Istoria pedagogiei ne oferă o panoramă amplă asupra felului în care oamenii au înțeles, de-a lungul timpului, educația – atât ca știință, cât și ca practică socială. Dincolo de metode și teorii, pedagogia este o reflecție profundă asupra umanității, o expresie a valorilor pe care dorim să le cultivăm în generațiile viitoare. În acest context, vocile marilor pedagogi reprezintă nu doar repere teoretice, ci și surse de inspirație pentru practicienii educației de azi.
Argumentarea și dezbaterile – metode de învățare interactive bazate pe comunicare
Utilizarea tehnicilor bazate pe argumentare, care provoacă învățarea prin acțiuni și reflecție, este eficientă, deoarece elevii obțin cunoștințe printr-un efort propriu de gândire, învață să susțină opiniile proprii prin argumente, să analizeze argumentele celorlalți și să le contracareze prin contraargumente, să decidă schimbarea atitudinilor în funcție de puterea de convingere a argumentelor.
Individualizarea și diferențierea instruirii – Zona proximei dezvoltări
Abordarea instruirii prin individualizarea și diferențierea instruirii este una esențială în pedagogia modernă, punând accentul pe adaptarea procesului de predare-învățare la particularitățile fiecărui elev. Individualizarea instruirii se referă la adaptarea procesului educațional la caracteristicile individuale ale fiecărui elev: ritm de învățare, stil cognitiv, nivel de dezvoltare, interese, nevoi specifice cu accent pe unicitatea elevului. Diferențierea instruirii reprezintă adaptarea metodelor, conținuturilor, strategiilor și evaluării pentru grupuri de elevi cu caracteristici similare (ex: nivel de performanță, stiluri de învățare, interese). Iar acccentul cade pe diversitatea clasei.
Să te cunoști ca să te poți înălța. Rolul consilierii educaționale în formarea elevului din învățământul primar
Educația modernă pune tot mai mult accent pe dezvoltarea holistică a copilului – nu doar pe dimensiunea cognitivă, ci și pe cea afectivă, relațională și socială. Într-un context marcat de suprasolicitare emoțională, accelerare informațională și slăbirea coeziunii familiale, consilierea psihopedagogică devine un instrument vital pentru asigurarea unei dezvoltări echilibrate. Conform cercetărilor actuale (Cosmovici & Iacob, 1999; Goleman, 2006), stima de sine, autocontrolul și capacitatea de relaționare trebuie cultivate încă din primii ani de școală.
Creșterea eficienței și eficacității feedbackului pentru elevi
Feedbackul eficient presupune ca o persoană să aibă un obiectiv, să întreprindă acțiuni pentru a-l atinge și să primească informații relevante despre performanța sa în raport cu obiectivul. Un feedback eficient este concret, specific și util; oferă informații aplicabile. Feedbackul, asemenea evaluării, compară standardele și așteptările cu performanța reală a elevilor pentru a evalua calitatea muncii. Totuși, scopul feedbackului diferă de cel al evaluării prin faptul că urmărește să evidențieze acele aspecte ale performanței care îndeplinesc standardele și așteptările, mai degrabă decât să noteze performanța.
Integrarea educației STEAM în contextul cerințelor educaționale speciale: o abordare interdisciplinară pentru incluziunea educațională și dezvoltarea competențelor secolului XXI
Educația STEAM (știință, tehnologie, inginerie, arte și matematică) constituie o paradigmă pedagogică emergentă ce urmărește integrarea coerentă și interdisciplinară a acestor domenii, cu scopul de a stimula gândirea creativă, raționamentul critic, precum și dezvoltarea competențelor de rezolvare a problemelor. Componenta artistică adăugată structurii tradiționale STEM acționează ca un catalizator educațional, contribuind la facilitarea înțelegerii unor concepte complexe și la sporirea atractivității și accesibilității procesului de învățare, în special pentru elevii care manifestă cerințe educaționale speciale (CES).
Lecții vii în lumi virtuale – Minecraft Education în școala românească
Minecraft Education este, fără îndoială, una dintre cele mai captivante resurse digitale pe care le-am descoperit ca profesor de informatică și TIC. Am avut ocazia să o explorez atât ca instrument de predare, cât și ca mediu de învățare colaborativă, și pot spune cu entuziasm că este mult mai mult decât un simplu joc. Cu ajutorul acestei platforme, lecțiile se pot transforma în adevărate aventuri logice și creative. Elevii se conectează rapid la ideea de a programa în MakeCode sau de a construi structuri logice cu redstone – pentru ei, nu este doar „teorie”, ci o provocare reală, captivantă, care le pune mintea la contribuție.
Rolul proiectelor eTwinning în dezvoltarea competențelor cheie. Proiectul „Let’s travel to Auckland!”
Într-o lume în care conexiunile globale devin esențiale, educația trebuie să țină pasul, pregătind tinerii nu doar cu informații, ci cu abilități concrete pentru viitor. La Liceul Teoretic „Dimitrie Bolintineanu” din București, Sector 5, am făcut un pas important în această direcție. Alături de partenerii noștri de la Liceul „Van Gogh” din Franța, am lansat proiectul eTwinning „Let’s travel to Auckland!”, o inițiativă ambițioasă care a transformat sala de clasă într-o poartă către cultura neozeelandeză. Pe parcursul anului școlar 2024-2025, acest proiect a devenit un veritabil pod educațional, consolidând competențele lingvistice, culturale și digitale ale elevilor noștri, stimulând în același timp colaborarea europeană și un puternic spirit civic. Sub atenta noastră coordonare, elevii au îmbrățișat cu entuziasm rolul de exploratori culturali. Nu a fost o simplă acumulare de informații, ci o explorare activă și interactivă.
Eseu asupra inteligenței emoționale și a inteligenței logico-matematice în informatică
Sistemul educațional tradițional pune accent pe activitățile tipice,fundamentale:scris,citit,socotit,fără a ține cont din păcate de imaginație, creativitate, culori. Doar în ultima perioadă cercetătorii au ajuns la concluzia că viața emoțională a copilului are un impact semnificativ atât în rezultatele obținute la școală cât și în comportamentul în societate. Complexitatea societății contemporane face ca inteligența în contextul educației să fie insuficientă pentru rezolvarea unor probleme actuale. Inteligența este o calitate a întregii activități mintale,ca expresie a organizării superioare a tuturor proceselor psihice, inclusiv a celor afectiv-motivaționale. Ea apare astfel ca sistem de însușiri proprii și la fiecare om se manifestă în calitatea activității intelectuale. Când unii psihologi au început să scrie despre inteligență, s-au concentrat pe aspectele cognitive,iar alții au început să se concentreze pe abilitățile afective.
Prevenirea utilizării inteligenței artificiale în cadrul orelor de limbă și comunicare
Într-o eră digitalizată în care tehnologia modelează profund toate domeniile vieții, educația nu face excepție. Inteligența artificială devine tot mai prezentă în procesul educațional, oferind numeroase resurse didactice, dar generând și noi provocări. În România, mulți elevi recunosc că apelează la instrumente de tip ChatGPT pentru a se documenta și a-și rezolva temele. Această situație ridică problema serioasă că temele de compunere realizate acasă pot să nu reflecte munca creativă și originală a elevilor. În acest context, se impune adoptarea unor strategii didactice care să asigure autenticitatea temelor și să integreze activități de cercetare bibliografică utile.