Avantajele eTwinning

Luând în considerare interesul meu în metodele moderne de predare a limbii engleze, precum proiectele și pasiunea mea pentru tehnologiile digitale, mi se pare necesar să abordez tema proiectelor eTwinning în studierea limbii engleze și nu numai. În plus, în ultimii zece ani școlari, am observat că elevii mei au dezvoltat o curiozitate aparte pentru acest tip de proiecte. În același timp, există o nevoie acută de a utiliza computerul în orele de limba engleză în societatea noastră. Procesul nostru de predare ar putea fi de un real ajutor dacă am integra metodele de tehnologie în cadrul orei pentru a capta atenția elevilor, pentru a-i încuraja să studieze o limbă străină în mod activ și pentru a-i conecta la contextul actual.

Conform studiilor și opiniilor expert, dintre care menționăm ,,Learning with eTwinning” (2007)[1], există numeroase avantaje în aplicarea proiectelor etwinning, atât în pentru profesori de limba engleză, dar și de alte discipline, elevi, cât și școală. Astfel, școlile beneficiază de vizibilitate și recunoaștere la nivel european, obținerea unui Certificat de calitate, realizarea de conexiuni și parteneriate cu școli europene, promovarea școlii în comunitatea locală, prin colaborarea în proiecte internaționale, obținerea de autenticitate prin proiecte în procesul învățării.

Printre beneficiile profesorilor în accesarea platformei eTwinning și realizarea de proiecte, se pot enumera: acordarea Certificatului de calitate Național și/sau European dacă dau dovada unui proiect de calitate, obținerea unui nou certificat, cel de ,,Awarded eTwinner” alături de profilul lor pe platforma eTwinning, introducerea părinților, elevilor, vizitatorilor și a membrilor eTwinning pentru a vedea vedea rezultatele sau produsele proiectului introduse de profesori sau elevi pe Twinspace-ul proiectului. Astfel, profesorii pot menține părinții informați cu privire la stadiul proiectului. Totodată, profesorii pot experimenta proiecte și cursuri furnizate de etwinning fără teama unor consecințe. Cu cât exersează mai mult pe eTwinning, cu atât mai mult vor experimenta cursuri și evenimente de formare, proiecte noi și diverse laboratoare .  Profesorii implicați în eTwinning au șansa de a  interacționa cu o varietate de cadre didactice din Europa și nu numai, pot lucra în activități cross-curriculare, își pot îmbogăți experiența personală și educațională. Ei pot alege un proiect potrivit pentru ei, indiferent de disciplina pe care o predau, nivelul sau vârsta elevilor. Toate proiectele sugerate se află în secțiuni diferite, conform vârstei elevilor, ulterior fiind aleasă și tema proiectului de către profesori.

De asemenea, elevii vor putea învăța prin metoda „earning by doing”, vor deveni mai independenți și mai încrezători după mai multă experiență, vor învăța să comunice mai bine în engleză sau altă limbă de circulație internațională. Vor învăța vocabular nou și pot să își îmbunătățească gramatica și comunicarea orală și scrisă în acea limbă. Proiectele le dezvoltă motivația, entuziasmul, sensibilitatea, înțelegera și imaginația. Ei au posibilitatea de a-și îmbunătăți și abilitățile de utilizare a Internetului și calculatorului în scop academic și au șansa de a comunica cu copii din alte țări de vârste apropiate, ce au interese comune. Astfel, ei își vor dezvolta și abilitățile de comunicare și lucru în echipă, comunicarea și cooperarea interculturală, vor învăța despre toleranță și respectarea culturii altor națiuni, își vor crește stima de sine și mândria de a fi cetățeni europeni.

Așadar, obiectivele fundamentale ale  platformei eTwinning constau în colaborarea profesorilor și oferirea de bune practici, precum și dezvotarea celor mai bune abilități, dincolo de limitele tradiționale. eTwinning oferă posibilitatea de a învăța de la profesori din întreaga Europă și nu numai, cu scopul de a încuraja și a motiva profesorii și elevii să colaboreze. Elevii vor putea să învețe nu doar disciplina pe care o studiază, ci își vor putea dezvolta competențele lingvistice și vor înțelege diferențele culturale.

Datorită aplicării cu succes a proiectelor eTwinning pe o perioadă de unsprezece ani, am decis să îmi extind contribuția prin aplicarea și realizarea unui proiect Erasmus+. Totul a pornit de la colaborarea cu succes cu un cadru didactic din Franța în cadrul a două proiecte etwinning și continuarea de a aplica împreună pentru un proiect Erasmus+. Acesta a fost aprobat în 2017 și s-a derulat cu succes pe o perioadă de 2 ani, obținând certificatul de „Bonne Pratique” din partea Agenției Franceze. După un an, am aplicat alături de aceeași profesoară pentru un alt proiect Erasmus+ și eTwinning. Pot afirma că proiectele eTwinning și platforma eTwinning mi-au deschis o ușă în cariera mea și în îmbunătățirea abilitățor mele de predare, reprezintă o comunitate aparte, în care poți colabora cu cadre didactice dedicate din întreaga Europă. Platforma eTwinning oferă o diversitate de cursuri, seminare, conferințe, participare la proiecte în limba engleză, spaniolă, germană, indiferent de gradul de cunoaștere a acestor limbi și posibilitatea de a găsi parteneri atât pentru proiecte eTwinning, cât și Erasmus+.

Bibliografie
Gillian, A. et al. (2007) Learning with eTwinning. A handbook for teachers-2007, Brussels: Central Support Service for eTwinning European Schoolnet  Centre for Staff and Learning Development.
Istrate, O. et al. (2013) Rolul proiectelor educaționale realizate prin parteneriate școlare internationale. Raport preliminar eTwinning RO12. București, TEHNE- Centrul pentru Inovare în Educație. Online: etwinning.ro/eTw_RO12_raport_preliminar.pdf
elearning.ro/avantajele-platformei-de-invatare-etwinning
schooleducationgateway.eu/ro/pub/resources/tutorials/etwinning–the-largest-commun.htm

 

prof. Oana Lungu

Liceul Teoretic, Codlea (Braşov) ,
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/oana.lungu

Articole asemănătoare