor rețete simple: suc natural de fructe, salate de fructe și salate de legume, cea mai importantă etapă în realizarea acestor preparate fiind spălarea corectă a mâinilor, a produselor și a vaselor în care se prepară. Cu foarte mult entuziasm, elevii au realizat machete cu Piramida alimentației sănătoase, cunoscând ponderea pe care trebuie să o aibă unele alimente în hrana de zi cu zi.

Un stil de viață sănătos presupune și multă mișcare. Elevii școlii noastre au fost implicați în activități de petrecere eficientă a timpului liber și în zilele de sâmbătă sau duminică: concursuri de atletism, de biciclete, fotbal, handbal, drumeții prin pădurile din zonă și alte jocuri de mișcare. Au fost încântați că nu s-au plictisit (ca acasă) și că au uitat de telefoane și tablete, au legat noi prietenii, au petrecut timpul într-un mod solicitant, dar plăcut.

prof. Elena Cîrceanu

Școala Gimnazială Mihail Drumeș, Balș (Olt) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/elena.circeanu

Articole asemănătoare