Antecedente privind problematica educației pentru securitate personală la nivel național și internațional

Provocările în materie de securitate și siguranță se numără printre cele mai presante probleme din epoca modernă, provocări precum siguranța rutieră, situațiile de urgență, violența și dezastrele ecologice au impact asupra vieții a milioane de copii din întreaga lume. Prevenirea și intervenția timpurie reprezintă modalitățile cele mai fiabile și mai rentabile de a sprijini școlile în furnizarea consecventă a predării și a învățării într-un mediu care este sigur din punct de vedere fizic și social.
Având în vedere că, în fapt, curriculumul impune copiilor preșcolari și școlari să petreacă un număr mare de ore în decursul unei zile în perimetrul instituțional școlar, proporțional cu această perioadă a crescut și gradul de risc la care sunt aceștia expuși și, totodată, răspunderea civilă și penală a cadrelor didactice pentru integritatea fizică și psihică a acestora.

În acest sens, este imperios a întări colaborarea instituțiilor școlare cu autoritățile centrale și locale în domeniul siguranței publice și a situațiilor de urgență în vederea prevenirii apariției unor evenimente negative. Ca atare, soluțiile la provocările de securitate contemporane necesită o gamă largă de actori care operează pe mai multe niveluri de educație.

Privitor la necesitatea Educației Rutieră, în anul 2008, Ministerul Internelor și Reformei Administrative-Inspectoratul General al Poliției Române și Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului- Departamentul învățământului preuniversitar au înființat programul ”Patrulele şcolare de circulaţie”, în baza dispoziţiilor capitolului 9 din Rezoluţia de ansamblu R.E.1 pentru aplicarea Convenţiei asupra circulaţiei rutiere, încheiată la Viena în 1968, pe care România a ratificat-o prin Decretul 328/1980, precum şi ale art.29 alin.(2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Patrula şcolară de circulaţie reprezintă o formă concretă de educaţie rutieră prin care elevii pot transpune în practică, în condiţii reale de trafic, cunoştinţele privind circulaţia pe drumurile publice, însuşite în timpul activităţilor educative formale şi non-formale cu tematică rutieră. Organizarea patrulelor şcolare de circulaţie are drept scop realizarea unui cadru instituţional care să asigure siguranţa deplasării copiilor pe drumurile publice spre și dinspre perimetrul unităţilor de învăţământ şi al altor locaţii destinate activităţilor cu caracter educativ pentru prevenirea implicării acestora în accidente de circulaţie, dar și în alte contexte.

În anului 2015, s-a derulat rogramul naţional ,,Şcoala Siguranţei Tedi”, implementat de Poliţia Română în parteneriat cu Ministerul Educaţiei Naţionale şi cu Tymbark Maspex România cu scopul de a informa elevii claselor I asupra potenţialelor pericole specifice vârstei lor şi de a le furniza soluţii pentru gestionarea acestora. Obiectivele programului au fost:

  • educarea și îmbunătățirea siguranței copiilor care își încep activitatea în școală (clasele I);
  • transmiterea cunoștințelor referitoare la siguranța pe străzi, la școală și acasă necesare elevilor de clasa I şi însuşirea de către aceștia a informaţiilor care îi ajută să evite şi să reacţioneze corect şi prompt în cazul pericolelor;
  • educarea părinților în vederea protejării copiilor împotriva pericolelor;
  • îndreptarea atenției învățătorilor și a directorilor din școlile primare asupra necesității de educare a copiilor în domeniul siguranței.

Un alt proiect inițiat de Poliția Română în colaborare cu Organizația ”Salvați copiii”, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Dâmbovița și Inspectoratul Școlar Județean Dâmbovița este ”Împreună putem schimba lumea!”. Acest proiect s-a derulat în anul 2017 și a avut ca scop inițierea preșcolarilor în adoptarea unui comportament civic, specific unei societăți democratice- activ, liber, responsabil, tolerant, deschis.

Cel mai important eveniment al lunii septembrie pentru elevi rămâne, fără îndoială, începerea anului şcolar. În scopul asigurării unui climat propice procesului educaţional, în cadrul căruia copiii să poată desluşi netulburaţi tainele învăţăturii, Poliţia Română a derulat, la nivel naţional, Campania „Şcoala în siguranţă”. În cadrul proiectului, au fost organizate activităţi de informare în unităţile de învăţământ astfel încât elevii să înţeleagă importanţa adoptării unei conduite corecte pe drumurile publice, să fie toleranţi şi să manifeste respect reciproc în relaţiile cu colegii şi cadrele didactice şi, de asemenea, să aibă o atitudine non-violentă în cazul apariţiei unor conflicte.

Pe parcursul a patru luni din anul 2015, Poliția Română, prin Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității, a derulat campania de prevenire a victimizării minorilor „Creativi și preventivi’’, implicând membrii cursurilor artistice și științifice de la Palatul Național al Copiilor din Constanța. În cadrul acestei campanii au fost organizate sesiuni de informare preventivă susținute de către ofițerii I.C.P.C. privind siguranța copiilor în diverse contexte și anume: acasă, pe stradă, la școală și în mediul online, având ca beneficiari peste 100 copii ce frecventează cursurile Palatului Culturii din Constanța.

De asemenea, vom expune mai jos, cu titlul exemplificativ, și alte proiecte sau campanii promovate de către Poliția Română în colaborare cu unitățile școlare demne a fi menționate:

– Proiectul „Vara pe uliță” s-a derulat în perioada 3 iulie-11 august 2017 în București și a avut drept scop creşterea gradului de informare a copiilor prin derularea de activităţi interactive, discuţii şi jocuri pe problematica prevenirii victimizării minorilor în timpul vacanţei;
– Proiectul “Împreună” s-a desfășurat în București la Școlii Gimnazială Ferdinand I, în semestrul II al anului școlar 2015-2016 și în anul școlar 2016-2017, a constat într-o serie de sesiuni de informare, dezbateri și activități interactive cu elevii și patru sesiuni de formare în managementul conflictelor cu profesorii din școală;
– Proiectul ,,Educație pentru siguranță” iniţiat de către I.C.P.C. şi dezvoltat în colaborare cu S.A.P.C. Bucureşti, Direcţia Rutieră şi Brigada Rutieră a Capitalei, D.C.C.O. şi structurile subordonate în anul 2017, a avut ca scop informarea preventivă antivictimală şi antidelictuală a elevilor din ciclul primar şi liceal;
– Proiectul „Ora de educație rutieră” a fost înfințat în anul 2017 și funcționează până în prezent, este organizat de Asociaţia EDIT şi Asociaţia Împreună Pas cu Pas, în parteneriat cu Primăria Capitalei prin PROEDUS (Centrul de proiecte educaționale și sportive), proiectul promovează importanţa respectării regulilor de circulaţie rutieră şi trage un semnal de alarmă cu privire la consecinţele nerespectării acestora mai ales în proximitatea şcolilor și a grădinițelor. ”Ora de educaţie rutieră” durează 50 de minute şi va fi susţinută de către echipe formate din 3 studenţi ai Facultăţii de Psihologie, împreună cu un agent de poliţie și cadrul didactic care coordonează clasa sau grupa de copii.
– În cadrul programului Școala Altfel, poliţiştii de pe întreg teritoriul ţării au organizat întâlniri, acţiuni şi concursuri în unităţile de învăţământ, cu o tematică diversificată, începând de la prevenirea absenteismului şi abandonului şcolar, continuând cu creşterea gradului de siguranţă al copiilor prin prevenirea faptelor cu violenţă, finalizând cu principalele reguli de circulaţie ce trebuie respectate pe drumurile publice. Această serie de acţiuni se înscrie în demersul organizat la nivel naţional de Inspectoratul General al Poliţiei Române, în colaborare cu Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.

Bibliografie

1. Kindergarten Curriculum, Council of Experts of the Republic of Slovenia for General Education, 18 martie 1999, Ljubljana.
2. Maslow, Abraham, 1943, A Theory of Human Motivation , Originally Published in Psychological Review, 50, 370-396.
3. Marty, Pierre, 1990, La Psychosomatique de l ‘adulte, Presses Universitaires de France, Paris.
4. Ministerul Internelor şi Reformei Administrative şi Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, 2007, Protocolul privind organizarea şi desfăşurarea pregătirii în domeniul situaţiilor de urgenţă a copiilor şi a elevilor din învăţământul preuniversitar.

 

prof. Ioana Cristina Coșan

Grădinița Cuvioasa Parascheva, Iași (Iaşi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.pisla

Articole asemănătoare