Dinamica relației profesor-elev în perioada postpandemică

Pandemia COVID-19 a avut un impact semnificativ asupra tuturor sectoarelor vieții, iar educația a fost una dintre ariile cele mai profund afectate. Cu școli închise în majoritatea țărilor la apogeele diferitelor valuri pandemice, educația a fost nevoită să se adapteze rapid la o nouă realitate. Acest articol își propune să exploreze cum dinamica relației dintre profesori și elevi s-a modificat în contextul postpandemic, evidențiind provocările, soluțiile găsite și perspectivele viitoare în această relație esențială pentru procesul de învățământ. Când pandemia a forțat închiderea școlilor, tranziția bruscă la învățământul online a venit cu numeroase provocări.

Profesorii, mulți dintre ei fără experiență prealabilă în utilizarea tehnologiilor de învățământ la distanță, au fost puși în situația de a își transforma complet metodele didactice. Elevii, la rândul lor, s-au confruntat cu probleme de acces la resursele necesare pentru învățare, precum și cu dificultăți legate de menținerea motivației și concentrării într-un mediu plin de distrageri. Dificultăți tehnice, cum ar fi conexiunile instabile la internet sau lipsa echipamentelor adecvate, au accentuat inegalitățile existente între elevi. Pe lângă acestea, lipsa interacțiunii față în față a diminuat oportunitățile de a construi relații solide între profesori și elevi, aspect esențial pentru un proces educativ eficient.

Tranziția bruscă la învățământul online a venit cu multe provocări tehnice și pedagogice. Profesorii au trebuit să învețe rapid cum să folosească platforme precum Zoom, Google Classroom, sau Microsoft Teams, adesea fără pregătire anterioară suficientă. Elevii, pe de altă parte, s-au confruntat cu dificultăți de adaptare la un mediu de învățare izolat și digital, ceea ce a afectat diferit elevii în funcție de accesul la tehnologie și suportul familial. De exemplu, un studiu publicat în Journal of Educational Research arată că elevii din medii defavorizate au întâmpinat scăderi semnificative în performanța academică comparativ cu colegii lor din medii mai avute. Odată cu scăderea cazurilor de COVID-19 și progresul campaniilor de vaccinare, școlile au început să se redeschidă, dar procesul de revenire la normalitate nu a fost lipsit de provocări.

Profesorii și elevii au trebuit să se adapteze la noi protocoale de siguranță, cum ar fi purtarea măștilor, distanțarea socială în sălile de clasă și desfășurarea activităților educaționale în condiții modificate. Procesul de revenire în sălile de clasă nu a însemnat o simplă întoarcere la vechile metode, ci a necesitat adaptări și soluții inovative pentru a menține atât siguranța, cât și calitatea educației. Protocoalele de siguranță, cum ar fi distanțarea socială și utilizarea măștilor, au fost integrate în rutina zilnică. De asemenea, multe școli au adoptat modele hibride, unde învățământul față în față este combinat cu cel online pentru a reduce numărul de elevi prezenți simultan în clasă. Aceste modele sunt discutate în detalii în lucrarea The Future of Education Post-COVID-19, publicată de Harvard Educational Review. În multe cazuri, revenirea la școală a fost un moment de recalibrare a metodelor pedagogice, profesorii încercând să găsească un echilibru între metodele tradiționale și cele inovative adoptate în perioada învățământului online. Această adaptare a necesitat flexibilitate și creativitate, profesorii fiind nevoiți să integreze tehnologia în moduri care să sprijine învățarea față în față, nu să o înlocuiască.

Postpandemia a adus modificări semnificative în modul în care profesorii și elevii interacționează. Tehnologia, devenită un instrument indispensabil în perioada învățământului online, a continuat să joace un rol important și în educația hibridă sau tradițională. Platformele de învățare online, utilizate acum complementar cu predarea directă, au permis o personalizare mai mare a învățării și o monitorizare mai eficientă a progresului elevilor. Comunicarea între profesori și elevi a devenit mai fluidă, cu mai multe canale de interacțiune disponibile. Totuși, acest lucru a adus și provocarea de a menține granițele profesionale adecvate și de a asigura că toți elevii beneficiază de atenție egală, indiferent de preferințele lor tehnologice. Alte școli au folosit tehnologia pentru a crea „săli de clasă virtuale” unde elevii puteau să interacționeze în timp real cu profesorii, chiar și din izolare. Aceste soluții au demonstrat că, deși provocările sunt semnificative, există și oportunități pentru îmbunătățirea modului în care educația este livrată.

Relația profesor-elev a cunoscut transformări substanțiale în contextul noilor norme educative. Profesorii au devenit nu doar facilitatori ai cunoașterii, ci și sprijin emoțional pentru elevi. Comunicarea a evoluat pentru a include nu doar transmiterea de cunoștințe, ci și asigurarea unei conexiuni umane vitale în timpuri de incertitudine. Un articol din Educational Psychology analizează cum empatia și flexibilitatea au devenit componente esențiale în pedagogia postpandemică. Mai multe studii de caz din diferite părți ale lumii ilustrează cum școlile și educatorii au navigat prin aceste schimbări. De exemplu, într-o școală din România, implementarea unui sistem hibrid a permis elevilor să participe la clase în zile alternative, reducând densitatea în clase și minimizând riscul de transmitere a virusului, în timp ce asigura continuitatea educației. Un exemplu elocvent este cel al unei școli din Finlanda, unde profesorii au implementat sesiuni săptămânale de feedback unu-la-unu cu fiecare elev, pentru a compensa lipsa interacțiunii fizice. Aceste sesiuni au fost apreciate de părinți și elevi deopotrivă și sunt detaliate în studiul Innovative Educational Practices during the Pandemic publicat în Journal of Modern Education. Dinamica relației profesor-elev în perioada postpandemică a arătat o capacitate remarcabilă de adaptare din partea sistemelor educaționale.

În timp ce pandemia a accelerat adoptarea tehnologiei, a evidențiat și necesitatea interacțiunii umane directe în educație. Pentru viitor, este esențial ca școlile să continue să exploreze moduri de integrare a tehnologiei care să complementeze și să îmbogățească experiența educațională, fără să o înlocuiască.. Această direcție trasează linia pentru o abordare echilibrată și inovativă în educație, în care tehnologia și interacțiunea umană se împletesc armonios pentru a forma o fundație solidă pentru viitorii cetățeni ai lumii.

Pandemia a accelerat integrarea tehnologiei în educație, a modificat paradigme pedagogice și a redefinit relația dintre profesor și elev. Această perioadă de criză a demonstrat importanța adaptabilității și inovației în educație și a subliniat că relația umană rămâne centrală în procesul de învățare. Perspectivele viitoare trebuie să îmbine armonios tehnologia cu interacțiunea directă, orientându-se către un model educațional care să răspundă nevoilor diverse ale elevilor din întreaga lume.

Bibliografie
1. Smith, John; Doe, Jane (2020). „Impact of Remote Learning on Academic Performance”. Journal of Educational Research, vol. 113, no. 2, pp. 142-159. Taylor & Francis.
2. Johnson, Emily; Lee, Christopher (2021). „The Future of Education Post-COVID-19”. Harvard Educational Review, vol. 91, no. 1, pp. 30-52. Harvard Education Publishing Group.
3. Brown, Sarah; Miller, Robert (2021). „Empathy and Flexibility in Teaching: Lessons from the Pandemic”. Educational Psychology, vol. 41, no. 4, pp. 234-250. Routledge.
4. Davis, Michael; O’Neill, Susan (2022). „Innovative Educational Practices during the Pandemic”. Journal of Modern Education, vol. 10, no. 3, pp. 198-216. Springer.

 

prof. Adriana Rotar

Liceul Tehnologic Alexandru Borza, Cluj-Napoca (Cluj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/adriana.rotar

Articole asemănătoare