Abandonul școlar – motiv de îngrijorare

Abandonul școlar a ajuns o problemă destul de gravă cu care se confruntă societatea noastră și constă în încetarea frecventării școlii, părăsirea sistemului educativ înaintea încheierii actului de studii început. Este considerat ultima fază a insuccesului școlar. Care sunt efectele abandonului școlar? Simplu: în timp, apare lipsa calificării profesionale indispensabilă, utilă pentru integrarea în societate, deci viitori șomeri, care pe termen mediu și lung reprezintă o sursă de dificultăți sociale, deci nu se vor adapta la mediul socio-profesional iar mai departe toate acestea vor duce în timp la imposibilitatea exercitării așa cum ar trebui a rolului de părinte dar și de cetățean și de membru al comunității.

Posibilele cauze care determină apariția abandonului școlar sunt:

  • Școli din zone defavorizate (izolate, sărăcie) la care se adaugă lipsa motivației pentru elevii de gimnaziu mai ales dar și a oportunităților socio-profesionale oferite pentru absolvenți;
  • Sărăcia comunităților din zonele defavorizate limitează posibilitățile părinților de a oferi copiilor resursele necesare educație, (îmbrăcăminte, încălțăminte, rechizite), preferând să-i folosească la muncă în gospodării pentru asigurarea traiului de zi cu zi;
  • Atitudinea familiei în raport cu școala datorate, dezamăgirile personale „lipsei de carte” – analfabetism sau semianalfabetism al părinților care va încuraja abandonarea școlii;
  • Migrarea forței de muncă îi afectează tot mai tare pe elevi, care fie își urmează familia, fie sunt lăsați în grija unor rude sau prieteni apropiați care se vor ocupa superficial sau deloc de viața şcolară a copiilor, vor conduce astfel la dezorientarea elevilor, îndepărtarea lor de mediul educațional, în final la abandon şcolar;
  • Un rol hotărâtor în cauzele de abandon școlar îl are și climatul familial, astfel, dezorganizarea vieții de familie, consecință a divorțului, ori un climat conflictual sau lipsa de autoritate a părinților, atitudinea rece, indiferență sau dimpotrivă tiranică, familii monoparentale;
  • Anturajul de proastă calitate, dorința de-a scăpa de sub tutela educațională sau familială, reprezintă un factor negativ în viața elevului, el poate ajunge să fumeze, să consume băuturi alcoolice, să consume droguri, să fure sau să chiulească de la şcoală;
  • Încredere scăzută în educație datorită modelului educațional oferit de părinți, frați mai mari care pot fi mai influenți;
  • Probleme întâmpinate de copiii care părăsesc sistemul de învățământ românesc și apoi se întorc dar nu se mai pot acomoda cerințelor școlare;
  • Uneori apare mariajul timpuriu, așa zisul „furt de fete” sau împiedicarea instruirii în rândul fetelor în comunitățile de etnici rromi cu obiceiuri și tradiții specifice.

Iată cum poate fi descris copilul care abandonează școala:

  • îi lipsește motivația școlară;
  • are dificultăți de învățare;
  • are o rată a absenteismului mare;
  • are rezultate școlare slabe;
  • are imagine de sine scăzută;
  • este izolat față de colegi;
  • îi lipsesc achizițiile în zona autocunoașterii;
  • este incapabil să se adapteze la mediul școlar;
  • manifestă dezechilibru emoțional survenit în urma lipsei părinților de acasă sau a lipsei unui control parental;
  • cerințe educaționale speciale;
  • stare de sănătate precară;
  • manifestă comportamente deviante (agresivitate fizică și verbal, tendințe de vagabondaj, consum de alcool, tutun sau alte substanțe interzise);
  • provine din medii sociale, sărace;
  • lipsa frecventării grădiniței;
  • lipsa unui model educațional din familie.

Ce înseamnă… prevenirea, intervenția?

Prevenirea! Îmbunătățirea accesului egal la educație de la vârstă fragedă, introducerea unor măsuri menite să garanteze participarea copiilor la orele de curs (dreptul la șanse egale).

Intervenția! Îndrumări, sprijin pentru elevi, strângerea legăturilor cu părinții atunci când apar semne ca: absențe nemotivate, scăderea performanțelor școlare.

Ce măsuri putem lua pentru a preveni abandonul școlar? Școala, cadrele didactice au un rol important în identificarea elevilor care ar putea fi puși în situația de abandon școlar, chiar dacă nu pot influența factorii de natură individuală (economic, social, cultural ) sau familială, însă pot găsi soluții care pot duce la diminuarea sau reducerea abandonului, precum:

  • Să se evite supraîncărcarea școlară;
  • Activitățile școlare să fie cât mai diverse dar și atractive;
  • Organizarea unor activități extrașcolare care să atragă elevii;
  • Stabilirea și aplicarea unor programe de recuperare pentru cei cu rezultate slabe la învățătură;
  • Să existe o comunicare asertivă și eficientă elev-cadru didactic;
  • Evitarea marginalizării elevilor cu rezultate slabe;
  • Sistemul de evaluare adaptat la nivelului real al copilului;
  • O bună colaborare între cadrele didactice și părinți;
  • Monitorizarea strictă a elevilor aflați în risc de abandon;
  • Înștiințări privind numărul de absențe către părinți;
  • Programe de consiliere elevi și părinți;
  • Colaborarea cu toate autoritățile comunității locale;
  • Organizarea de lectorate cu părinții cu implicarea : mediatorului școlar, consilier școlar, preot, poliție, reprezentanții autorității locale;
  • Promovarea cooperării în clasă între elevi;
  • Promovarea unor relații de colaborare, ajutor, sprijin și nu bazate pe autoritate între cadru didactic și elev.

Sunt cadru didactic și îmi desfășor activitatea didactică la Școala Gimnazială nr.1 Toflea, o școală aflată într-o zonă defavorizată, unde ne confruntăm de multe ori cu abandonul școlar datorită situației precare din unele familii, tradițiilor și obiceiurilor rrome, lipsa interesului pentru educație, absența familiei din viața copilului care e văzut uneori doar ca o sursă de venit (alocație, ajutor social, bursă socială). Școala Gimnazială Nr.1 Toflea este „o școală deschisă pentru toți cei care au nevoie de educație și care doresc să facă față cerințelor actuale”.

Se spune că mediul școlar aduce cu el un aer, un climat mai rece și mai puțin protector decât cel din familie, dar școala mea și ambianța din interiorul ei stimulează încrederea în forțele proprii, bucuria descoperirii, sentimentul prieteniei, gustul pentru frumos și armonie. Cadrul didactic are un rol hotărâtor în viața și dezvoltarea elevilor în sensul că trebuie să vină în întâmpinarea nevoilor acestuia cu o metodologie adecvată care să motiveze, să stimuleze și să contribuie la formarea și dezvoltarea lor.

Prin activitate școlară pe care o desfășurăm, bine organizată, condusă cu pricepere și tact pedagogic, noi urmărim să dezvoltăm emoții, sentimente pozitive, cum ar fi: plăcerea de a învăța, mulțumirea pentru rezultate școlare pozitive, bucuria obținerii de calificative bune, menținem permanent legătura cu familiile, încercând să-i implicăm în viața copiilor. Observând cu grijă, cu atenție fiecare elev, apropiindu-l, învățându-l să muncească, încurajându-l să înainteze prin propriile sale forțe, ajutându-l cât trebuie, cultivându-i respectul și încrederea în sine, în cei de lângă el, acceptându-i stângăciile și năzbâtiile, procesul de învățare treptata va deveni o responsabilitate asumată în mod conștient și cu plăcere pentru elev. Nu trebuie să uităm nicio clipă că punctul de plecare dar și de sosire al oricărui demers pedagogic este elevul. El este fantezie, mobilitate, noutate chiar surpriză. Este permanent o neobosită, o inepuizabilă dorință de noutate, de varietate care caută să iasă la lumină. Este un efort constant din care mai târziu va răsări personalitatea omului, de aceea vom fi alături de ei mereu la bine și la greu, ei sunt mereu unici au talent, valoare și de aceea trebuie ajutați să-și descopere abilități, să se dezvolte, pentru că „fără educație, visurile dispar”.

Bibliografie
1. Erika GYÖNÖS ,Abandonul şcolar: cauze şi efecte. Universitatea „Transilvania”, Braşov, 2017;
2 .Lucu Romică, ”Managementul clasei de elevi. Aplicații pentru gestionarea situațiilor de criză educațională” Editura Polirom, Iași, 2006;
3 Roxana Tudorică. „Managementul educației în context European”, Editura Meronia, Bucuresti,2018;
4.”Soluţii eficiente pentru prevenirea abandonului şcolar: costuri şi mecanisme”, réalisé par UNICEF et Centrul Educaţia 2000+
5. www.centrulsintagma.ro/uploads/6/2/7/2/6272105/abandonul_scolar.pdf
6. www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/etudes/join/2011

 

prof. Liliana Drăgan

Școala Gimnazială Nr. 1, Toflea (Galaţi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/liliana.dragan

Articole asemănătoare